در گفتگو با امیر بهرامی مدیر شرکت آلوپلاست ایرانیان عنوان شد:

آلوپلاست؛ پیشگام در نوآوری و ارتقای کیفیت پروفیل

پنجره ایرانیان:آلوپلاست در صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی جهان همواره جزو رهبران نوآوری و ارتقای کیفیت به شمار می‌آید.
  • دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 17:3

امیربهرامی، مدیرعامل شرکت آلوپلاست ایرانیان با تشریح کیفیت و خدمات پروفیل‌های یو.پی.وی.سی در گفتگوی ویژه با پنجره ایرانیان تاکید می‌کند: علیرغم محدودیت واردات و مسائل مالی و بانکی به دلیل ایجاد تحریم‌ها، شرکت آلوپلاست جهت تحویل پروفیل به همکاران خود به صورت حمل مستقیم از آلمان و یا فروش از انبار، از زمان تأسیس تاکنون یک روز هم وقفه و تعطیلی نداشته و یاور مشتریان خود در شرایط دشوار بوده و هست. اما چگونه می‌توان به جمع مشتریان شرکت آلوپلاست پیوست؟ امیربهرامی می‌گوید: سیاست کاری شرکت آلوپلاست به گونه‌ای تعریف شده که هیچگاه برنامه سیستم بازاریابی تهاجمی نداشته و ترجیح شرکت، همکاری با تعداد یک یا دو نماینده در هر استان است؛ چرا که هدف، بزرگ شدن و رسیدن به رشد لازم در کنار همین همکاران و تولیدکنندگان است. لذا مهمترین مسئله برای شروع همکاری، بازدید فنی از کارخانه همکاران توسط کارشناسان و مدیران فنی شرکت آلوپلاست و نیز تائید کیفیت تولید و توان آنها برای رعایت استانداردهای تعریف شده است. مدیرعامل آلوپلاست ایران در واکنش به انتقادها از کاهش تعرفه واردات پروفیل یو.پی.وی.سی اظهار می‌دارد: متاسفانه همکاران داخلی به جای تمرکز بر رشد کیفی محصولات و داشتن رقابتی سالم با رقبای خارجی درصدد حذف این رقبا هستند، در ابتدای هر سال ما شاهد تلاش آنها در جهت بالا بردن نرخ تعرفه وارداتی پروفیل هستیم. در قرن 21 که تجارت جهانی به سوی تجارت بدون مرز پیش می‌رود، بسیار جای تامل دارد که مردم ما به جای آماده شدن جهت پیوستن به این حرکت جهانی، همچنان در فکر خارج کردن رقبا هستند و البته با حضور مسئولین و کارشناسان خبره و آشنا به مسائل تجاری داخلی و خارجی در سازمان‌های ذی‌صلاح امید به حل این مشکل داریم. خواندن این گفتگو برای تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی که بخواهند از پروفیل آلوپلاست استفاده کنند، یک راهنمای خوب به شمار می‌رود.

 شرکت آلوپلاست از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات این شرکت در جهان دارای چه سابقه‌ای است و گستردگی بازار این شرکت عمدتا معطوف به کدام کشورهاست؟

شرکت aluplast GmbH, Kunststoff-Fenestersystems در سال 1982 توسط آقای مانفرد زایتس (Manfred Seitz) در شهر کالزروهه آلمان تأسیس و طی 32 سال فعالیت مستمر، خلاقیت در نوآوری و تولید کیفی، یکی از تولیدکنندگان شاخص و مطرح این صنعت در آلمان محسوب می‌شود. آلوپلاست با تولید انواع سیستم‌های پنجره و در یو.پی.وی.سی و با داشتن 1300 نفر پرسنل و 26 واحد تولید و دفتر فروش، پروفیل مورد نیاز بیش از 1200 واحد تولیدی در اقصی نقاط دنیا را تامین می‌کند و سالانه به طور متوسط 10 میلیون پنجره از پروفیل‌های این شرکت تولید و در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی نصب می‌شود، به نحوی که در حال حاضر بیش از 75 درصد تولیدات شرکت آلوپلاست به خارج از آلمان و بیش از 15 درصد آن به خارج از اروپا صادر می‌شود.

 ورود آلوپلاست به بازار ایران از چه زمانی شکل گرفت و هدف از ورود به بازار ایران چه بوده است؟

با توسعه تولید صنعتی ساختمان در ایران و توجه مسئولین به ساخت و ساز با کیفیت بالا و کاهش مصرف حامل‌های انرژی، استفاده از پروفیل‌های یو.پی.وی.سی برای ساختمان‌های مسکونی لازم‌الاجرا و نیاز به عرضۀ مواد اولیه برای تولید این پنجره‌ها افزایش یافت، با توجه به نیاز پاره‌ای از تولیدکنندگان که خواهان پروفیل‌هایی با استاندارد بین‌المللی و تضمین کیفیت برای پنجره‌هایی با قابلیت کاهش مصرف انرژی حتی تا زیر یک واحد  بودند، واردات این کالا به ویژه از کشور آلمان از سال 2005 شروع شد. شرکت آلوپلاست که شناخت دقیقی از نیازها و کیفیت مورد نظر سازندگان ایرانی را پیدا کرده بود، با ایجاد یک انبار توزیع مستقیم در سال 2008 و افتتاح دفتر خود در سال 2010، با مالکیت 100 درصد صاحبان آلمانی خود اقدام به ارائه خدمات و سرویس‌های قبل و بعد از آموزش به کارخانجات مشتریان و برگزاری دوره‌های آموزشی در آلمان و ایران جهت ارتقاء سطح دانش کیفی و تولید مطابق با استاندارد RAL آلمان را کرد.

 تاکنون روند استقبال از محصولات و خدمات شرکت آلوپلاست در بازار ایران چگونه ارزیابی می‌کنید و برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

بسیار خوب بوده و حتی تولید در ایران نیز برنامه‌ریزی شده است.

 تنوع محصولات شرکت آلوپلاست چگونه است و محصولات عرضه شده دارای چه استانداردهای ملی و بین‌المللی است؟

آلوپلاست با داشتن بیش از 1000 قالب اکستروژن قادر به تأمین پروفیل برای بیش از 16 سیستم مختلف پنجره شامل سری‌های IDEAL 2000(60 میلیمتر کلاسیک و گرد)، سیستم IDEAL 4000 (70 میلیمتر کلاسیک و گرد)، سیستم IDEAL 5000 (70 میلیمتر سه گسکت کلاسیک و گرد) و 3 مدل سیستم کشویی شامل تک ریلی (mono rail)، کشویی 60 میلیمتر استاندارد، کشویی 96 میلیمتر - درب کشویی چند لنگه (Multi Sliding)، سیستم Lift & Slide 85 میلیمتر و همچنین سیستم IDEAL 8000 (85 میلیمتر) و سه مدل سیستم energeto به عنوان بهترین پنجره دو حالته ممکن در بازار آینده uPVC جهان با قابلیت کاهش اتلاف انرژی در حد می‌باشد که در سال 2020 به بعد در آلمان استاندارد خواهد شد و همچنین سیستم انحصاری aluskin که پنجره‌ای با خواص uPVC و استحکام آلومینیوم به شمار می‌رود.

 مزیت و برتری پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی آلوپلاست نسبت به دیگر پروفیل‌های وارداتی و ایرانی چیست؟

علیرغم محدودیت واردات و مسائل مالی و بانکی به دلیل ایجاد تحریم‌ها، شرکت آلوپلاست جهت تحویل پروفیل به همکاران خود به صورت حمل مستقیم از آلمان و یا فروش از انبار ایران از زمان تأسیس تاکنون یک روز هم وقفه و تعطیلی نداشته و یاور مشتریان خود در شرایط دشوار بوده است در حالی که بیشتر شرکت‌های رقیب، دفاتر و سرویس‌دهی خود را در نتیجه اعمال تحریم‌ها تعطیل یا نیمه فعال نگاه داشته‌اند؛ اما این حرکت و پشتیبانی آلوپلاست باعث اعتماد مضاعف مشتریان خوب و صبور ما به کیفیت و تداوم سرویس‌دهی آلوپلاست و حضور دفترش در ایران شده است، علاوه بر این تنوع محصولاتی که به صورت Tropical Mix برای شرایط آب و هوایی گرم حاره‌ای تولید و به بازار ایران ارسال می‌شوند، در کمتر شرکتی قابل رویت است.

 طیف مشتریان شرکت آلوپلاست شامل چه مواردی می‌شود و شرکت‌های علاقه‌مند برای همکاری با آلوپلاست چه مراحلی را باید طی کنند؟

سیاست کاری شرکت آلوپلاست به گونه‌ای تعریف شده که هیچ‌گاه برنامه سیستم بازاریابی تهاجمی نداشته و ترجیح شرکت، همکاری با تعداد یک یا دو نماینده در هر استان است؛ چرا که هدف، بزرگ شدن و رسیدن به رشد لازم در کنار همین همکاران و تولیدکنندگان است. لذا مهمترین مسئله برای شروع همکاری، بازدید فنی از کارخانه همکاران توسط کارشناسان و مدیران فنی شرکت آلوپلاست و نیز تأیید کیفیت تولید و توان آنها برای رعایت استانداردهای تعریف شده است.

 با توجه به شرایط متنوع و متغیر آب و هوایی در ایران، کیفیت پروفیل‌های آلوپلاست در برابر این شرایط جغرافیایی چگونه است؟

شش سری از سیستم پروفیل‌های آلوپلاست برای بازار منطقه خاورمیانه و مناطق گرمسیر از جمله کشور عزیزمان ایران با مواد مخصوص مقاوم در مقابل گرما و تابش شدید اشعه خورشید (Tropical Mix) در واحد تولیدی این شرکت در کارلزروهه آلمان تولید و حمل می‌شود. استفاده از این مواد و آزمایش در محیط باز و نور طبیعی به مدت بیش از 12 سال در دبی و آریزونای آمریکا، کلیه تضمین‌های ما را که مطابق با استانداردهای EN-12608 و RAL GZ/716 برای این نوع آب و هوای سخت (S:Sever) بدست آمده، آشکارا نشان می‌دهد.

 استفاده از محصولات آلوپلاست تا چه میزان کیفیت ساختمان‌ها را از حیث بهینه‌سازی مصرف انرژی و جلوگیری از آلاینده‌های صوتی و هوا را افزایش می‌دهد؟

وزارت اقتصاد و فناوری آلمان برچسب “Energy Efficiency Made in Germany”, را برای محصولاتی با مصرف بهینه انرژی در راستای حمایت از شرکت‌های آلمانی در بازاریابی صادراتی با هدف صرفه‌جویی انرژی را ارائه کرده است. دستیابی گروه آلوپلاست به برچسب بهره‌وری انرژی بدان معنی است که آلوپلاست نیز می‌تواند محصولات خود را در جهت بهره‌وری انرژی و با کیفیت آلمان در بازارهای بین‌المللی ارائه کند. تاکید می‌کنم که آلوپلاست با سیستم منحصر بفرد energeto خود ساخت پنجرهای که با استفاده از تقویت کننده‌های خاص به جای استفاده از گالوانیزه فولادی و نیز تزریق فوم مقدار Uf پنجره را تا حد قابل توجهی کاهش و بهینه‌ترین پنجره را از لحاظ مصرف انرژی برای استفاده امروز و نسل‌های بعد ممکن ساخته است. آلوپلاست همچنین با استفاده از نرم‌افزار بهره‌وری انرژی نیز، که توسط مهندسین و کارشناسان این شرکت طراحی شده، میزان اتلاف انرژی و هزینه بر اساس تعداد روزهای گرم و سرد سال و نیز نوع سوخت مصرفی را برای مشتریان محاسبه کرده و به تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان در جهت انتخاب صحیح سیستم پنجره مناسب یاری می‌رساند.

در زمینه آلودگی صوتی نیز، که حد بهینه آن در شب 35 و در روز حداکثر 45 دسی‌بل است، کلیه سیستم پروفیل‌های پنجره شرکت آلوپلاست دارای تائیدیه استاندارد از دپارتمان اکوستیک موسسه ift ROSENHEIM GmbH آلمان بوده و برای ساختمان‌های در حال ساخت در مناطق رو به توسعه و نیز بازسازی پنجره‌های قدیمی گزینه‌ای بسیار مناسب هستند و با استفاده از سیستم energeto کاهش آلاینده‌های صوتی تا میزان 24 دسی‌بل امکان‌پذیر می‌شود.

 شرکت آلوپلاست تا چه میزان در برابر مشتریان و مصرف‌کنندگان مسئولیت‌پذیر است و محصولات شرکت دارای چه ضمانت کیفی است؟

تمامی محصولات این شرکت دارای کلیه استانداردهای کیفی بین‌المللی بوده و شرکت آلوپلاست با سابقه‌ای بیش از 32 سال در امر تولید پروفیل‌های یو.پی.وی.سی کلیه محصولات خود را به مدت 10 سال از زمان نصب گارانتی کرده و درصورت بروز هرگونه مشکل در پنجره نصب شده به دلیل نقص در پروفیل این شرکت کلیه هزینه‌های تعویض پنجره‌ها اعم از نصب و تولید و... را تقبل خواهد کرد که خوشبختانه تاکنون نقصی به این دلیل در پروژه‌های انجام شده با پروفیل آلوپلاست مشاهده نشده است.

 با توجه به گستردگی بازار محصولات آلوپلاست در جهان، آیا محصولات و خدمات عرضه شده در ایران دارای کیفیت یکسان با محصولاتی است که در دیگر کشورهای پیشرفته عرضه می‌شود؟

غیر از اینکه به دلیل شرایط آب و هوائی پروفیل‌های ارسالی به این بازار ایران و خاورمیانه باید به صورت tropical Mix باشند، در بقیه موارد چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ تنوع در سیستم‌ها کلیه محصولات یکسان هستند. اگرچه استفاده از تعدادی از سیستم پروفیل‌های آلوپلاست، به دلیل قیمت بالا و عدم وجود فناوری تولید اینگونه پنجره‌ها در بازار ایران تاکنون میسر نگردیده است.

 به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر جهانی در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی دنیا، فکر می‌کنید چه فرصت‌ها و تهدیدهایی پیش روی این صنعت در ایران قرار دارد؟

از ابتدای سال 2001 رشد فزاینده استفاده از پروفیل‌های یو پی وی سی، رقابت سالم تولیدکنندگان در و پنجره، ورود پروفیل‌های مرغوب از اروپا ( آلمان- اتریش) طی سال‌های اولیه و نیز ورود تولیدکنندگان مرغوب داخلی باعث توسعه کمی و کیفی سریع این صنعت و نیز تمایز آن از پنجره‌های آلومینیومی غیراستانداردی که معمولاً در منازل مسکونی و یا ساختمان‌های کم ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گرفتند گردید؛ ولی متأسفانه با ورود بی‌رویه پروفیل‌های غیراستاندارد و رقابت ناسالم بعضی از تولیدکنندگان پنجره و کاهش کیفیت به خاطر جنگ قیمت، گرایش به استفاده از این نوع پنجره که اقتصادی‌ترین و مناسبترین سیستم پنجره برای بازسازی و استفاده در منازل مسکونی هستند، را دچار تردید کرده است.

 با توجه به ضرورت نوسازی و تعویض پنجره‌های قدیمی، شرکت آلوپلاست دارای چه تجربیات و کارنامه‌ای در زمینه تعویض پنجره‌های قدیمی و جایگزینی پنجره‌های یوپی‌وی‌سی است؟

شرکت آلوپلاست در شهرهای مختلف دنیا پروژه‌های بازسازی بسیاری را انجام داده است که مهمترین آنها بازسازی درب و پنجره‌های مجتمع مسکونی «Volkswohnung»، شهر کارلزروهه بوده که در مجموع هشت نوع درب و پنجره در این ساختمان‌ها بازسازی شدند. بازسازی این پروژه با همکاری گروهی «فیزیک ساختمان» و آکادمی محلی در توافق با رئیس انجمن ساختن «Volkswohnung» انجام شد.

 محصولات شرکت آلوپلاست تا چه اندازه با محیط زیست سازوگار است؟

در فرایند تولید جهت تولید پروفیل‌های با دوام بالا، تثبیت‌کننده‌ها اضافه می‌شوند. در گذشته، از تثبیت‌کننده‌های مبتنی بر سرب استفاده شده است اما هم اکنون آلوپلاست از معدود شرکت‌هایی ست که برای تولید پروفیل‌های خود از تثبیت کننده‌های بدون سرب بر اساس کلسیم و روی (CaZn) کاملا سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند. یادآوری می‌شود که در برخی ساختمان‌ها به دلیل عایق‌بندی ضعیف حرارتی، نقص در ساخت و ساز، عدم راه‌اندازی سیستم تهویه مناسب، عایق‌بندی داخلی نادرست و رطوبت بیش از حد، رشد قارچ در داخل خانه یا آپارتمان‌ها به شدت رو به رشد است و رشد قارچ نه تنها ظاهر ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه به عنوان خطری جدی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌آید. برای حل این مشکل، سیستم‌های ویژه پنجره‌های یو.پی.وی.سی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تهویه و تبادل هوا با توجه به شرایط زیست محیطی برای دستیابی به کاهش مصرف انرژی و شرایط محیطی بهداشتی فراهم شده است.

 دایره فعالیت شرکت آلوپلاست در ایران محدود به استان و شهرهای خاص است یا آمادگی فعالیت در سراسر کشور را دارید؟

خیر؛ در راستای سیاست‌های کاری تعریف شده درون سازمانی، شرکت آلوپلاست آمادگی همکاری با واحدهای تولیدی مختلف در همه نقاط کشور را داشته و از همکاری با این تولیدکنندگان بسیار خرسند خواهد شد.

 برنامه شرکت آلوپلاست در زمینه آموزش و مشاوره‌های فنی به مشتریان و مصرف‌کنندگان چیست؟

کلیه شرکت‌های همکار با شرکت آلوپلاست جهت اخذ گواهینامه‌های تایید کیفیت تولید مطابق با استانداردهای آلمان از ابتدای شروع همکاری با ما توسط کارشناسان فنی این شرکت آموزش‌های لازم را خواهند داشت و به صورت دوره‌ای نیز کیفیت تولید آنها در طی دوران همکاری کنترل خواهد شد. همچنین در صورت نیاز به دوره‌های تکمیلی بیشتر مطابق با درخواست مجموعه تعدادی از کارکنان آن شرکت در آلمان نیز آموزش داده خواهند شد، به نحوی که هر ساله نیز برنامه‌ای تحت عنوان Innovation Days جهت ارائه نوآوری‌ها و موارد فنی به‌روز شده این شرکت در آلمان و یا در یکی از کشورهائی که شرکت آلوپلاست واحد تولیدی یا دفتر فروش دارد، برگزار و در آن همه همکاران در بازارهای مختلف بین‌المللی به تبادل اطلاعات می‌پردازند.

 به عنوان یک فعال شناخته‌شده در صنعت در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی چه توصیه‌ای به مردم در انتخاب در و پنجره‌ها دارید؟

متاسفانه در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل پیش‌ساخته بودن منازل و آپارتمان‌ها مردم نمی‌توانند کنترلی بر انتخاب در و پنجره داشته باشند و در نهایت به دلیل تمایل سازندگان به کاهش هزینه‌ها و نیز عدم نظارت بر کیفیت پنجره‌های نصب شده از سوی سازمان‌های مهندسی کشور، مشکلات بسیاری گریبانگیر ساکنین پس از سکونت در منازل خود خواهد شد. بنابراین اگر خریداران نهایی مسکن به کیفیت پنجره‌های نصب شده در محل به میزان حساسیت بر روی دیگر اقلام به کار رفته در ساختمان، توجه بیشتری داشته باشند، بالطبع به بالا بردن کیفیت این تولیدات کمک بسیاری خواهند کرد. البته از آنجائی که پنجره‌های یو.پی.وی.سی نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی نداشته و به راحتی با آب و صابون معمولی قابل تمیز شدن هستند، مردم تنها با تحقیق در جهت انتخاب مواد اولیه مرغوب، توجه به تولید کیفی و نصب صحیح پنجره‌ها و در نهایت عدم توجه صرف به قیمت، پنجره‌ای با طول عمر طولانی و بهره‌وری بالا خواهند داشت.

 فرآیند نظارت بر فعالیت‌های شرکت در ایران چگونه است و راز موفقیت آلوپلاست را در چه می‌دانید؟

مهمترین مسئله در تولید و نصب یک پنجره حفظ کیفیت است. کیفیت خوب یک موضوع اتفاقی نیست، بلکه نیاز به تجربه، تخصص، تعهد و کنترل دائم دارد. عوامل بسیاری از جمله انتخاب پروفیل مرغوب، استفاده از یراق‌آلات با کیفیت مناسب، تولید مطابق با استانداردهای موجود و در آخر نصب درست و تنظیمات نهایی مطابق دستور العمل‌های فنی در ارائه یک محصول کیفی و بادوام موثر هستند که متاسفانه به دلیل عدم وجود هر گونه استاندارد کیفی برای ساخت پنجره در سازمان نظام مهندسی و نبودن نظارت بر تولیدات واحدهای تولید کننده در و پنجره پس از نصب درست و تنظیمات نهایی مطابق دستورالعمل‌های فنی در محل، کیفیت محصولات ارائه شده در بازار رو به افول است. شرکت آلوپلاست ادعا ندارد که بهترین تولید کننده پروفیل در دنیا و تنها تامین کننده پروفیل مرغوب در این بازار است، ولی بدون دلیل نیز نیست که یکی از رهبران نوآوری در این صنعت به شمار می رود چرا که هر ساله تمرکز شرکت بر تولید محصولات کارآمد با بهره‌وری انرژی بالا و مقرون به صرفه بیشتر شده است.

 فکر می‌کنید افزایش تعرفه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی از 15 درصد به 32 درصد چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

متاسفانه همکاران داخلی به جای تمرکز بر رشد کیفی محصولات و داشتن رقابتی سالم با رقبای خارجی درصدد حذف این رقبا هستند و در ابتدای هر سال ما شاهد تلاش آنها در جهت بالا بردن نرخ تعرفه وارداتی پروفیل هستیم. در قرن 21 که تجارت جهانی به سوی تجارت بدون مرز پیش می‌رود، بسیار جای تامل دارد که هموطنان ما به جای آماده شدن جهت پیوستن به این حرکت جهانی، همچنان در فکر خارج کردن رقبا هستند که البته با حضور مسئولین و کارشناسان خبره و آشنا به مسائل تجاری داخلی و خارجی در سازمان‌های ذی‌صلاح امید به حل این مشکل داریم. شرکت آلوپلاست نیز آمادگی لازم برای مواجهه با هرگونه تحول و بروز هرگونه مشکل بر سر راه خود را خواهد داشت، چرا که مدیریت در مورد شکل دادن به آینده است نه برخورد با مشکلات کنونی و تنها کسانی که در حال تغییر هستند و با زمان حرکت می‌کنند به طور مداوم موفق و کامیاب خواهند بود.

 سخن پایانی شما با مشتریان آلوپلاست در ایران

شرکت آلوپلاست همواره از همکاری با تولیدکنندگان فهیم ایرانی مفتخر بوده و امید دارد شرایط سیاسی و اقتصادی ایران به سمتی پیش رود که امکان ارائه خدمات و سرویس‌دهی هر چه سریعتر و بهتر به کلیه همکاران و تولیدکنندگان در نقاط مختلف کشور برای ما مهیا شود.

پنجره ایرانیان/سال هشتم.دیماه 1393.شماره 87


ثبت نظر

ارسال