کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک برگزار شد

پنجره ایرانیان: سی ‏و ‏سومین جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صبح روز 21 دی ماه، با حضور مهندس وحید جلالی‏ پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، در شرکت صبوران پلیمر برگزار شد.
  • شنبه 26 دی 1394 ساعت 9:56

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، نخستین دستور این جلسه که با حضور نمایندگان انجمن‏ ها و کارشناسان شرکت‏ ها برگزار شد، اخبار پیش از دستور بود که آل‏ آقا، دبیر انجمن ظروف یکبار مصرف توضیحاتی درباره جلسه ‏های برگزار شده در وزارت بهداشت با موضوع ظروف یکبار مصرف ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود، گفت: هدف از این جلسه‏ ها اطلاع‏ رسانی درباره ظروف یکبار مصرف در جامعه است. گر چه تا کنون جلسه‏ های زیادی برگزار شده و در این دوره تغییرات مدیریتی نیز صورت گرفته است؛ اما هنوز ناهماهنگی بین بخش ‏های ذی‏ ربط، کاملا مشهود است. به گفته آل ‏آقا نهادهایی مانند؛ سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، بهداشت محیط، سازمان غذا و دارو و... هر کدام ادعای متولی بودن این حوزه را دارند.

 سعید صبوری نیز از آمادگی انجمن ملی و کمیسیون فنی این انجمن برای نامه ‏نگاری و انجام هماهنگی‏ های لازم، خبر داد. بررسی نامه‏ های وارده و صادره دیگر دستور این نشست بود. خادمی در این بخش گزارش چکیده‏ای از بحث‏ های نشست قبلی در خصوص ضرورت ورود انجمن ملی در تدوین استانداردها را بیان کرد.

خادمی گفت: در این باره دو نگاه وجود دارد؛ یکی این که نام انجمن ملی در فرایند تدوین استاندارد ثبت شود و دیگر این که انجام یک کار ملی از اهمیت برخوردار است. صبوری درباره این موضوع اظهار کرد: قرار است یک نماینده از انجمن ملی در کمیته استاندارد حضور داشته باشد؛ حتی در کمیسیون تدوین استاندارد علاوه بر نماینده انجمن، نماینده‏ای از صنف مورد نظر نیز حضور یابد.

 آل‏ آقا در همین زمینه پیشنهاد داد به دلیل تخصصی و طاقت‏ فرسا بودن کار تدوین استاندارد، این موضوع برون‏ سپاری شود و با دانشگاه های معتبر قرارداد منعقد شود.

صبوری نیز تامین بودجه را برای برون سپاری کار و بهره گیری از کارشناسان، دانست.

آل ‏آقا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قوانین زیادی که در کشور وجود دارد اما به آن عمل نمی شود، گفت: علاوه بر این متاسفانه در وضع قوانین عبارت «و سایر» وجود دارد که به طور مثال  بسیاری از کالاها در هنگام صادرات و واردات، خود را مشمول این «سایر» می کنند.

ارائه گزارش جلسه اختصاص بودجه به کمیسیون فنی در رابطه با بازرسی و ارزیابی کیفیت کالا، دیگر دستور این جلسه بود. صبوری در این ارتباط با تاکید بر اهمیت تعیین کیفیت کالاها گفت: انجام آزمایش، حتی تست های کوتاه مدت ضروری است و باید این کار انجام شود، اطلاع رسانی این امر برای کالاهای با کیفیت بسیار مهم است.

وی در همین رابطه به برخی از تخلفات در هنگام انجام آزمایش از سوی ارگان های نظارتی ذی ‏ربط اشاره کرد.

به گفته وی برخی از سازمان‏ ها مانند استاندارد، فاقد بودجه لازم برای این کار هستند؛ اما انجمن ملی می‏ تواند به صورت رندوم برخی از کالاها را بازرسی و آزمایش کند و پس از جمع‏ بندی آنها را به سازمان استاندارد ارئه و سپس پیگیری کند.

پیگیری برگزاری همایش قالب سازان و نهایی کردن اقدامات مربوطه، در بخش دیگری از این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. صبوری در این خصوص گفت: از قالب ‏سازان برگزاری سمینار یک روزه ای را درخواست کرده ‏ایم.

وی هدف از برگزاری این سمینار را معرفی بخش ‏ها و حوزه‏ ها، امکانات و خدمات از سوی قالب ‏سازان برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک عنوان کرد. صبوری از احتمال برگزاری این سمینار در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

اصلانی در این زمینه پیشنهاد انجام یک نیازسنجی بر اساس کالاهای وارداتی داد، تا بر اساس توانمندی تولیدکنندگان داخلی روی آن برنامه‏ ریزی شود یا در صورت ضرورت با همکاری اساتید دانشگاه در بخش ‏هایی که توان داخلی برای آن وجود ندارد، کار علمی انجام داد.


ثبت نظر

ارسال