ونوس شیشه حامی جایزه معماری میرمیران؛

بزرگداشت روز معمار در خانه هنرمندان برگزار شد

ویژه‌برنامه بزرگداشت روز معمار و اهدای جوایز برگزیدگان جایزه معماری میرمیران یکشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه 96 در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
  • چهارشنبه 17 خرداد 1396 ساعت 20:46

به گزارش خبرنگار پنجره‌ایرانیان، حامی این جایزه که هم‌زمان با بزرگداشت روز معمار در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شد، ونوس شیشه، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده شیشه‌های پیشرفته ساختمانی و خودرویی بود. این مراسم همراه با اهدای جوایز یازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران و سخنرانی با عنوان «معماری پاسخگو» در کنار نمایشگاه‌های معماری، روز یکشنبه ۳ اردیبهشت ساعت ۱۷ در محل خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شد.

در آغاز برنامه، پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، مجری برنامه ضمن خوشامد گویی به حاضران که عموما از دانشجویان و استادان دانشگاه رشته معماری بودند، یاد و خاطره استاد هادی میرمیران، استاد علی‌اکبر صارمی و استاد عباس کیارستمی را گرامی داشت.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اولین سخنران برنامه بود که پشت تریبون قرار گرفت. رجبی معمار ضمن گرامی داشت یاد استاد میرمیران، اظهار داشت: یکی از انجمن‌های خوب و فعال در کنار خانه موسیقی، خانه سینما، خانه تئاتر، انجمن‌های خوشنویسان، نقاشان، عکاسان، ادبا و شعرا، انجمن معماری است که به دلیل وجهه هنری است که حوزه معماری دارد.

وی گفت: نشست‌های متعددی از سوی این انجمن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که امیدوارم در سال جاری نیز شاهد برنامه‌های پربار و متعدد این انجمن در خانه هنرمندان ایران باشیم.

او در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جلسه‌ای که در شورای شهر تهران برگزار شد و در آن جلسه مصوب شد که خانه معمار معاصر بزرگ ایران، استاد لرزاده به‌عنوان خانه معمار نام بگیرد، گفت: خانه استاد لرزاده ساختمان شماره 2 خانه هنرمندان است که انجمن‌ها هنری در آنجا مستقر هستند. بر اساس صحبت‌هایی که شده است برخی از اعضای هیات امنای این خانه مشخص شده‌اند و امیدواریم که تا ماه آینده شاهد بازگشایی این خانه باشیم.

رجبی معمار افزود: باعث افتخار خانه هنرمندان است که هر سال میزبان این برنامه است. ضمن این‌که یکی از نگارخانه‌های خوب خانه هنرمندان به نام میرمیران است.

در ادامه برنامه پیام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار توسط مجری برنامه خوانده شد. همچنین پیام دکتر آخوندی به یازدهمین دوره جایزه معماری میرمیران توسط خانم مهندس فرزانه صادق، مدیرکل دفتر معماری و شهرسازی این وزارت خانه خوانده شد.

دکتر ایرج اعتصام، مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران سخنران بعدی برنامه بود که به معرفی بنیاد معماری میرمیران و جایزه معماری آن پرداخت.

ایرج اعتصام پیشکسوت معماری و شهرسازی گفت: من شانس و افتخار این را داشتم که میرمیران از زمان ورود به دانشگاه تا آخرین روزها به آتلیه من رفت‌وآمد داشت و به همین واسطه همکاری متنوع و متعددی با هم داشتیم. به‌جرات می‌توانم بگویم میرمیران عاشق معماری بود و تا آخرین لحظه زندگی‌اش از معماری غافل نشد.

او افزود: ایده کلی این بنیاد حتی در زمان حیات هادی میرمیران شکل گرفته بود و بحث‌هایی دراین‌باره داشتیم و میرمیران علاقه‌مند بود که این مساله نهادینه شود و سازمانی خارج از دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی باشد که بتواند این مساله را پیگیری کند. پس از درگذشت زنده‌یاد میرمیران، این بنیاد در سال 1385 رسما شکل گرفت.

مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران در ادامه سخنانش به موضوعات جایزه «میرمیران» در هر یک از دوره‌های برگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: اولین دوره این جایزه را به ورودی‌های دانشگاه معماری و نفرات اول تا سوم کنکور اختصاص دادیم که از آنها تقدیر شد. در دوره دوم همین را در مورد خروجی‌های برتر دانشگاه در کارشناسی ارشد اختصاص دادیم. در سومین دوره شورای سیاست‌گذاری برای بنیاد میرمیران شکل گرفت که موضوعات مسابقه را مشخص می‌کردند. در وهله اول معماری را در بستر طبیعت و عناصر طبیعی بررسی کردند و در هر دوره به فراخور اهمیت به موضوعی اختصاص دادیم.

او در ادامه سخنانش با ابراز تاسف برای از دست دادن دو تن از اعضای هیات مدیره بنیاد میر میران در سال گذشته گفت: ما سال گذشته عباس کیارستمی و علی‌اکبر صارمی را از دست دادیم و بسیار برای این موضوع متاسف هستیم.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هم در این آیین بزرگداشت گفت: میرمیران انسان بزرگی بود و نقش ماندگاری از خود به‌جا گذاشت. زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد با این‌که نشانه‌های عارضه‌ای که به آن دچار شد در او مشهود بود، اما در این شرایط نیز دلش برای وطن می‌تپید و راهی بم شد تا خود ناظر شکل‌گیری گروه بازسازی بم شود.

وی افزود: طرح مجموعه فرهنگی تپه‌های عباس‌آباد، میراثی است که میرمیران برای ما یادگار گذاشته است. امروز پارک آب‌وآتش و پل طبیعت از نتایج مثبت این طرح هستند.

حناچی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت ادبیات و معماری در فرهنگ و تمدن ایرانی گفت: امروزه اگر ما از معماری‌مان راضی نیستیم این موضوع را باید بر اساس وضیعت موجود در جامعه بررسی کنیم و امروزه معماری در جهان معناهای مختلفی پیدا کرده است و سهم بسزایی در اقتصاد کشورها دارد ما باید به این موضوع بیش از گذشته بها بدهیم.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سازه پلاسکو و واقعه دلخراشی که در ماه‌های پایانی سال رخ داد و شاهد فروریزی این بنای و از دست دادن جان آتش‌نشان‌ها بودیم، گفت: پس از فروریزی این بنا صحبت‌های متعددی پیرامون این موضوع که به‌جای پلاسکو چه سازه‌ای بسازیم در شورای عالی شهرسازی مطرح شد اما ما درنهایت تصمیم گرفتیم بر اساس فراخوانی که اعلام خواهیم کرد از همه اهل‌فن بخواهیم که به ما کمک کنند تا سازه‌ای بسازیم که یاد و خاطره واقعه پلاسکو را از طریق معماری در اذهان مردم جاودانه کنیم.

آیدین آغداشلو، هنرمند شناخته‌شده کشور نیز سخنران بعدی بود که صحبت‌هایش را درباره عباس کیارستمی کارگردان مطرح و جهانی سینمای ایران ارائه کرد.

آغداشلو با اشاره به خاطرات زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: پس از رفتن کیارستمی عهد کرده بودم که درباره او سخن نگویم و تا به امروز نیز چنین کردم جز در فستیوال فیلم تورنتو که به‌طور مفصل درباره وی سخن گفتم. چون می‌خواستم زمان بگذرد و واضح‌تر او را ببینم. هنوز تصویر کیارستمی برای من واضح نیست.

وی افزود: آخرین باری که او را دیدم می‌خواستم به سفر بروم و او در بستر بیماری بود و به خاطر مشکلی که برایش پیش آمده بود نمی‌توانست حرف بزند. به او گفتم غذا بخور و او به علامت تایید سری تکان داد. حیف دیگر فرصتی نشد که با هم دیدار کنیم.

این هنرمند و نقاش در ادامه افزود: وقتی دوران نوجوانی عباس کیارستمی را مرور می‌کنم واقعا هیچ بارقه‌ای نمی‌بینم که بر اساس آن بخواهم بگویم که او از آغاز انسان خاصی بود. او از همان آغاز آشنایی آدم آرامی بود و این آرامش را آن‌چنان گسترش داد که در فیلم‌هایش به جست‌وجوی واقعیت محض برود. البته سهراب شهیدثالث نیز در شکل‌گیری این تحول در فیلم‌های کیارستمی بی‏تاثیر نبود.

آغداشلو بیان داشت: هر دو آنها در فیلم‌هایشان اعتقادی به موسیقی نداشتند و می‌خواستند به جوهره واقعی در فیلم‌هایشان دست پیدا کنند. کیارستمی آن‌قدر تلاش کرد تا توانست به مینیمالیست مطلق در برخی از آثار خود دست پیدا کند.

مهندس بهرام نوروزی، مدیر توسعه محصول شرکت ونوس شیشه، حامی جایزه معماری میرمیران سخنران بعدی مراسم بود که برای ایراد سخنان خود در جایگاه قرار گرفت.

نوروزی با اشاره به پیشینه شرکت ونوس شیشه در فعالیت‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی، عنوان کرد: شرکت ونوس شیشه افتخار داشته در 12 سال گذشته در بسیاری از پروژه‌های بزرگ معماری و نمای ساختمان در کشور به‌عنوان تامین کننده شیشه و راهکارهای پیرامونی آن حضور داشته باشد. ما در مجموعه ونوس مهم‌ترین دلیل این موفقیت‌ها را همراهی و همکاری با طراحان و معماران مطرح کشور می‌دانیم.

مدیر توسعه محصول ونوس شیشه با اشاره به فیلم مستندی که قبل از صحبت‌هایش پخش شد، توضیح داد: این تیزر که متعلق به فیلم مستندی است که با همکاری خسرو سالاریان و جمعی از طراحان درباره جایگاه شیشه در معماری مدرن تهیه شده است، نشان‌دهنده نقش ممتاز این متریال در معماری امروز است. لوکوربوزیه در سال 1932 مقاله‌ای با عنوان «شیشه، متریال فاندامنتال معماری معاصر» نوشت تا جایگاه شیشه در معماری معاصر را به‌خوبی نشان دهد.

نوروزی افزود: امروزه شیشه می‌تواند مانند یک دیوار بتونی، ایمن، مقاوم و عایق کننده صدا، هوا و نور باشد. بر همین اساس ونوس شیشه تلاش کرده تا با تولید محصولات نوین و باکیفیت، جایگاه شیشه را در معماری و نمای ساختمان تقویت کند. هوشمندسازی شیشه در کنار سایر خصوصیات جدید این متریال به تنوع و کارایی هرچه بیشتر آن در معماری نما و فضای داخلی ساختمان‌ها کمک کرده است. امروزه به‌سادگی فشردن یک کلید می‌توان یک شیشه را شفاف یا مات کرد یا روی آن تصویرهای متنوع گرافیکی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در گذشته ونوس شیشه اولین تولیدکننده شیشه‌های هایپر فورمنس کنترل انرژی، شیشه‌های مقاوم در برابر زلزله و شیشه‌های ضد سرقت در ایران بود امروز نیز این شرکت، اولین ارائه‌کننده شیشه‌های هوشمند و چاپ دیجیتال بر روی شیشه در کشور است.

نوروزی در پایان با اشاره به تلاش‌های 12 ساله این شرکت در نوآوری و تولید محصولات مدرن در صنعت شیشه، اظهار کرد: از تمامی فعالان صنعت شیشه، معماران و طراحانی که در این سال‌ها با ما همکاری و همراهی داشتند کمال تشکر و قدردانی را به عمل می‌آوریم.

در پایان مراسم یازدهمین دوره جایزه معماری میرمیران از برگزیدگان این دوره تقدیر شد و پس‌ازآن نمایشگاهی از آثار برگزیده این دوره از جایزه در گالری‏های میرمیران و پاییز افتتاح شد.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 116-خرداد 96 



 


ثبت نظر

ارسال