در گفتگو با مدیر عامل کیمیا صنعت شیما مطرح شد:

نقش موثر ملزومات شیشه در یک پنجره استاندارد

شرکت کیمیا صنعت شیما یکی از مجموعه‏ های مطرح کشور به شمار می‏ رود که نزدیک به یک دهه در زمینه تامین و تولید ملزومات شیشه‏ های دوجداره مشغول فعالیت بوده است. ناگفته پیداست که بخش اعظم یک پنجره از شیشه تشکیل شده و لاجرم در تولید یک پنجره استاندارد، کیفیت شیشه نقش بسیار مهمی ایفا می‏ کند.
  • سه شنبه 6 مهر 1395 ساعت 14:39

در این میان موادی همچون درزگیر بوتیل، پلی سولفاید، رطوبت ‏گیر و اسپیسر تا حد بسیاری تعیین کننده کیفیت شیشه دوجداره خواهند بود. بنابراین انتخاب این ملزومات جهت تولید شیشه‏ های دوجداره نکته قابل توجهی است که شاید از نظر برخی از تولیدکنندگان پنجره یا شیشه دور مانده باشد. به همین بهانه به سراغ یکی از مجموعه‏ هایی رفتیم که سال‏هاست دغدغه عرضه محصولاتی باکیفیت و بالا نگاه داشتن کیفیت شیشه‏ های دوجداره تولیدی کشورمان را داشته و تمام تلاش خود را برای پر کردن این خلا به کار بسته است. خلایی که از دو منظر صنعت ما را رنج می ‏دهد: از یکسو شاهد نزول کیفیت محصولات عمدتا وارداتی در کشور هستیم و از سوی دیگر فقدان آگاهی‏ های لازم بر پیچیدگی این وضعیت دامن زده است. در این بحبوحه کیمیا صنعت شیما می ‏کوشد در هر دو جبهه فعالیت کند و تا به امروز نیز نقش قابل قبولی را ایفا کرده است. در گفتگویی که با آقای مهندس امید قدرت، مدیر عامل کیمیا صنعت شیما داشتیم این مباحث را بررسی کرده و انواع فعالیت ‏های این شرکت خوشنام را مورد پرسش قرار دادیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم: 

برای مشاهده پی دی اف کلیک کنید.

شرکت کیمیا صنعت شیما از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیبهایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟

شرکت کیمیا صنعت شیما از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه واردات مواد مصرفی تولیدکنندگان شـیشه‏ های دو جداره از قبیل: چسـب پلی سـولفاید (دوجزئی)، مولکـولارسـیو (تمامی سایزها)، اسپیسر (تمامی سایزها)، بوتیل، چسب‏ هات ملت، کرنر (گوشه)، سوپاپ، کانکتور و... آغاز کرده و تاکنون درصد بسیار بالایی از بازار ایران تحت پوشش شرکت کیمیا صنعت شیما قرار گرفته است.

همچنین با همت و پشتکار جهت رفاه حال صنعتگران محترم، از ابتدای 1391 با مشارکت شرکت NEDEX  برای اولین بار در ایران چسب پلی سولفاید و اسپیسر و دیگر ملزومات جهت تولید شیشه دو جداره با برند NEDEX درکارخانه کیمیا صنعت شیما، واقع در شهرک صنعتی شمس آباد شروع به تولید گردید. شایان ذکر است از سال 1395 شرکت کیمیا صنعت با خریدن سهام شرکای ترکیه فعالیت خود را به صورت کاملا مستقل، با وارد ساختن پلیمرهای مطرح و درجه یک دنیا ادامه می‏ دهد.

 کارخانه شما در کجا واقع شده و چه میزان وسعت دارد؟ همچنین پرسنل شما چه تعداد می ‏باشد؟

کارخانه واقع در شهرک صنعتی شمس آباد و تعداد پرسنل کارخانه و دفتر مرکزی تهران مجموعا حدود 40 نفر می باشد.

 درحال حاضرچه محصولاتی در شرکت شما تولید و عرضه می ‏شود؟

چسـب پلی سـولفاید (دوجزئی)، مولکـولارسـیو (تمامی سایزها)، اسپیسر نرمال و بندیبل و بوتیل‏دار (تمامی سایزها)، چسب بوتیل، سیلیکون دوجزئی کرتین وال، ماستیک، سیلیکون جنرال، کرنر (گوشه)، سوپاپ، کانکتور و...

لازم به ذکر است که محصولاتی مانند ماستیک، چسب سیلیکون، سیلیکون شیشه‏ های دوجداره و کرتین وال، در ماه‏ های اخیر به سبد کالایی شرکت کیمیا صنعت شیما افزوده شده که با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه بوده است.

 محصولات کیمیا صنعت شیما از چه مزیت‏ هایی برخوردارند؟

شرکت کیمیا صنعت شیما تاکنون توانسته است با استفاده از بهترین مواد اولیه، سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد و محصولات و خدماتی با کیفیت بالا به بازار عرضه ‏کند.

راز ماندگاری در هر فعالیت تولیدی و صنعتی، استفاده از مواد اولیه درجه یک و تکنولوژی روز دنیاست و نکته بسیار مهم در این رابطه، جلب اطمینان مشتریان و خدمات پس از فروش محصولات می ‏باشد. شرکت کیمیا صنعت شیما با سرمایه‏ گذاری سنگین در سال گذشته اقدام به واردات ماشین ‏آلات جدید با تکنولوژی روز دنیا کرد و امروزه قادر است با یک شیفت کاری حدود 250 تن چسب پلی سولفاید و حدود 2.5 میلیون متر اسپیسر در ماه را تولید و به بازار عرضه کند. تامین به ‏موقع سفارشات مشتریان، کیفیت خوب و قیمت بسیار مناسب از مزایای محصولات کیمیا صنعت شیما می ‏باشد.

 برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده‏ اید؟

خوشبختانه این شرکت با بهره ‏گیری از تکنولوژی و فرمولاسیون جدید و به ‏روز رسانی کلیه مراحل تولید با توجه به استانداردهای روز اروپا توانسته بخش عمده ‏ای از بازار داخلی ایران را پوشش داده و رضایت مشتریان را به دست آورد. در سال جاری اثرات این سرمایه‏ گذاری در بازار ایران کاملا مشهود است.

 برای ارتقای سطح آگاهی‏ های لازم در این خصوص، چه اقداماتی انجام داده ‏اید؟

 بخش بازرگانی و بازاریابی شرکت کیمیا صنعت شیما با هدفمندی خاصی شروع به آموزش و اطلاع ‏رسانی به بسیاری از واحدهای تولیدی کرده است. همچنین با تجهیز آزمایشگاه بسیار پیشرفته و استفاده از مدیران باتجربه در رابطه با کنترل کیفیت، با سابقه کاری بسیار بالا، شروع به آموزش بسیاری از واحدهای تولیدی تازه‏ تاسیس کرده و با اعزام کارشناسان فنی به کارخانجات و کارگاه ‏های سراسر ایران این اطلاع ‏رسانی را انجام داده که نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته است.

 به نظر شما یک پنجره استاندارد از چه ویژگی‏ هایی باید برخوردار باشد؟

همانطور که می‏ دانید کیفیت موادی همچون درزگیر بوتیل، پلی سولفاید، رطوبت‏ گیر و اسپیسر در تولید یک قطعه شیشه دو جداره حرف اول را می ‏زنند و اگر این مواد به‏ صورت استاندارد و مرغوب در کارخانه ‏ها مورد استفاده قرار گیرند، شیشه‏ های تولید شده تا ده‏ ها سال بدون هیچگونه مشکلی وظیفه حفظ انرژی و جلوگیری از آلودگی صوتی را انجام می ‏دهند.

 نظر شما در خصوص سطح کیفی تولیدات در و پنجره در کشورمان چیست؟

خوشبختانه اخیرا تولیدکنندگان شیشه ‏های دوجداره به کیفیت و استاندارد بودن محصولات اهمیت بسیار بیشتری می‏ دهند. مهمترین مشکل موجود، عدم آگاهی تولیدکنندگان از مواد اولیه غیر استاندارد می ‏باشد که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محصولات دارد. از سوی دیگر، عمدتا به علت توجه بیشتر به مقرون به صرفه بودن محصول، موضوع کیفیت مورد توجه قرار نمی ‏گیرد.

 لذا با توجه به اینکه درجه کیفیت شیشه‏ های دو جداره در بدو تولید و حتی پس از مدت کوتاهی، قابل رویت نیست و پس از گذشت مدت زمان حداقل 2 تا 3 سال مشکلات خود را نشان می‏ دهد، متاسفانه خریدار نهایی در آن بازه زمانی متوجه مشکلات کیفی خواهد شد. از این‏رو از تولیدکنندگان محترم تقاضا داریم، ضمن توجه به فرایند تولید به کیفیت مواد حساسیت بیشتری نشان دهند.

 برای جلوگیری از ورود پنجره‏ های نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟

به‏ روز رسانی اطلاعات فنی و کاربردی و همچنین ارتقای دانش فنی مشتریان و استفاده از آن توسط واحد کیفی و فنی مجموعه‏ های تولیدی و همچنین نظارت بر کیفیت محصولات، مبنی بر استاندارد بودن شیشه ‏های واحدهای صنفی تولیدی از طرف تشکل‏ ها، قدم بزرگی در این راستا می‏ باشد. 

 فکر می ‏کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می‏ شود؟ و وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت در و پنجره دوجداره می‏ گذارد؟

متاسفانه واحدهای کوچک و بدون مجوز ساخت شیشه‏ های دو جداره با رعایت کمترین استاندارد، مشغول به فعالیت هستند که اگر بتوانیم آنها را آموزش داده و متقاعد کنیم که از مواد اولیه استاندارد استفاده کنند، گامی موثر برداشته خواهد شد. برای مثال بسیاری از این واحدها در گذشته از چسب ‏های سیلیکونی و رطوبت-گیرهای بی ‏کیفیت چینی استفاده می‏ کردند، اما امروزه در حال استفاده از چسب‏ های پلی سولفاید و رطوبت‏گیر استاندارد می ‏باشند.

 به نظر شما وجود پنجره ‏سازهای بی‏ شناسنامه در بی ‏اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارد؟ اگر تاثیر منفی در این خصوص دارند، راهکار جلوگیری از آنها چیست؟

متاسفانه در حال حاضر، توسط برخی از تولیدکنندگان، پنجره‌های دوجداره به ‏صورت غیر استاندارد تولید و توزیع می‌شود. استفاده از این گونه پنجره‌های دوجداره غیر استاندارد، مشکلاتی از قبیل مه ‏گرفتگی شیشه‌ها و درز بند نبودن پنجره‌های دوجداره را ایجاد کرده و نه تنها به عنوان عایق حرارتی و صوتی کارآیی لازم را ندارند، بلکه مشکلات بصری جدی نیز ایجاد می ‏کنند.

استفاده از پنجره‌های دوجداره فاقد کیفیت، نه تنها به لحاظ ایجاد مقاومت حرارتی موثر نمی‌باشد، بلکه شیشه‌های دوجداره نامرغوب مدت کوتاهی بعد از نصب از داخل کدر و شفافیت و کارایی خود را از دست می‌دهند. پنجره‌های دوجداره در صورتی کارآمدی لازم را خواهند داشت که در روند تولید پروفیل، شیشه دوجداره، مونتاژ قاب و نصب پنجره، استانداردهای مربوطه رعایت شده باشد.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور اقدام به تدوین استاندارد‌های ملی ویژگی‌ها و روش‌های آزمون شیشه‌های دوجداره و قاب‌های پنجره‌های دوجداره و نیز تجهیز آزمایشگاه‌های مربوطه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرده است و پروژه تدوین استاندارد برچسب پنجره‌های دوجداره را نیز در دست اقدام دارد. استانداردهای ملی درها و پنجره‌های ساختمانی و شیشه‌های دو یا چند جداره ساختمانی کمک بسیار زیادی در روند این موضوع خواهند بود. اخذ گواهینامه فنی با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، و انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، در صورت استاندارد بودن محصول تولیدی، می‏ تواند نقش بسیار مهمی در کمک به این امر ایفا کند.

تشکل ‏های صنفی در بهبود وضعیت صنف چه نقشی را می‏ توانند برعهده داشته باشند؟

جامعه مدرن،‌ برای پیشرفت نیازمند تشکل‌های مختلف است. بدون شک نقش بی‏ بدیل اصناف کشور  بر کسی پوشیده نیست، این تشکل‏ های مردمی همواره نقش موثر و تاثیرگذاری در کشور داشته و دارند، اصناف به ‏عنوان یکی از بخش‏ های مهم  اقتصادی در کشور فعالیت می‏ کنند و همواره در  بهبود  فضای کسب و کار و رفع مشکلات اشتغال درکشور اثرگذار بوده اند.

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 106 ـ مرداد 95

 


ثبت نظر

ارسال