پیشنهاد مهندس داریوش افشار جهان‌شاهی، مدیرعامل شرکت مسکن گستر به فعالان صعنت در و پنجره

برای صید نهنگ باید به دریا رفت

اشاره:مهندس داریوش افشار جهان‌شاهی در مقام مدیرعامل جوان اما باتجربه، خوش آتیه و ریسک‌پذیر شرکت موفق مسکن گستر در صنعت ساختمان می‌گوید: فعالان صنعت در و پنجره برای موفقیت در کار خود باید نگاه‌شان را به بازارهای داخلی محدود نکنند. او که هم تجربه ساخت مجتمع‌های مسکونی در شمال پایتخت را در کارنامه خویش دارد و هم تجربیات زیادی در طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی شرکت‌های دولتی اندوخته‌است و
  • جمعه 1 اردیبهشت 1391 ساعت 17:12

هم اکنون یکی از موفقترین شرکتها در ساخت مسکن مهر به روش صنعتی سازی است، در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه تخصصی «پنجره‌ایرانیان» وقتی با این پرسش مواجه میشود که چه پیشنهادی به فعالان صنعت در و پنجره دارید؟ اظهار می‌دارد: در حوض خانه نمی‌شود نهنگ صید کرد برای صید نهنگ باید به دریا رفت، بنابراین فعالان این صنعت فقط به بازار ایران فکر نکنند و به خاورمیانه و بازار بزرگ آن و رعایت استانداردهای جهانی فکر کنند. مهندس جهانشاهی هرچند متولد سال 1351 هجری خورشیدی است اما با فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی عمران از دانشگاه کرمان، خیلی زود به همراه برادر بزرگتر خویش آقای مهندس مجید افشار جهانشاهی با تجربه ساخت و ساز در کشور کانادا، بنیان شرکت مسکن گستر را بنانهادند و مصمم هستند با تلاشی خستگیناپذیر نشان دهند ورود به بازار جهانی صنعت ساختمان شدنی است اما دشوار. نشریه پنجره‌ایرانیان، با هدف آگاهی از نقطه نظرهای فعالان صنعت ساختمان درباره سازوکارها و سیستمهای مدرن مصرف انرژی در ساختمان و نقش و اهمیت در و پنجره در این زمینه مصمم است از این شماره، پنجرهای جدید بگشاید تا زمینه و بستر مساعد برای تعامل کارشناسی و انتقال تجربهها بین فعالان صنعت ساختمان و کارآفرینان و تولیدگران در و پنجره فراهم شود. با مهندس داریوش افشار جهانشاهی در یک روز بهاری اردیبهشت و در اوج مشغله کاری او به هنگام بازگشت از محل اجرای یکی از پروژههای ساختمانی شرکت مسکن گستر گفتگو کردهایم و البته از مهندس مجید افشار جهانشاهی فرصت خواستیم تا در گفتگویی دیگر درباره تجربه او در کشور کانادا در صنعت ساختمان و تازه ترین دستاوردهای جهانی به بحث بنشینیم. این گفتگو را بخوانید:

ابتدا توضیح کلی از روند شکل گیری شرکت مسکن و نحوه انتخاب پروژهها برای اجرا ارائه نمایید؟

شرکت مسکن گستر به پشتوانه تجربه مدیران خود از پروژه‌های مناطق جنوبی ایران که عمدتا در استان کرمان و خوزستان است، در سال 1372 تاسیس شد و با بهره گرفتن از تجربه جهانی اش در کشور کانادا روی به ساخت مسکن و پروژه‌های ساختمانی در ایران با اولویت مناطق شمال شهر تهران کرد و اخیرا هم چند طرح مسکن مهر را به همراه چندین پروژه در دست اجرا دارد که جزییات آن را می‌توانید بر روی سایت شرکت مشاهده کنید. رویکرد کلی ما در صنعت ساختمان، به دلیل زلزله خیز بودن کشور عزیزمان بر این مبنا استوار است که پروژه‌هایی را انتخاب کنیم که به روش صنعتی قرار است ساخته شود بدیهی است در این روش سبکی ساختمان ، تنوع معماری به صورت ویژه متناسب با سلیقه ایرانیان مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر به واسطه بالابودن میزان هدر رفت انرژی در ساختمان‌های کشور همواره تلاش و دقت مدیریت و مهندسان شرکت بر این است که با استفاده از جدیدتری روش‌های جلوگیری از هدررفت انرژی بهره گرفتن از عایق رطوبتی، عایق حرارتی، عایق صوتی و البته دقت در نوع و کیفیت پنجره‌ها هزینه مصرف انرژی در ساختمان را به حداقل برسانیم.

به طور کلی، پیشنهاد شما برای انتخاب سیستمهای گرمایشی - سرمایشی ساختمان به شرکتهای مشابه ومهندسان کشور چیست؟

در یک کلام سیستم‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که به نحوی افزون بر کارایی بالای انرژی، مصرف حامل‌های انرژی را به سطح مطلوب رسانده و در راستای آن هزینه مصرفی انرژی مردم را کاهش دهد.به همین دلیل معتقدیم که مدیریت مصرف انرژی در ساختمان فقط به مصرف کننده نهایی یعنی مردم محدود نمی‌شود بلکه اقدام‌ها و سازوکارهای متعددی را می‌توان در مراحل طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفت که هم مصرف حامل‌های انرژی را به حداقل برساند هم کارایی انرژی را به سطح مطلوب افزایش دهد. از این رو شرکت تلاش می‌کند که همواره اخرین دستاوردها و سیستم‌ها و فناوری‌های روز دنیا را در اختیار داشته باشد و متناسب با شرایط آب و هوایی محل اجرای پروژه‌ها، بهترین سیستم در طراحی و اجرا را انتخاب کند.

به طور مشخص بفرمایید با توجه به مصرف بالای برق در بخش ساختمان ایران فکر می‌کنید برای کاهش میزان مصرف برق در مرحله تولید و ساخت مسکن و پروژه‌های ساختمانی چه اولویت‌هایی باید بیشترملاک عمل قرار گیرد؟

باور قبلی و کارشناسی ما این است که کلید حل معما در جدی گرفتن مدیریت مصرف انرژی است. بگذارید مثالی برای‌تان بزنم؛ هم اکنون برای تولید یک وات برق از روش سلول‌های خورشیدی 5 دلار هزینه می‌شود حالا شما تصور کنید که در صورت استفاده از عایق‌های مناسب در سطوح خارجی ساختمان‌ها به خصوص پنجره‌ها ودرب‌های ورودی و خروجی، این مبلغ قابل مدیریت تا سطح 3.5 دلاراست و می‌توان نقطه سربه سر هزینه‌ها را به 4 سال رساند. این رو تاکید می‌کنم که هم در مصرف برق و هم مصرف گاز چه برای وضعیت سرمایشی و چه گرمایشی، سرمایه گذاری در زمینه افزایش کارایی انرژی و مدیریت آن در مرحله ساخت پروژه‌ها خود یک سرمایه گذاری ملی است که باعث می‌شود هزینه تولید انرژی و اتکای کشور به منابع گران قیمت و ارزشمند نفت و گاز کاهش یابد و امروزه در صنعت ساختمان جهانی، صحبت بر سر استفاده از فناوری‌های جدید است و ما هم باید از سوخت‌های فسیلی وآلودگی‌ها ناشی از آن فاصله بگیریم.

شرکت مسکن گستر تا چه اندازه در اجرای طرح‌های ساختمانی خود از تجربه دیگر کشورهای برای مصرف بهینه انرژی در ساختمان استفاده می‌کند؟

سعی ما در دفتر فنی شرکت، بومی‌کردن تجارب دیگر کشورها است و به طور ویژه تیم فنی شرکت در انتخاب نوع مصالح، عایق‌ها و استانداردهای ساختمان تاکید ویژه‌ای بر رعایت استانداردهای ملی و جهانی دارد و به طور مشخص، مقررات ملی ساختمان سازی کشور کانادا کمک شایانی به شرکت مسکن گستر کرده‌است .

آقای مهندس! یکی از جدی ترین نگرانی‌های کارشناسان و مردم این است که در بیشتر ساختمان‌های در دست اجرا و به ویژه طرح‌های مسکن مهر، مقررات ملی ساختمان و استانداردهای پیش بینی شده برای مصرف بهینه انرژی و مقاوم سازی به خوبی رعایت نمی‌شود . شما چه نظری دارید؟

شرکت مسکن گستر از روش‌های سنتی ساختمان سازی در پروژه‌های خود استفاده نمی‌کند و به شرکت‌های همکار و فعال در روش صنعتی سازی مسکن، رعایت صحیح اجرای عایق‌های حرارتی در دیوارهای پیرامونی و استفاده از شیشه‌های دو جداره استاندارد، و در پنجره‌های مدرن را دستکم توصیه می‌کنیم .

فکر می‌کنید برای اجرایی شدن الزامات قانونی مقررات ملی ساختمان و به ویژه جدی گرفتن مسایل مربوط به مصرف انرژی چه اقدام‌های قانونی، اجرایی و نظارتی فنی باید انجام شود؟

فقدان تعاونی‌ها ، انجمن‌ها و سندیکا‌های فعال از درون تولید کنندگان قطعات مرتبط با رعایت استانداردهای عایق‌های حرارتی مشکل اساسی است . به عنوان مثال مقرارت ملی ساختمان کانادا، در جلسات فنی انجمن‌های سازندگان و تولیدکنندگان تکمیل و تدوین شده‌است و حتی مصرف کنندگان حق نظارت داشته وقوانین از حقوق مصرف کنندگان حمایت می‌کنند.

از نظر شما اجباری شدن برچسب مصرف انرژی در ساختمان تا چه میزان می‌تواند اثر بخش باشد و برای اجرای بهتر و دقیقتر ان چه پیشنهادی دارید؟

مسلم است که اجباری شدن برچسب انرژی ساختمان یک گام به پیش است، در صورتی که اهرم قانونی اخذ جرایم به نفع بهره بردار یعنی مردم به عنوان مصرف کننده نهایی امکان پذیر باشد که در این صورت صحت بر چسب‌ها واقعی خواهد شد .

یکی از چالش‌های پیش روی مردم در زمینه مصرف بهینه انرژی، به ضریب بالای انتقال انرژی و هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی بر می‌گردد که تحقیقات نشان می‌دهد ضریب هدر رفت انرژی از طریق درب و پنجره و به طور کلی جداره‌های ساختمان بالاست. شما در انتخاب درب و پنجره‌ها چه ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرید و فکر می‌کنید، تفاوت مشخصی بین پنجره‌های دوجداره‌های U-PVC و آلومینیومی وجود دارد؟

عمده اختلاف این نوع پنجره باپنجره‌هایی ازجنس آلومینیوم وآهن دراین است که پنجره‌هایupvc  یک نوع عایق صوتی وحرارتی بسیار خوبی هستند، درحالی که پنجره‌های آلومینیومی ‌وآهنی، رسانای صوت وحرارت محسوب می‌شوند و میزان هدررفت انرژی در آنها بسیار بالاست، وبه همین علت صوت وحرارت  و آلودگی‌های محیطی، به راحتی از در و پنجره‌های آلومینیومی و آهنی عبورکرده ودرنتیجه نمی‌توانند عایق خوبی برای دومورد مذکورباشند.علت استقبال از در و پنجره‌های U-PVC را باید در کارایی انها در مدیریت مصرف انرژی دانست به این امید که فعالان این صنعت کیفیت را فدای قیمت نکنند.

به عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه ساخت مسکن به ویژه با توجه به فعالیت در زمینه مسکن مهر، چه انتظاری از شرکت‌های فعال در صنعت درب و پنجره u-pvc دارید و آیا فکرمی‌کنید کیفیت پروفیل‌های به کار رفته در پنجره‌ها از حیث داخلی و خارجی بودن و کیفیت ساخت و نصب پنجره‌ها یکسان است یاپیشنهاد مشخصی دارید؟

شرکت مسکن گستر در انتخاب شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده درب و پنجره‌های دوجداره u-pvc، ملاحظات فنی شامل تغییر رنگ و شکل و شکنندگی در تاثیر آفتاب ، گرما و سرما را علاوه بر قیمت در نظر می‌گیرد و به مالک و یا پیمانکار پروژه‌های ساختمانی مشاوره می‌دهد که استانداردها و کیفیت ساخت و نصب پنجره‌های یادشده را در نظر بگیرند و تنها به قیمت پایین تر فکر نکنند. انتظار ما این است که هم سازندگان ساختمان و هم شرکت‌های فعال و انبوه ساز از یک سو و هم فعالان صنعت در و پنجره u-pvc ملاحظات فنی و کیفی را بر قیمت ترجیح دهند.

توصیه شما به فعالان صنعت تولید و نصب درب و پنجره‌های دوجداره u-pvcچیست؟

مثالی است که می‌گوید در حوض خانه نمی‌شود نهنگ صید کرد برای صید نهنگ باید به دریا رفت .بنابراین فقط به بازار ایران فکر نکنند و به خاورمیانه و بازار بزرگ آن و رعایت استانداردهای جهانی فکر کنند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 55 ، اردیبهشت ماه 1391

 


ثبت نظر

ارسال