نظرخواهی اختصاصی نشریه پنجره ایرانیان از‏ فعالان صنعت در و پنجره

چشم‏ انداز صنعت در و پنجره در فضای پساتحریم

پنجره ایرانیان: این روزها نُقل هر محفل و رسانه ‏ای توافق هسته ‏ای است. توافقی که روند بسیار طولانی و پیچیده‏ای را طی کرد و به‏ زعم بسیاری از صاحب ‏نظران، نقش غیرقابل انکار ایران در تحولات جهانی را به رخ همگان کشید. با این همه، آنچه بیش از همه توجه درون جامعه را به خود جلب کرده، نه این پیچیدگی‏ ها و جنبه سیاسی آن، که تاثیرات احتمالی آن بر فضای اجتماعی و اقتصادی کشور بوده است.
  • سه شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 10:25

روزهای پس از حصول توافق، شاهد بحث‏ ها و گمانه ‏زنی‏ های بسیاری در بخش ‏های مختلف جامعه در این خصوص بوده ‏ایم. این‏ ها همه نشان از اهمیت فوق ‏العاده این رویداد و نقش سرنوشت ‏ساز آن در بخش‏ های مختلف، مخصوصا بخش اقتصادی جامعه دارد.
طبیعی است که صنعت در و پنجره یو.پی‏.وی.سی کشور نیز از این قاعده مستثنا نبوده و متاثر از این رویداد و پیامدهای مختلف آن خواهد بود. به هرحال، این صنعت نسبتا نوپا هنوز وابستگی‏ های بسیاری به خارج از مرزهای کشور دارد و از این ‏رو تحولات صورت گرفته در حوزه بازرگانی خارجی تاثیرات گسترده‏ای در این صنعت بر جای خواهد گذاشت؛ و همانطور که می‏دانیم یکی از تغییر و تحولات احتمالی برآمده از توافق حاصله، بر اساس حدس و گمان ‏های موجود، تغییر چهره و مختصات تجارت خارجی کشور خواهد بود. بنابراین، تحلیل این وضعیت و شرایط احتمالی پیش رو می ‏تواند چشم‏ اندازی واقعگرایانه را در مقابل دیدگان فعالان بازرگانی این صنعت قرار دهد.
از سوی دیگر، نوع فعالیت صاحبان کارگاه‏ ها و دیگر فعالان این صنعت نیز که ارتباطی مستقیم با حوزه تجارت خارجی ندارند، ممکن است تحت تاثیر تغییرات احتمالی وقوع یافته در شکل رقابت‏ های موجود در بازار قرار گیرد. این احتمال وجود دارد که نوع مناسبات بازار به ‏صورت جزئی یا کلی دستخوش تغییراتی گردد. از این‏ رو بسیار منطقی می ‏نماید تا صاحب ‏نظران این حوزه، هر چه زودتر به ارزیابی کم و کیف تغییرات احتمالی بپردازند تا ضمن به‏ دست آوردن برآوردی تقریبی از شرایط آتی، از شدت غافلگیری‏ های پیش رو و نیز پیامدهای نامطلوب آن در حد امکان کاسته شود.
گذشته از شرایط حاکم بر بازار داخلی و بازرگانی خارجی و نیز تغییرات احتمالی در حوزه مالی و بانکی کشور، مسائل تخصصی‏ تر دیگری نیز وجود دارند که باید پیش‏تر درباره آنها به تامل پرداخت. یکی از این مسائل مهم، متولیان ساماندهی این حوزه در سطح کلان هستند. بدون تردید صنعت در و پنجره نیز، مانند هر صنف و صنعت دیگری، برای ارتقاء عملکرد خود به تشکل ‏هایی، مانند انجمن‏ های صنفی، اتحادیه‏ ها و غیره نیاز دارد. با وجود این، به نظر می ‏رسد، در فضای پساتحریم و بروز تغییرات احتمالی در جنبه ‏های مختلف صنعت، نقش چنین تشکل‏ هایی نیز دچار تغییراتی شده و احتمالا حضور پررنگ‏ تر آنان لازم به نظر برسد. با در نظر گرفتن احتمال درگرفتن تلاطم ‏هایی در کلیت این صنعت، لزوم بخش ‏های هماهنگ کننده و تنظیم ‏کننده بیشتر احساس می ‏شود.
از این منظر، نشریه پنجره ایرانیان، براساس رسالت مطبوعاتی خود، تلاش‏ هایی را از شماره پیشین آغاز و دیدگاه برخی از صاحب ‏نظران در این صنعت را منعکس کرد. در این شماره نیز که خوشبختانه مصادف بود با امضای این توافق، تحریریه نشریه تصمیم گرفت دایره این گمانه ‏زنی ‏ها را شمول بیشتری دهد و نظر فعالان بیشتری را در این خصوص جویا شود. با این هدف که چنین هم ‏اندیشی ‏هایی، بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر رسیدن به تحلیل واقع‏ نگرانه از شرایط پیش رو، و در نتیجه به ره‏گیری بیشتر از مزایای این تغییرات و کاستن از لطمات آن بردارد.
از همین ‏رو، دو پرسش مطرح شد و برای شمار فراوانی از همکاران، فعالان و صاحب ‏نظران این صنعت ارسال شد، با این امید که با همراهی و همیاری این بزرگواران، این گام هرچه استوارتر برداشته شود. با این حال، این تلاش نشریه با کم لطفی برخی از این دوستان مواجه شده و متاسفانه پاسخ های اندکی به دفتر نشریه فرستاده شد. امید است در آینده شاهد همکاری‏ های بیشتری از سوی فعالان ارجمند باشیم، چراکه همه این تلاش ‏ها صرفا با هدف رشد و پیشرفت همه ‏جانبه این صنعت صورت می ‏گیرد و بدیهی است که هرچه مشارکت در چنین طرح‏ هایی بیشتر شود نتایج پربارتری حاصل خواهد شد و ثمرات آن شامل حال همگان خواهد بود.
در ادامه، دو پرسش مورد نظر و پاسخ ارسالی این عزیزان از نظر خوانندگان می ‏گذرد. از آنجایی که برخی از دوستان در پاسخ ‏های ارسالی خود، به نکات دیگری، فراتر از پرسش ‏های مطرح شده، نیز اشاره کرده بودند، نشریه پنجره ایرانیان دخل و تصرفی در این پاسخ ‏ها انجام نداده و کلیه مطالب ارسالی این دوستان را درج کرده است. با این امید که همه مخاطبان، این نشریه را محملی برای بیان دیدگاه ‏ها، پیشنهادها، انتقادها و حتی دردل‏ های صنفی خود بدانند.
پرسش 1: از نظر شما توافق صورت گرفته و تغییرات (مثبت یا منفی) پیش رو چه تأثیراتی بر صنعت در و پنجرۀ کشورمان بر جای خواهد گذاشت؟
پرسش 2: آیا اتحادیه‫ها، انجمن‫ها و دیگر تشکل ها صنفی می‫توانند در این تحولات نقشی برعهده داشته باشند؟‬‬‬‬‬‬‬‬‬

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 95 ــ شهریور 94


ثبت نظر

ارسال