اوراق تسهیلات دردی دوا نمی‌کند

پنجره ایرانیان:نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی گفت: اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن برای تأمین مالی مسکن متقاضیان دردی را دوا نمی‌کند.
  • دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 14:31

به گزارش فارس، اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی برای تهیه مسکن طی ماه‌های اخیر افزایش سرسام‌آور قیمت را تجربه می‌کند، در حالی که با بررسی میزان وام پرداختی به نسبت هزینه اوراق آن چنان صرفه اقتصادی برای مردم نخواهد داشت.این اوراق طی ماه‌های اخیر تا مرز یک میلیون ریال افزایش پیدا کرد، تا برای دریافت 45 میلیون تومان وام متقاضیان حدود 10 میلیون تومان علاوه بر هزینه‌های دفترخانه و بانک مسکن بپردازند. در این زمینه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بازار مسکن ضمن رکودی دانستن این بازار، شائبه ایجاد بازاری سیاه در داد و ستدهای اوراق تسهیلات خرید مسکن را بارها هشدار داده‌اند و اعلام کردند؛ یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو شورایعالی بورس نیز هست، از عدم موفقیت اوراق تسهیلات در خانه‌دار کردن زوج‌های جوان سخن به میان آورده و تأکید می‌کند که دولت باید راه‌کارهای موثر و کارآمدی برای تأمین مسکن جوانان بیاندیشد.

بر اساس این گزارش، محمدرضا پورابراهیمی عضو شورایعالی بورس و نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اوراق تسهیلات خرید مسکن، اظهار داشت: این اوراق در بازار ثانویه فرابورس معامله می‌شود و قیمت آن شناور است، بنابراین نیاز حجم عظیمی از تقاضای بازار را پوشش نداده و دردی از جوانان دوا نمی‌کند. وی گفت: دولت در مورد تأمین مسکن زوج‌های جوان باید فکر اساسی کرده و طرحی در باره مسکن اجتماعی که پس از روی کار آمدن مطرح کرده فورا اجرایی و لایحه آن را تقدیم مجلس کردیم.

 پورابراهیمی با بیان اینکه اگر دستکاری در قیمت اوراق تسهیلات پس از بررسی اثبات شود، باید سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: در بازارهای دیگر هم به همین شکل است که اگر انحرافی در اوراق بهادار برخلاف قیمت واقعی آن وجود داشته باشد، وظیفه سازمان بورس است که با آن برخورد کند. وی تأکید کرد: برای زوج‌های جوان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفتیم که دولت نیز موافقت اولیه را با آن اعلام کرده است و پس از آن موضوع اشتغال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح مشکلات جوانان برای تأمین مسکن خاطر نشان کرد: آنچه که نیاز داریم، ثبت‌نام زوج‌های جوان در طرح‌های تأمین مسکن است که دولت باید حامی آن باشد و استفاده از ابزارهایی همچون اوراق تسهیلات خرید مسکن دردی از جوانان دوا نمی‌کند.


ثبت نظر

ارسال