هزینه‌‌های نظام‌مهندسی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با انتقاد از کاهش تولید مسکن در کشور در چند سال گذشته گفت: کمبود عرضه مسکن گرانی شدید و رکود را در پی داشته است.
  • یکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت 10:53

محمدحسین شرکا در گفت‌وگو با صما با بیان این مطلب افزود: با فرض اینکه سالانه 800 هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد، باید به همین تعداد مسکن در کشور ساخته شود. این در حالی است که سالانه بین 250 تا 300 هزار واحد ساخته می‌شود.

وی افزود: این کمبود عرضه مسکن، گرانی و رکود را درپی دارد. همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز به دلیل اینکه عرضه بسیار کمتر از تقاضا بوده است، قیمت مسکن به‌شدت رشد کرد.

 

کاهش مالکیت مسکن طی یک دهه اخیر

شرکا در ادامه با ابراز نگرانی از کاهش مالکیت مسکن در ایران طی یک دهه اخیر گفت: اگر موسسات مالی و بانک‌ها از متقاضیان خرید مسکن حمایت نکنند، امکان صاحب‌خانه شدن برای اقشار ضعیف به صفر می‌رسد. باید به‌گونه‌ای عمل شود که مردم بتوانند به‌راحتی صاحب‌خانه شوند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت حمایت از مردم برای خانه‌دار شدن عنوان کرد: باید توجه شود که اگر ساختمانی ساخته می‌شود، چه کسانی توان خرید آن‌ها را دارند و آیا این توان خرید صرفا به قشر خاصی محدود می‌شود و یا قشر عام نیز از امکان خرید آن برخوردارند.

 

ساخت خانه‌های لاکچری به مفهوم تامین مسکن نیست

وی با تاکید بر اینکه ساخت ساختمان‌های لاکچری در محدوده‌های خاص به مفهوم تامین مسکن نیست، یادآور شد: دولت باید به انبوه‌سازی مسکن در کشور کمک کند.

شرکا همچنین با پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سال آینده عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه عوارض ساخت در شهرداری مشهد و نیز رشد قیمت مصالح ساختمانی، به‌طور حتم در سال 99 قیمت مسکن گران خواهد شد و دولت باید برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها فکر اساسی بکند.

 

هزینه‌ نظام‌مهندسی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی همچنین تاثیر هزینه‌های نظام‌مهندسی بر قیمت مسکن را ناچیز برشمرد و گفت: به‌طورکلی تعرفه نظام‌مهندسی در هفت رشته مهندسی، حداکثر 5 درصد هزینه ساخت‌وساز را شامل می‌شود و گرانی مسکن به خاطر این موضوع نیست.

وی با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری در بخش ساخت‌وساز بالا است و باید اصلاح شود، ادامه داد: نکته اساسی این است که قیمت زمین، هزینه ساخت و هزینه عملیات اجرایی، بیشترین نقش را در تعیین قیمت تمام‌شده مسکن دارند.

 

گرانی زمین و مصالح ساختمانی دلیل رشد قیمت مسکن

شرکا یادآور شد: در رشد 300 درصدی قیمت مسکن که اخیرا شاهد آن بودیم، عوامل دیگری شامل افزایش شدید قیمت زمین و مصالح ساختمانی دخیل بود و از طرف دیگر کمک‌ها و حمایت‌های اقتصادی وجود ندارد.

به گفته وی، وقتی تورم 300 درصدی روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد، خریدار نمی‌تواند خود را با شرایط روز تطبیق دهد و با درآمد ناچیز خود امکان خرید مسکن را ندارد.

شرکا درعین‌حال با تاکید بر لزوم رونق ساخت‌وساز به‌منظور توسعه کارآفرینی در صنعت ساختمان گفت: رونق‌بخش ساخت‌وساز، کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای افراد بیکار را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه صنعت ساخت‌وساز باوجود تحریم‌ها هنوز حرف اول را در کشور می‌زند، بیان کرد: وقتی ارتباط ما با کشورهای دیگر قطع است، پس حداقل باید تلاش شود تا چرخ این صنعت در داخل کشور بچرخد و رونق پیدا کند.

 


ثبت نظر

ارسال