دکتر تاج و دکتر احسانی بررسی کردند:

چشم انداز مثبت پساتحریم در صنعت

پنجره ایرانیان: دکتر شهرام تاج و دکتر مایکل احسانی در مجموعه سخنرانی‏ های تخصصی که توسط انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران و انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان در 13 دیماه برگزار شده بود، موضوع استراتژی پساتحریم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
  • شنبه 3 بهمن 1394 ساعت 23:50

به گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان از محل این سخنرانی‏ ها، این نشست در مجتمع رفاهی بانک صنعت و معدن و با حضور جمعی از فعالان صنعت ساختمان برگزار شد. در ابتدای این جلسه مهندس اکبر معتضدی، رئیس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران، ضمن خیرمقدم به حضار، سخنرانان مدعو را معرفی کرده و در نهایت از دکتر مایکل احسانی دعوت کرد تا سخنرانی خود را آغاز کند.

دکتر مایکل احسانی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به تحولات سیاسی اخیر در منطقه و تحریم‏ هایی که ایالات متحده علیه روسیه اعمال کرده است، بازار این کشور را فرصت بسیار مغتنمی برای تولیدکنندگان و بازرگانان کشورمان برشمرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به واکاوای شرایط پساتحریم پرداخت و گفت: با توجه به آغاز دوره پساتحریم، شرکت‎ها و کارخانه‎های مختلفی از اقصی نقاط جهان خواهان سرمایه‏ گذاری در ایران هستند، از شرکت‎های خودروسازی و هواپیماسازی گرفته تا شرکت‎های نفتی و آهن‏ آلات. اگر قرار است این کار انجام شود باید تغییرات گسترده‏ای در حوزه مدیریت، نیروی انسانی و بسترسازی صورت گیرد.

دکتر احسانی با اشاره به توانمندی‏ های ایران در زمینه‏ های جهانگردی و کارآفرینی، این قابلیت‏ ها را نیز به ‏عنوان یکی از فرصت‏ های قابل توجه بخش اقتصادی ایران برشمرد و اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‏ ها، امکان به ‏وجود آمدن تغییرات چشمگیری در عرصه ‏های مختلف به‏ وجود می ‏آید، اما متاسفانه آمادگی این تغییرات هنوز در ایران وجود ندارد. زیرا در مقایسه با شرکت‎های اروپایی، آسیایی و آمریکایی، در ایران برنامه ‏ریزی‏ های بلندمدت انجام نمی ‏شود و این یک نقیصه به شمار می ‏رود. برای مثال در ژاپن برنامه ‏ریزی ‏های پانصد ساله انجام می ‏شود که اهداف کاملا روشنی را دنبال می ‏کنند.

احسانی با ذکر آماری، نشان داد که بخش خدماتی بیشترین سهم از فعالیت‏ های اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده است و با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته عکس این شرایط حاکم است، و اقتصاد آنها حول تولید و صنعت می ‏گردد، این سوال بسیار حیاتی را برای حضار مطرح کرد که پس از برداشته شدن تحریم‎ها، وظیفه ما چیست؟

وی در پایان سخنان خود، یکی ار راه‏ های ارتقاء سطح شرکت‏ های ایرانی را بهره ‏گیری از مشاوران برجسته و باتجربه دانست و تاکید کرد شرکت‏ های بزرگ جهانی مانند گوگل و مایکروسافت نیز همواره از مشاوره استفاده بهینه می‏ کنند.

در ادامه این نشست، شهرام تاج به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به یکی از نقاط ضعف کشورمان در حوزه مدیریتی، گفت: متاسفانه یکی از نقاط ضعف در ایران آن است که برغم اینکه حوزه مدیریتی به ‏لحاظ تئوری از سطح خوبی برخوردار است، اما در عمل تجربه کافی وجود ندارد. در ایران مدیران ادعا می‏ کنند که همه چیز را می ‏دانند و این ضعف بزرگی است که کسی نمی‏ گوید که نمی ‏دانم.

وی افزود: امروزه برای ورود به بازار جهانی، باید محصولی با کیفیت بالا، تحویل سریع و قیمت مناسب برای عرضه داشته باشید. ایشان در ادامه 5 موضوع مهم در خصوص پیشرفت شرکت‎ها را این گونه بر شمرد: رقبای کاری، خود شرکت، خریدار، کالاهای جایگزین، شرکت‎هایی که در این کار نیستند و قصد ورود به بازار را دارند.

شهرام تاج با اشاره به اینکه در ایران هر فعالیت شغلی که نمود پیدا می‏ کند، فراگیر می‏ شود، افزود: باید کاری کرد تا جلوی اینکه افراد بدون داشتن تجربه مرتبط وارد هر صنعتی، به‏ خصوص در و پنجره، نشوند. باید راهکاری برای آن اندیشید.

دکتر تاج در پایان سخنان خود تیم نیرومند مدیریتی و به خرج دادن وسواس جهت استخدام کارمندان را دو عامل بسیار تعیین‏ کننده در روند صعودی شرکت‏ ها دانست.

  


ثبت نظر

ارسال