فراهم آوردن زمینه قراردادهای بلندمدت پتروشیمی توسط بورس کالا

پنجره ایرانیان: دبیرانجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: بورس کالا می‏ تواند زمینه عقد قراردادهای بلندمدت برای عرضه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی را فراهم کند تا مشکلات مجتمع های پتروشیمی در این زمینه مرتفع شود.
  • پنجشنبه 15 مرداد 1394 ساعت 10:8

به گزارش تسنیم، مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: احتمال دارد قیمت مواد در آینده براساس عرضه و تقاضای موجود در بورس کالا و براساس رقابت آزاد کشف شود.بورس‏ های کالایی، بازارهایی مدرن بوده که به نسبت بازارهای سنتی دارای مزیت های بسیاری همچون جلوگیری از نوسانات کاذب و شفافیت در کشف قیمت‏ ها هستند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان این که روند معاملات مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران مطلوب است افزود: با این حال باید سازوکار و روند معاملات برخی کالاها هم سو با شرایط کشور پیش رود؛ برای مثال امروز برخی از شرکت های پتروشیمی به قراردادهای بلندمدت با مصرف‏ کنندگان خود نیازمند هستند.

وی اظهار داشت: تعدادی از شرکت‏های پتروشیمی عنوان می‏ کنند با عقد قراردادهای بلندمدت با مصرف‏ کنندگان می ‏توانند حجم تولیدات خود را کنترل و نظارت کرده و برای آینده برنامه‏ ریزی کنند، از این ‏رو بورس کالای ایران می ‏تواند با هماهنگی و رایزنی با مجتمع‏ های پتروشیمی و مصرف‏ کنندگان، زمینه عقد قراردادهای بلندمدت برای عرضه کننده ‏ها و مصرف ‏کنندگان محصولات پتروشیمی را فراهم کند تا مشکلات مجتمع‏ های پتروشیمی در این زمینه مرتفع شود.

 دبیرانجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در ادامه به قیمت مواد پتروشیمی در بازار داخل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت‏ ها براساس دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و براساس نرخ‏ های جهانی و بهای دلار در بازار داخل تعیین می ‏شود، اما احتمال دارد در صورت آرامش بازار پتروشیمی، قیمت مواد در آینده بر اساس عرضه و تقاضای موجود در بورس کالا و بر اساس رقابت آزاد کشف شود.

مهدوی ابهر تاکید کرد: اگر توافقات هسته‏ ای اجرایی شود، قطعا فضا برای فعالیت مجتمع‏ های پتروشیمی باز خواهد شد و صنعت پتروشیمی می‏ تواند با ورود تکنولوژی‏های روز و سرمایه‏ گذاران خارجی توسعه پایداری را در آینده شاهد باشد.


ثبت نظر

ارسال