آمادگی برای انتشار اوراق رهنی در بخش مسکن

پنجره ایرانیان: مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به انتشار اوراق رهنی برای پروژه‌های بخش مسکن گفت: به ‏زودی قراردادهای جدید بین راه ‏آهن و بانک مسکن منعقد می‌شود.
  • دوشنبه 16 شهریور 1394 ساعت 9:58

به گزارش خبرگزاری مهر، مقداد رحیمیان با اشاره به روش جدید تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن، اظهار داشت: این مدل جدید تامین منابع مالی از طریق مدیریت دارایی‌های دولتی است که مابین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه اولین قرارداد، میان شرکت عمران شهرهای جدید و بانک مسکن بسته شد، افزود: شرکت راه‏ آهن هم برای این مدل قرارداد در حوزه حمل و نقل اعلام آمادگی کرده است. بنابراین اتفاق مهمی که افتاده برای اولین بار موضوع مدیریت دارایی در کشور در سطح وسیع به جریان افتاده که اتفاق خوبی است و بهره‌وری سرمایه وزارت را به‏ شدت افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت فرودگاه‌های کشور هم برای این نوع قراداد، اعلام آمادگی کرده‌اند که به ‏زودی قراردادهای این شرکت‌ها و بانک مسکن هم منعقد ‌می‌شود. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که راه برای انتشار اوراق رهنی باز شده است و بانک مسکن هم برای انتشار نخستین اوراق رهنی اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در قرارداد شرکت عمران شهر جدید پردیس با بانک مسکن، نوعی تامین مالی ساختار یافته اتفاق افتاده است که در قرارداد با شرکت عمران پردیس، حق توسعه و بهره برداری از یکسری زمین‌های موقعیت مسکونی، اداری و تجاری در ازای تامین نقدینگی لازم برای احداث روبنا‌ها و زیربناهای لازم در شهر پردیس به میزان حداکثر هزار میلیارد تومان و بهره ۳۰ درصد در اختیار بانک مسکن قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این بانک با انتشار اوراق بدهی، ایجاد صندوق سرمایه ‏گذاری و استفاده از سایر ابزارها نقدینگی لازم را از بازار سرمایه جمع می ‏کند، اظهار داشت: این نقدینگی در احداث پروژه‌ها و همچنین توسعه و بهره ‏برداری از زمین‌ها مصرف می‏ شود.

رحیمیان با تاکید بر اینکه ارزش افزوده این طرح‌ها به شرکت شهر جدید بر می‌گردد و کارمزد مربوطه از آن محل پرداخت می‌شود، گفت: در صورت موفقیت، این طرح قابل توسعه به سایر شهرهای جدید و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن است.


ثبت نظر

ارسال