در بازدید پنجره ایرانیان از گروه صنعتی آهن فولاد جهان مطرح شد:

شش دهه تلاش؛ شش دهه بالندگی

پنجره ایرانیان: گروه صنعتی آهن فولاد جهان پنجمین مقصد بازدید گروه خبری نشریه پنجره ایرانیان بود. این گروه خبری که همزمان با هفتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز تهیه گزارش از مراکز عمده تولیدی و بازرگانی این شهر را در دستور کار قرار داشت، دیداری از نخستین و بزرگترین تولیدکننده پروفیل گالوانیزه در کشور به عمل آورد.
  • چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 10:25

 دیدار از مجموعه ‏ای با بیش از شش دهه قدمت و پیشینه‏ ای پربار در زمینه انواع تولیدات فولادی، بی‏ شک شوق و هیجان فراوانی را برای اعضای گروه به همراه داشت. بازدید از بخش ‏های مختلف کارخانه عظیم این گروه صنعتی، نشستن پای صحبت مدیر فروش آن و آگاهی از اینکه فقط یکی از تولیدات این مجموعه یعنی گالوانیزه تقریبا کل بازار ایران را پوشش می‏ دهد و اینکه بازارهای منطقه به‏ تدریج  در حال سر فرود آوردن در مقابل آهن فولاد جهان هستند، حسی از غرور ملی را در هر بیننده ‏ای بر می ‏انگیخت. پس بازدید از نقاط مختلف کارخانه گفتگویی اختصاص داشتیم با جلیل خیره مسجدی (خیری)، مدیر فروش این مجموعه موفق. در ادامه گزارش تصویری این بازدید و گفتگو از نظر شما می ‏گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

گروه صنعتی آهن فولاد جهان چه مسیری را برای رسیدن به چنین جایگاهی پشت سر گذاشته است.
سنگ بنای اولیه آهن فولاد جهان در 1337 با هدف تولید سازه‏ های فلزی گذاشته شد. در سال 1350 طرح توسعه ‏ای به اجرا گذاشته شد و با اخذ پروانه بهره ‏برداری از صنایع و معادن، این مجموعه کار خود را در زمینه تولید مخازن سوخت آغاز کرد. در سال 1365 مدیران آهن فولاد جهان تصمیم گرفتند تولید پروفیل‏ های باز را در دستور کار خود قرار دهند. در سال 1371 آهن فولاد جهان باز هم سبد محصولات خود را گسترش داد و در خصوص تهیه و توزیع مقاطع فولادی و ورق آغاز به کار کرد. با توجه به نیروی انسانی ماهر و کارآمدی که در خدمت این گروه صنعتی بود، و البته به‏ واسطه تجهیزاتی که به مجموعه اضافه شد، آهن فولاد جهان توانست در زمینه تولید سوله و سازه ‏های فلزی و تامین مواد اولیه کارخانجات صنعتی نیز وارد عمل شود. در نهایت واحد تولید پروفیل‏ های تقویتی در و پنجره ‏هایی یو.پی.وی.سی راه ‏اندازی شد. در حال حاضر نیز گروه صنعتی آهن فولاد جهان با نیروی انسانی 50 نفره خود فعالیت‏ های خود را پی می‏ گیرد. لازم به توضیح است که در حال حاضر گروه صنعتی آهن و فولاد جهان با داشتن نیروهای متخصص و مجرب و با امکانات پیشرفته، یکی از مطمئن‏ ترین تولیدکنندگان قطعات ورقی با استانداردهای بین ‏المللی در ایران است و قادر است کلیه سفارشات مشتریان را در اسرع وقت تولید کرده و تحویل دهد. ضمن اینکه با رشد و پیشرفت دانش فنی کارشناسان این واحد تولیدی، امروزه بسیاری از ماشین‏ آلات صنعتی این مجموعه نیز توسط متخصصان خودمان طراحی و ساخته می‏ شود.

در مورد پروفیل گالوانیزه تولیدی خود بیشتر توضیح دهید.
گروه صنعتی آهن فولاد جهان نخستین تولیدکننده پروفیل گالوانیزه در ایران است. البته از زمان آغاز تولید این محصول تغییراتی را در فرایند تولید خود داشته ‏ایم. ما قبلا با دستگاه ‏های پرس دومتری و سه متری کار می ‏کردیم. اما با توجه به تقاضای بازار، دستگاه ‏های مجهزتری را به خط تولید اضافه کردیم و اکنون پروفیل‏ های گالوانیزه را در شاخه‏ های شش متری تولید می‏ کنیم. مشتریان این ابعاد را بیشتر می ‏پسندند.

فرایند تولید پروفیل‏ های تقویتی به چه صورت است؟
مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل ‏های تقویتی، ورق رول گالوانیزه است. این ورق‏ ها پس از ورود به کارگاه، وارد خط تولید می‏ شوند. در ابتدا ورق ‏های رول مسطح شده و سپس وارد دستگاه‏ های برش نوار رول فرمینگ و بسته ‏بندی می‏ شوند. ورق‏ ها در این دستگاه ‏ها در ابعاد و اندازه ‏های مختلف برش داده شده و آماده بهره ‏برداری می‏ شوند. پس از این مرحله، این ورق ‏ها برای تبدیل به عنصر مقاوم ‏ساز در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی، آماده می‏ گردند.

از چه نوع مواد اولیه ‏ای برای تولید پروفیل‏ های گالوانیزه استفاده می‏ کنید؟
آهن فولاد جهان از بهترین مواد اولیه موجود در بازار استفاده می ‏کند. در حال حاضر در بازار، موادی وجود دارد که ساخت کشورهای رومانی، چینی و ترکیه است. اما آنچه که بیشتر از همه برای ما اهمیت دارد، کیفیت است. از این جهت ما بهترین مواد موجود را تهیه می‏ کنیم.

از نظر شما تولیدکنندگان در و پنجره چگونه می ‏توانند در تولیدات خود از گالوانیزه بیشترین بهره را ببرند؟
به‏ هر حال باید توجه داشته باشید که گالوانیزه عامل تقویت پنجره‏ های یو.پی.وی.سی است. از این جهت تولیدکنندگان هرچقدر از گالوانیزه با ضخامت بیشتری استفاده کنند، محصولات آنها مقاومت و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

ضخامت استاندارد برای گالوانیزه پنجره ‏های یو.پی.وی.سی چقدر است؟
استانداردی که در حال حاضر مثلا در کشورهای اروپایی وجود دارد، 2.5 تا 3 میلی‏متر است. اما استانداردی که در ایران وجود دارد 1.5 میلی‏متر است.

چگونه می ‏توان گالوانیزه خوب را از بد در بازار تشخیص داد؟
از ظاهر گالوانیزه نمی‏ توان به کیفیت واقعی آن پی برد. البته ضخامت گالوانیزه در این میان ویژگی مهمی است. اما به ‏هرحال خریداران برای اینکه از جنسی که خریداری می‏ کنند اطمینان داشته باشند، باید در ابتدا روی بازار و شرکت ‏های عرضه کننده موجود مطالعه داشته باشند و برندهای شناخته شده‏ای را که دارای کیفیت و گواهینامه‎های معتبر هستند شناسایی و از آنها خریداری کنند.

در حال حاضر تولیدکنندگان در و پنجره در خصوص خرید گالوانیزه با یک مشکل روبرو هستند. از آنجا که گالوانیزه به دو روش متری و وزنی در بازار عرضه می ‏شود، این ابهام وجود دارد که کدام شیوه به سود خریداران گالوانیزه است؟
بدون تردید خرید به‏ صورت وزنی به‏ نفع تولیدکنندگان در و پنجره است. به‏ هرحال عده‎ای در بازار گالوانیزه را به‏ صورت متری به فروش می‏ رسانند. طبیعتا دادوستد گالوانیزه به ‏صورت متری کاملا به سود فروشندگان آن است. اما ما حدود چهار سال است که این نحوه فروش را متوقف ساخته‏ ایم؛ زیرا در روش متری مشتریان کاملا متضرر می‏ شوند. به ‏طورکلی متراژ معیاری است که در آن تقریب راه دارد، اما وزن معیاری کاملا قطعی است. از این جهت ما به همه خریداران گالوالانیزه اکیدا توصیه می ‏کنیم که به ‏صورت متری به خرید گالوانیزه اقدام نکنند.

روش توزیع محصولات شما در کشور چگونه است؟ آیا نمایندگی می ‏پذیرید؟
روشی که در شرکت آهن فولاد جهان در حال اجرا می باشد عاملیت فروش است و در نقاط مختلف ایران عامل فروش داریم.

محصولات تولیدی شما در چه مناطقی از کشور به ‏فروش می ‏رسد؟ به ‏عبارتی بازار چه مناطقی از کشور را پوشش می‏ دهید؟
محصولات ما در کل ایران توزیع می ‏شود. بر اساس آماری که به دستمان رسیده حدود 70درصد متقاضیان پروفیل گالوانیزه ایران به‏ صورت مستقیم از آهن فولاد جهان اقلام خود را تهیه می‏ کنند؛ و البته بیشتر 30 درصد باقیمانده نیز به ‏صورت غیر مستقیم از تولیدات آهن فولاد جهان استفاده می‏ کنند.

یعنی شما نزدیک به صددرصد بازار گالوانیزه ایران را در اختیار دارید. با چنین توانمندی، آیا صادرات نیز داشته ‏اید؟
بله ما به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و ترکیه صادرات داشته ‏ایم. در بسیاری موارد نیز این صادرات استمرار داشته است. برای مثال در حال حاضر سه سال است که به ‏صورت مرتب محصولات خود را به عراق می ‏فرستیم.

آهن فولاد جهان از چه استاندارد و گواهینامه معتبری برخوردار است؟
گروه صنعتی آهن فولاد جهان تنها دارنده گواهینامه ایزو 9002 سال 2008 تولید گالوانیزه در ایران، از دی.کیو.اس کشور آلمان است.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال