صنایع پایین‌دست پتروشیمی پول مفت نمی‌خواهند

پنجره ایرانیان:دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص رانت خواری در صنعت پتروشیمی، گفت: نمی‌گوییم خوراک پتروشیمی‌ها را مفت به ما بدهند، اما به قیمتی بدهند که هم توان رقابت از بین نرود و هم بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم.
  • سه شنبه 27 آبان 1393 ساعت 14:40

 

به گزارش ایسنا، احمد مهدوی ابهری با انتقاد از برخی اظهارنظرها که واگذاری خوراک گاز به پتروشیمی‌ها را به قیمت فعلی "مفت فروشی"خوانده بودند، گفت: پیشنهاد می کنم میانگین قیمت گاز در حوزه خلیج فارس را محاسبه کنید و از آن، ارزان تر به ما ندهید، یا اگر می گویید آنها مالیات می‌دهند، قیمت خوراک را مثل آنها به ما بدهید و 10 درصد هم بیشتر مالیات بگیرید.

وی با بیان اینکه کوبیدن بر طبل رانت خواری در صنعت پتروشیمی، اقدام مناسبی نیست، تصریح کرد: امروز اگر ما صنعت پتروشیمی نداشتیم، برای اینکه چرخ های کارخانه های پایین دستی مان بچرخد، حداقل به 12 میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم تا محصولات اولیه پتروشیمی وارد کنیم و بعدبه محصول نهایی تبدیل شود . در حال حاضر این کار صورت نمی گیرد. از آن طرف ما 12 میلیارد دلار هم صادرات داریم که جمع اینها می شود 24 میلیارد دلار. لذا نسبت دادن مسایلی همچون رانت به پتروشیمی ها بی انصافی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ایران در برنامه چشم انداز قرار است از نظر تولید و ارزش، رتبه اول پتروشیمی در منطقه را کسب کند، خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی مزیت کشور ما و صنعت برتر است و از نظر هیدروکربورها تقریبا در جایگاه اول جهان ایستاده ایم. از طرفی ما منابع نفت و گازی داریم که دیگران مجموع اینها را کنار هم ندارند؛ مثلا قطر گاز دارد، نفت ندارد. یا عربستان نفت دارد، گاز ندارد . با این همه امروز ما نصف عربستان هم تولید نداریم، با چنین سیاست هایی نمی توان انتظار داشت صنعت پتروشیمی به جایگاه مورد انتظار برسد.وی درخصوص تعیین سالیانه قیمت خوراک هم گفت: وقتی قیمت خوراک سالیانه تعیین شود یک سرمایه گذار از کجا باید بداند که قیمت گاز در سال بعد چه قدر است؟ و آیا توجیهی برای سرمایه گذاری در این صنعت وجود خواهد داشت یا نه؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی آمارهای اعلام شده در خصوص اشتغال اندک این صنعت را هم رد کرد و گفت: پتروشیمی ها تنها در صندوق های بازنشستگی 48 میلیون عضو دارند. درحالی که برخی می گویند کل این پتروشیمی ها متعلق به 10 - 15 نفره است!

مهدوی ابهری ادامه داد: درست است که پتروشیمی ها در صنایع بالادستی کمتر از میان دستی و پایین دستی اشتغال ایجاد می کنند، اما همین الان بیش از 3000 کارخانه دارند از محصولات پتروشیمی استفاده می کنند و چرخ های صنعت و اقتصاد کشور را می چرخانند.وی تصریح کرد: باید توجه داشت که اوباما رئیس جمهور امریکا ، تحریم پتروشیمی را خود امضا کرد ولی چون کار چندانی از پیش نبردند، مجبور شدند در مذاکرات قزاقستان، پیشنهاد برداشتن تحریم های پتروشیمی را مطرح کنند؛ چرا که محصولات پتروشیمی استراتژیک اند و دنیا به آن احتیاج دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر به پتروشیمی ها میدان دهیم، از نظر تامین منابع ارزی اصلا نیازی به پول نفت نداریم و همین پتروشیمی هم اشتغال پایدار و ثابت ایجاد می کند و هم صادرات را گسترش می دهد.

 


ثبت نظر

ارسال