از انرژی ‏های تجدیدپذیر باید برای ایجاد اشتغال و ثروت در کشور استفاده شود

پنجره ایرانیان؛ معاون توسعه فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت: انرژی ‏های تجدیدپذیر فرصت مطلوبی برای ایجاد اشتغال و ثروت در جامعه هستند.
  • شنبه 15 مهر 1396 ساعت 13:28

به گزارش خبرنگار مهر، علی وطنی در همایش آینده انرژی‌های تجدید پذیر در خراسان رضوی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما در صنعت نفت جایگاه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کشور ما ذخایر زیرزمینی منابع هیدروکربنی دارد اما قدر آن را نمی‌داند افزود: کشورهای دیگر که از این ذخایر بی‌بهره هستند چگونه منابع‌شان را تامین می‌کنند؟ آن‌ها چه مزیت‌های نسبی داشته‌اند که به آن دست پیدا کرده‌اند که ما از آن غافل مانده‌ایم؟

معاون توسعه فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: ایران نخبگانی دارد که در تمام دنیا سرآمد و نقش ‏آفرین هستند که یک نمونه آن میرزاخانی بود. پس چرا از این نخبگان در زمانی که باید استفاده نکنیم؟

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۰ از جایگاه شانزدهم به سیزدهم تولید علم در انرژی‌های تجدیدپذیر رسیدیم گفت: جوانان مستعد کشور ما در تمام دنیا شناخته شده هستند و نسل جوان می‌تواند این جایگاه را ارتقا دهد و علم را به ثروت تبدیل کند.

وطنی تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدناپذیر باید سرمایه ‏گذاری کنیم که اگر درصدی از این سرمایه‏ گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر صرف شود شاهد توسعه و پیشرفت خواهیم بود.

وی تاکید کرد: از باد باید به عنوان فرصت استفاده کرد و آمایش سرزمین نشان می‌دهد در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر غنی هستیم.

 معاون توسعه فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان گفت: دو شرکت دانش بنیان را در این چهار سال به سه هزار و ۱۰۵ شرکت افزایش دادیم و حدود ۱۲۰ هزار فارغ‌التحصیل در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر سونامی اقتصادی در کشور در حال شکل گیری است بیان کرد: نسل جوانی که وارد بازار کار می‌شود از روش‌های سنتی استقبال نمی‌کند و خواهان روش‌های نو است. این نسل با عزمی که پیدا کرده است تحولات عظیمی را رقم می‌زند و موانع را برای آن‌ها باید برداشت.

وطنی با تاکید به اینکه باید از انرژی‌های پاک بهره گرفت خاطرنشان کرد: کشور ما از لحاظ منابع و نیروی انسانی جایگاه خوبی را در این بخش به خود اختصاص داده است اما از این انرژی ها استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر باید جلو رفت و مردم را نیز با خود پیش برد تا امید در زندگیشان افزایش یابد.

معاون توسعه فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: در سال ۹۴ سند انرژی‌های توسعه تجدید پذیر به تصویب رسید و هیچ محدودیتی برای توسعه این انرژی‌ها نداریم و از روز تاسیس این سند تا امروز ۲۹ طرح توسعه و فناورانه را توسعه داده‌ایم.

وی تاکید کرد: اولین اقدامی که در این استان به عظمت نام امام رضا (ع) باید انجام دهیم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است و اولین برش استانی، سند توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در خراسان رضوی خواهد بود و این استان را الگوی بقیه استان‌ها قرار می‌دهیم تا زائران میلیونی این شهر بتوانند با آسایش بیشتری زیارت کنند.

وطنی افزود: خراسان رضوی ظرفیت‌های عظیم و کارامدی از قبیل دانشگاه فردوسی دارد که بستری مناسبی برای توسعه و عرضه انرژی‌های تجدید پذیر است و در همین خصوص با آستان قدس رضوی همکاری‌های خوبی در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم.


ثبت نظر

ارسال