در گفتگوی با مدیرعامل مجتمع صنعتی پیمان مطرح شد:

آلومینیوم پیمان ثمره چهار دهه پویایی

پنجره ایرانیان: صنعت آلومینیوم ایران فعالان پرآوازه‏ای دارد که هر یک به سهم خود در تعالی این حوزه در کشورمان نقش داشته ‏اند.
  • یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 10:44

 بدون تردید مجموعه ‏هایی که از قدمت بیشتری برخوردارند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری در پویایی این صنعت داشته‏ اند. در این میان اما حکایت مجمتع صنعتی پیمان، حکایتی دیگر است. این مجموعه که دهه چهارم فعالیت خود را پشت سر می‏ گذارد، امروزه با کوله‏ باری از تجربه جایگاه درخشانی را در صنعت آلومینیوم کشور به خود اختصاص داده است. از این روی پنجره ایرانیان به سراغ رئیس هیات مدیره کوشای مجمتع صنعتی پیمان، مهندس مهدی عموشعبانی رفت تا از فعالیت ‏های گسترده این مجموعه اطلاع حاصل کند. تنوع محصولات و بهره‏ گیری از نسل جدید ماشین‌آلات همه نشان از توانمندی‏ های مجمتع صنعتی پیمان دارد. اما در این گفتگو آنچه بیش از همه جلب توجه می ‏کند، تاکید مهندس عموشعبانی بر لزوم آگاهی ‏بخشی به بازار و مصرف ‏کننده نهایی است. این رویکرد مدیریت مجمتع صنعتی پیمان، گذشته از آنکه نگرش اخلاقی این مجموعه را به نمایش می‏ گذارد، کیفیت بسیار بالای تولیدات این مجتمع و نیز اطمینان خاطر مدیریت آن از محصولات خود را نشان می‏ دهد؛ زیرا روشن است که افزایش سطح آگاهی مشتریان نهایی، به معنای اقبال بازار به سمت کیفیت خواهد بود. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

مجتمع صنعتی پیمان از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب‌هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
مجتمع صنعتی پیمان در سال 1360 تاسیس شده و با به‏ کارگیری ماشین‌آلات مدرن و کادری مجرب تحت پوشش وزارت صنایع به‏ عنوان یکی از معتبرترین پیشروان سازنده و ارائه کننده خدمات در حوزه پروفیل ‏های آلومینیوم صنعتی و ساختمانی مشغول فعالیت است.
در دهه 60 با توجه به انقلاب و شرایط جنگی کشور بازار آلومینیوم شرایط خاصی داشت. ما در این دهه با توجه به کمبود های موجود در تهیه مواد اولیه علاوه بر انجام فعالیت های روز مره، درگیر مسائل تحقیقاتی بودیم تا به دانش فنی این کار دست پیدا کنیم. در طی این مدت توانستیم از نظر کیفی خود را به موقعیت ممتازی برسانیم. در این دهه یکسری نوآوری نیز در زمینه تجهیزات خط تولید داشتیم و برای اولین بار در سال 1365 نخستین نمونه‏ های رنگی آندایز پروفیل ‏های آلومینیوم را به صورت الکتروکالرینگ تولید کردیم. در سال 1369 با توجه به نیاز کیفی محصولات اولین دستگاه پیچیدن نوار پلاستیکی را برای بسته ‏بندی پروفیل طراحی کرده و ساختیم. این نوآوری در بسته‏ بندی به‏تدریج در بازار رایج و در حال حاضر به یک الزام تبدیل شده است.
در سال 1382 خط مدرن آندایزینگ با تجهیزات جانبی جدید مطابق با آخرین استانداردهای روز را راه‏ اندازی کردیم که امکان تولید پروفیل‏ های آلومینیوم با رنگ ‏های متنوع و مقاوم در سخت‏ ترین شرایط اقلیمی را ایجاد می ‏کرد. همچنین با توجه به نیاز بازار به رنگ ‏های متنوع کوره ‏ای و طرح‏ های چوب که تحولی در طراحی داخلی و بیرونی می ‏باشد از سال 1382 تا به ‏حال خطوط رنگ کوره‏ ای و طرح چوب با ظرفیت تولیدی 12 هزار شاخه پروفیل آلومینیوم یا 50 هزار کیلوگرم در روز ایجاد گردیده است.

مجتمع صنعتی پیمان در کجا واقع شده و از چه بخش ‏هایی تشکیل شده است؟
مجتمع صنعتی پیمان در شهرک صنعتی چرم شهر در فضایی به متراژ 20 هزار مترمربع واقع است که متشکل از 10 هزار مترمربع فضای تولید، 5000 متر فضای انبار و 100 نفر پرسنل می‏ باشد.

درباره بخش‏ های تولیدی و نیز محصولات مجتمع قدری توضیح دهید.
بخش تولید این مجتمع نیز از چند واحد مجزا تشکیل شده است که عبارتند از: واحد تولید پروفیل، واحد آندایزینگ، مجموعه خطوط افقی و عمودی رنگ کوره‏ ای، واحد ترمال بریک، واحد پولیشینگ و براشینگ، واحدهای طرح چوب.
پروفیل ‏های تولیدی این مجتمع در قالب سیستم‏ های لولایی وکشویی ترمال بریک، نرمال، لیفت ‏اند اسلاید و نماهای کرتن‏ وال توانایی برآوردن نیاز کلیه سازندگان در و پنجره را دارا است. همچنین واحد فنی مهندسی مجتمع متشکل از کارشناسان مجرب توان طراحی انواع مقاطع اختصاصی را بنا به درخواست مشتریان دارا می‏ باشد. خدمات پوشش سطحی، در حقیقت هسته اصلی فعالیت مجتمع صنعتی پیمان است که کلیه پوشش‏ های قابل اجرا روی پروفیل‏ های آلومینیوم را شامل می‏ شود.
این بخش‏ها با پشتیبانی واحدهای آزمایشگاه، فنی و مهندسی، واحد آموزش برون و درون سازمانی، واحد تضمین کیفیت و واحد کنترل کیفیت وبخش ایمنی وبهداشت HSC و سیستم نظام آراستگی محیط مشغول به فعالیت هستند.

ظاهرا مجتمع صنایع پیمان از بخش آنادایز پیشرفته ‏ای برخوردار است، ممکن است درباره این بخش توضیح دهید.
در واحد آندایزینگ قادریم کلیه قطعات صنعتی و ساختمانی آلومینیومی را از 5 تا 20 میکرون آنادایز کنیم که از این نظر هم جزء معدود تولیدکنندگان محسوب می ‏شویم. واحد تحقیق و توسعه و آزمایشگاه مجتمع تاکنون توانسته به طیف گسترده ‏ای از در خواست‏ های صنعتی در حوزه صنایع شیمیایی، تصفیه آب، قطعات الکترونیکی و صنایع نظامی پاسخ دهد و مانع از خروج ارز از کشور شود. به‏ علاوه در قطعات و پروفیل ‏های ساختمانی دارای متنوع ‏ترین طیف رنگ‏ های آندایز هستیم که تعدادی از آنها به‏ صورت انحصاری فقط توسط ما اجرا می‏ شود.
کلیه خدمات پوششی ما از نظر کیفیت و کمیت کفایت لازم را برای شرکت‏ های خارجی ایجاد کرده تا تمام کارهای محصولات خود را در مجموعه ما انجام دهند.

در خصوص پوشش ‏های رنگی آلومینیوم ‏های تولیدی خود قدری توضیح دهید.
یکی از ویژگی ‏های قابل توجه مجتمع پیمان تنوع رنگ پودری است. با توجه به در اختیار داشتن 4 خط رنگ پودری ما طیف گسترده‏ ای از رنگ‏ های پودری را می‏ توانیم ارائه کنیم. همچنین با در اختیار داشتن اولین خط رنگ پودری عمودی در ایران که قادر به تولید انبوه به صورت پیوسته و تمام اتوماتیک می ‏باشد با حجم تولید روزانه 40 تن، سهم عظیمی در بازار خدمات رنگ پودری را به خود اختصاص داده‏ ایم. هم ‏اکنون هم با تعاملاتی که با چند شرکت خارجی و داخلی معتبر تولیدکننده رنگ داشته‏ ایم به توافقاتی دست یافتیم که ما را قادر می ‏سازد تا بی ‏نظیرترین آلبوم رنگ در انواع ساده چکشی متالیک و رنگ ‏های آندایز را برای مشتریان محترم ارائه کنیم. برای ارتقاء سطح کیفی هم با استفاده از تحقیقات و آزمایشات استاندارد تلاش می ‏کنیم تا نسبت به رفع نیاز مشتریان و همینطور بر آوردن نظرات آنان موفق باشیم. در حال حاضر تمام آزمون ‏های استاندارد برای آزمودن کیفیت رنگ ‏های خریداری شده در نظر گرفته می‏ شود و در مراحل تولید هم با استفاده از روش‏ های استاندارد جهت کنترل کیفیت اقدام می‏ کنیم. شایان ذکر است بر اساس سیستم مدیریت تضمین کیفیت هم ‏اکنون دستورالعمل‏ های حرفه‏ ای مورد نیاز در تمام فرآیندها تهیه شده و کلیه مراحل تولید را پشتیبانی می‏ کند.
در خصوص واحد طرح چوب پوشش‏ های طرح دکوری مجتمع نیز باید بگوییم، ما از جمله شرکت‏ هایی هستیم که از بهترین برندهای اروپایی خریداری می‏ کنیم و امروز یکی از بزرگترین آلبوم ‏های طرح چوب در کشور را به مشتریان ارائه می ‏دهیم.

شرایط فروش پروفیل شما چگونه است؟
کلیه محصولات ما اعم از ترمال بریک و نرمال با پرداخت 50 درصد پیش فاکتور به صورت سفارش به جریان گذاشته می‏ شود و هنگام تحویل، نقدی تسویه حساب می‏ گردد.

برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده‏ اید؟
این مجتمع همواره سعی داشته است با تکیه بر دانش روز و به‌کارگیری فناوری‌های نوین این صنعت، محصولاتی مقاوم و ‌مطابق با استاندارهای جهانی را تولید و به بازار عرضه کند. وجود مدیران مجرب، برخورداری از کادری متخصص و متعهد، استفاده از نسل جدید ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه مرغوب اروپایی از جمله مواردی است که این مجتمع را به سطح یکی از موفق‌ترین کارخانجات تولید پروفیل ‏های آلومینیومی کشور رسانیده است.

مجتمع صنعتی آلومینیوم پیمان چه گواهینامه ‏ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‏ اید؟
مجتمع در حال حاضر تحت سیستم بین المللی مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 گواهینامه بین ‏المللی خود را با شماره No.53124 از موسسه TUV International دریافت کرده است. این گواهینامه به معنای تقویت بیشتر باور اصلی و تعهد ما در تهیه محصول باکیفیت و کیفیت خدمات قابل ارائه به مشتریان خود، هم در داخل ایران و هم در سطح بین ‏المللی است.

به نظر شما پنجره آلومینیومی مطلوب از چه ویژگی‏ هایی باید برخوردار باشد؟
به‏ طورکلی، مرغوب بودن محصولاتی که برای استفاده مستقیم انسان تولید می‏ شوند، علاوه بر توانایی فنی و مکانیکی شامل موارد دیگری نیز می‏ شود که در مباحث طراحی و دیزاین ساختمان هدف اصلی آرشیتکت‏ ها می ‏باشد و آن هم رنگ و شکل ظاهری پنجره می ‏باشد. از نظر فنی پنجره خوب پنجره‏ای است که استانداردهای موجود را رعایت کرده باشد، از جمله: نفوذناپذیری در برابر باد، آب و صدا؛ کیفیت پوشش سطحی و رنگ مطابق با شرایط جوی موجود در هر منطقه؛ مقاومت مکانیکی مطابق با نیازهای ساختمانی و انسانی؛ و از نظر زیبایی، همخوانی با طراحی و دیزاین داخلی و خارجی.

برای جلوگیری از تولید پنجره‏ های آلومینیومی نامرغوب چه راه هایی وجود دارد؟
به نظر ما مشکل اساسی وجود کالای نامرغوب، کافی نبودن اطلاعات و ناآگاهی مصرف کننده‏ ها می‏ باشد. در صورت بالا رفتن اطلاعات مصرف ‏کننده، آنها بهترین گزینه را نسبت به نیاز خود انتخاب می‏کنند و احتمال خطای تولیدکننده هم به حداقل می‏ رسد.

نظر شما درباره کیفیت پروفیل‏ های آلومینیوم موجود در بازار چیست؟
با در نظر گرفتن مشکلات تحریم و کمبودهای سال‏های اخیر، در صورت استفاده از بیلت استاندارد و قالب‏ های وارداتی تولیدات داخلی از پروفیل ‏های ترک چیزی کم ندارد. تولیدکنندگان مطرح که در رقابت با برندهای وارداتی هستند، همواره تلاش می‏ کنند که استانداردهای مربوطه را رعایت کنند و موفق هم بوده ‏اند و توانسته‏ اند بخشی از بازار محصولات وارداتی را از آن خود کنند.

فکر می ‏کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می ‏شود؟
متاسفانه عدم اطلاعات کافی مصرف ‏کننده و انتخاب محصولات بر اساس معیار قیمت.

به نظر شما وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت در و پنجره دوجداره برجای می‏ گذارد؟
محصولات بی ‏کیفیت فقط با حربه ناآگاهی مشتریان فروخته می‏ شود. این امر به غیر از اینکه مسائل اخلاقی را زیر پا می‏ گذارد، حاشیه امنیت شغلی این افراد را نیز به خطر می‏ اندازد. ازاین ‏رو با مطلع شدن مشتریان، این تولیدکنندگان، بازار و اعتبار خود را از دست خواهند داد.

به نظر شما وجود پنجره‏ سازهای بی‏ شناسنامه در بی ‏اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟ و راهکار جلوگیری از فعالیت آنها چیست؟
به‏ هرحال لزوم وجود تشکل ‏های صنفی و اتحادیه‏ ها در هدایت کلی صنوف و کارگاه ‏ها به‏ شدت احساس می‏ شود. با این حال، من باز هم بر بالا بردن سطح آگاهی مصرف ‏کنندگان تاکید دارم. ضمن اینکه به نظر من بازار مصرف، توان هدایت تولیدکننده ‏ها را دارد.

وضعیت فعلی و پیش روی بازار در و پنجره ‏های آلومینیومی را چگونه می‏ بینید؟
آلومینیوم همیشه مشتریان خاص داشته و دارد و وضعیت استفاده از محصولات آلومینیوم خوب بوده و خواهد بود. اگر شما صنف آلومینیوم را در امر تبلیغات ضعیف می ‏بینید، به معنای ضعف بازار فروش نیست، بلکه به معنای تخصصی بودن و خاص بودن این صنعت است که مشتریان خود را دارد و فروش آن به هیچ عنوان وابسته به داشتن هزینه‏ های هنگفت و بمباران تبلیغاتی نیست.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال