در گفتگو مدیرعامل شرکت با پنجره ایرانیان عنوان شد

کیمیا صنعت شیما همراه همیشگی تولیدکنندگان شیشه

پنجره ایرانیان: شرکت کیمیا صنعت شیما اقدام به واردات ماشین‌آلات با تکنولوژی روز دنیا کرده و قادر است با یک شیفت کاری در روز حدود 250 تن چسب پلی سولفاید و حدود 2000000 متر اسپیسر در ماه را تولید و به بازار عرضه کند.
  • شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 12:47

 استقبال بازدیدکنندگان از غرفه شرکت کیمیا صنعت ندکس در جریان نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران باعث شد تا قرار گفتگوی ما با امید قدرت، مدیرعامل شرکت به بعد از نمایشگاه موکول شود. چه اینکه در چهار روز برگزاری نمایشگاه، مدیریت و کارکنان این شرکت خوشنام تولیدکننده و عرضه‌کننده مواد اولیه تولید شیشه‌های دوجداره در و پنجره کم‌نظیر و قابل تامل بود و این پرسش را به همراه داشت که راز استقبال از محصولات و خدمات شرکت کیمیا صنعت شیما در چیست؟ امید قدرت در پاسخ به این سوال پنجره ایرانیان اظهار می‌دارد: روزهای تلخ و شیرین بسیاری را پشت سرگذاردیم و بزرگترین دستاورد ما این بود که راز ماندگاری در هر فعالیت تولیدی و صنعتی، استفاده از مواد اولیه درجه یک و استفاده از تکنولوژی روز دنیاست و نکته بسیار مهم در این رابطه، جلب اطمینان مشتریان و خدمات پس از فروش جهت آنان محسوب می‌شود. او تاکید می‌کند: شرکت کیمیا صنعت شیما با سرمایه‌گذاری سنگین اقدام به واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی روز دنیا کرد و امروزه قادر است با یک شیفت کاری در روز حدود 250 تن چسب پلی سولفاید و حدود 2000000 متر اسپیسر در ماه را تولید و به بازار عرضه کند. مدیرعامل شرکت کیمیا صنعت شیما البته خبر مهمتری هم دارد و می‌گوید: در سال 1394 با استفاده از این دستگاه‌های جدید و مواد اولیه درجه یک و قیمت مناسب، بازار ایران شاهد عدم واردات و خروج ارز از کشور خواهد بود. این تولیدکننده و عرضه‌کننده صاحب‌نام و خوش‌آوازه مواد اولیه تولید شیشه‌های دوجداره بر این باور است که مهمترین مشکل عدم آگاهی تولیدکنندگان نسبت به کیفیت مواد اولیه غیر استاندارد است که تأثیر بسیار زیادی در کیفیت محصول داشته که عمدتاً به علت توجه بیشتر به مقرون به صرفه بودن محصول، موضوع کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد. امید قدرت با این باور خطاب به مشتریان شرکت کیمیا صنعت شیما می‌گوید: همچون گذشته، همیشه با شما هستیم؛ محکم و استوار. این گفتگو را بخوانید:

 ندکس و شرکت کیمیا صنعت شیما نامی شناخته‌شده و برندی معتبر در بین تولیدکنندگان شیشه‌های در و پنجره است؛ می‌خواهم بدانم، راز این اعتبار و شهرت در کیفیت محصولات چیست؟
شرکت کیمیا صنعت شیما از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه واردات محصولات مربوط به تولید شیشه‌های دوجداره آغاز و در سال 1391 با شراکت کمپانی ندکس همکاری خود را در زمینه واردات قطع و تولید این مواد را در داخل کشور آغاز نمود. در طی این زمان ما با شناسایی سلیقه مشتریان چه از لحاظ ویسکوزیته و یا زمان خشک شدن و ... موفق به بدست آوردن حدود 76درصد از بازار ایران شدیم. البته در طول این مدت تجربیات زیادی را به دست آوردیم، روزهای تلخ و شیرین بسیاری را پشت سرگذاردیم و بزرگترین دستاورد شرکت این بود که راز ماندگاری در هر تولیدی استفاده از مواد اولیه درجه یک و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیاست و نکته بسیار مهم در این رابطه، جلب اطمینان مشتریان و خدمات پس از فروش جهت آنان خواهد بود، چرا که اگر مصرف‌کننده احساس کند که شرکت تأمین کننده مواد اولیه در همه موارد پشتیبان و حامی وی می‌باشد، با اطمینان خاطر نسبت به استفاده مواد اولیه اقدام می‌کند. بنابراین راز ماندگاری ما در بازار این بوده و هست که همیشه حق با مشتری است و ما باید سعی کنیم آنها را راضی و خشنود نگاه داریم.
 امروزه شرکت‌های متفرقه زیادی اقدام به واردات و عرضه مواد اولیه تولید شیشه‌های دوجداره از جمله چسب‌های پلی سولفاید، اسپیسر‌ها و بوتیل‌ها و .. می‌کنند، به نظر شما این روند مثبت است یا نگران کننده؟
در طی این سالیان، بسیاری از شرکت‌ها اقدام به واردات مواد اولیه کردند و با هر قیمت و کیفیتی در بازار مشغول به کار و بعد از مدتی محو شدند. امروزه نیز دو برند کماکان وارد ایران می‌شود که البته حضور موفقی ندارند، زیرا با توجه به قیمت جهانی ارز، قیمت این کالاها تقریباً شانسی در بازار نداشته و نخواهند داشت. در همین راستا شرکت کیمیا صنعت شیما با سرمایه‌گذاری سنگین اقدام به واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی روز دنیا کرد و امروزه قادر است با یک شیفت کاری در روز حدود 250 تن چسب پلی سولفاید و حدود 2000000 متر اسپیسر در ماه را تولید و به بازار عرضه کند. در سال 1394 هم با استفاده از این دستگاه‌های جدید و مواد اولیه درجه یک و قیمت مناسب، بازار ایران شاهد عدم واردات و خروج ارز از کشور خواهد بود.
 متاسفانه بیشترین تبلیغ شرکت‌ها و آگاهی مردم نسبت به در و پنجره‌های دوجداره متوجه پروفیل و ... است و کمتر مصرف‌کننده‌ای درباره اهمیت شیشه‌های به کار رفته در پنجره‌ها اطلاع دارند و همین موضوع تولید شیشه‌های استاندارد را نزد برخی تولیدکننده‌ها کم اهمیت کرده است. نظر شما چیست؟
بلی، این یک حقیقت تلخ است که مصرف کنندگان در و پنجره دوجداره مطلع نمی‌باشند که پراهمیت ترین قسمت در پنجره های دوجداره، شیشه ی دوجداره آن است که باعث جلوگیری از هدررفتن انرژی و جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی صوتی می‌باشد. باید خاطر نشان کرد که حدود 80 درصد از مصرف کنندگان نهایی از لحاظ علمی، در رابطه با کیفیت مواد مصرفی در راستای تولید شیشه های دوجداره اطلاعات کافی نداشته و همین مسئله باعث شده که بسیاری از شیشه های دوجداره فاقد کیفیت استاندارد می باشند. امروزه شاهد تولید شیشه های دوجداره با چسب‌ها و رطوبت گیرهای بدون کیفیت هستیم و هیچ گونه اطلاع رسانی و یا برخورد با این تولیدکنندگان را مشاهده نمی‌کنیم.  
 همکاری تولیدکنندگان شیشه‌های در و پنجره با شرکت کیمیا صنعت شیما، چه دستاوردی و تاثیری بر کارایی و کیفیت محصولات آنها خواهد داشت؟
همانطور که می‌دانید کیفیت موادی همچون درزگیر بوتیل، پلی سولفاید، رطوبت‌گیر و اسپیسر در تولید یک قطعه شیشه دوجداره حرف اول را می‌زند و اگر این مواد به صورت استاندارد در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، شیشه‌های تولید شده تا ده‌ها سال بدون هیچ گونه مشکلی وظیفه حفظ انرژی و جلوگیری از آلودگی صوتی را انجام می‌دهند.
 در گفتگو سال گذشته تاکید کردید که می‌خواهید فرهنگ استفاده از محصولات پلی سولفاید را جایگزین چسب‌های سیلیکونی کنید؛ شاید بسیاری از تولیدکنندگان در و پنجره بخواهند بدانند که چه تفاوت فنی از این حیث وجود دارد و محصولاتی که شما عرضه می‌کنید تا چه اندازه به این چالش فنی پاسخ می‌دهد؟
در طول سه سال تولید بخش بازرگانی و بازاریابی شرکت کیمیا صنعت شیما با هدفمندی خاصی شروع به آموزش و اطلاع‌رسانی بسیاری از واحدهای تولیدی کرد و همچنین با تجهیز آزمایشگاه بسیار پیشرفته و استفاده از مدیران با تجربه در رابطه با کنترل کیفیت با سابقه کاری بسیار بالا، شروع به آموزش بسیاری از واحدهای تولید تازه تأسیس کرد و با اعزام کارشناسان فنی به کارخانجات و کارگاه‌های سراسر ایران این اطلاع‌رسانی را انجام داده که نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته است. امرزه حدود 60 درصد از کارگاه هایی که قبلاً از چسب‌های سیلیکونی که باعث از بین بردن درزگیر بوتیل می گردد به این نتیجه رسیده اند که جهت بهترشدن عایق بندی و درزگیری شیشه دوجداره از چسب پلی سولفاید استفاده نمایند که باعث از بین رفتن چسب بوتیل نمی گردد، این خود کمکی به درزگیر نهایی می‌باشد.
 در حال حاضر کیفیت محصولات کیمیا صنعت شیما تا چه اندازه با کیفیت و استانداردهای برند ندکس همخوانی دارد؟
کمپانی ندکس با احداث 8 کارخانه در دنیا از جمله آلمان، روسیه، ترکیه، بلغارستان، ایران و.... بخش بسیار بزرگی از بازار جهان را در دست داشته و همان‌طور که می‌دانید امروزه یکی از بزرگترین و معروف‌ترین برندهای جهانی در زمینه تولید درزگیر، پلی‌سولفاید، اسپیسر و رطوبت‌گیر در دنیا می‌باشد. در طی این سال‌ها تمامی سعی و تلاش این کمپانی بر این بوده که تمامی کارخانه‌های تولیدی در سراسر جهان با یک فرمول و کیفیت تولید کنند و در همین راستا تمامی ماشین‌آلات تولید قدیمی را از تمامی کارخانجات خود جمع‌آوری و با سرمایه‌گذاری چند میلیون یورویی، اقدام به تجهیز کارخانه‌ها با ماشین‌آلات مدرن و به روز در سراسر جهان کرد و امروزه شاهد این واقعیت هستیم که تمامی کارخانه‌های تحت پوشش ندکس در دنیا دارای یک سری ماشین‌آلات یکسان می‌باشند وهمچنین تمامی کارخانجات از یک نوع مواد اولیه و یک فرمول ثابت استفاده می‌کنند.
 شما در حال حاضر افزون بر نمایندگی انحصاری کمپانی ندکس، اقدام به تولید برخی محصولات تحت لیسانس ندکس از جمله چسب پلی‌سولفاید، اسپیسر و دیگر ملزومات جهت تولید شیشه دوجداره می‌کنید، می‌خواهد بدانم قیمت تمام شده محصول تولیدی در ایران با محصولات مشابه وارداتی قابل رقابت هست و استفاده از محصولات تولیدشده در ایران با برند ندکس تا چه میزان اثرات اقتصادی از جمله اشتغال زایی، جلوگیری از خروج ارز و ... داشته است؟
از سال 1391 که شرکت کیمیا صنعت شیما با مشارکت کمپانی ندکس تولید را در ایران آغاز کرد، واردات این محصولات به کشور بسیار کم شده است. در حال حاضر حدود 15درصد از مواد مصرفی، وارداتی می‌باشند که این میزان نیز در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید، امید است که این میزان به 5 درصد کاهش یابد. ما در این سه سال تولید مشکلات بسیار زیادی را در تولید داشتیم، ولی با نصب ماشین‌آلات جدید حدود 6 ماه است که تمامی تولیدات به صورت یکنواخت و کیفیت ثابت انجام می‌شود و همین مسئله باعث شده که حجم بزرگی از بازار ایران را به دست آوریم و بتوانیم قیمت تمام شده را پایین آوریم و به همین علت می‌توانیم با قیمت بسیار مناسب محصولات خود را به بازار ارائه دهیم و امروزه شاهد این هستیم که قیمت محصولات ندکس در ایران پایین‌ترین و مناسب‌ترین قیمت بازار است. پیروی از این سیاست باعث شده علاوه بر اشتغال چند ده نفر نیروی جوان در کارخانه، این فرصت نیز از دیگر واردکنندکان گرفته شده، زیرا قیمت تولیدات این کارخانه بسیار پایین‌تر از موارد مشابه وارداتی می‌باشد، تمامی مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از مواد اولیه ندکس روی آورده‌اند.
بگذارید انتقادی که گاه از سوی برخی عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات تولید شیشه‌های دوجداره عنوان می‌شود را با شما در میان بگذارم و پاسخ شما را بشنوم. انتقاد این است که مواد اولیه عرضه شده باعث می‌شود تا تولید صنعتی شیشه و استانداردهای فنی و استفاده از ماشین‌آلات دقیق و پیشرفته کم‌رنگ شده و در نهایت محصول نهایی از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نباشد.
به نظر ما این انتقاد منطقی نیست . متأسفانه واحدهای کوچک و بدون مجوز ساخت شیشه‌های دوجداره با رعایت کمترین استاندارد، مشغول به فعالیت هستند که اگر بتوانیم آنها را آموزش داده و متقاعد کنیم که از مواد اولیه استاندارد استفاده کنند، گامی مؤثر را می‌توان برداشت. برای مثال خیلی از این واحدها در گذشته از چسب‌های سیلکونی و رطوبت‌گیرهای چینی استفاده می‌کردند، اما امروزه درحال استفاده از چسب‌های پلی سولفاید و رطوبت‌گیر استاندارد می‌باشند.
 کیمیا صنعت شیما تا چه اندازه موفق شده تا دانش فنی لازم در زمینه تولید چسب پلی‌سولفاید، مولکولارسیو، اسپیسر‌ها و ... بومی‌سازی کند و مطابق با استانداردهای جهانی به تولید اقدام نماید؟
خوشبختانه این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی و فرمولاسیون جدید و به روز رسانی کلیه مراحل تولید با توجه به استانداردهای اروپا توانسته بخش عمده‌ای از بازار داخلی ایران را پوشش داده و رضایت مشتریان را به دست آورد و در سال آینده اثرات این سرمایه‌گذاری در بازار ایران مشهود خواهد بود.
 به نظر شما مهمترین مشکلی که در زمینه صنعت تولید شیشه‌های دوجداره وجود دارد چیست و روی آوردن برخی تولیدکنندگان شیشه‌های دوجداره به استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت چه تاثیری بر صنعت خواهد داشت؟
مهمترین مشکل عدم آگاهی تولیدکنندگان از مواد اولیه غیر استاندارد می‌باشد که تأثیر بسیار زیادی در کیفیت محصول داشته که عمدتاً به علت توجه بیشتر به مقرون به صرفه بودن محصول، موضوع کیفیت مورد توجه قرار نمی‌گیرد. لذا با توجه به اینکه شیشه‌های دوجداره در بدو تولید و حتی گذشتن مدت کوتاهی از آن، درجه کیفیت آن قابل رؤیت نیست و پس از گذشت مدت زمان حداقل 2 تا 3 سال مشکلات خود را نشان می‌دهد، متأسفانه در آن بازه زمانی خریدار نهایی متوجه مشکلات کیفی خواهد شد.
 کیمیا صنعت شیما تا چه اندازه می‌تواند به خواسته‌های مشتریان و سرعت در تامین نیازهای آنها پاسخگو باشد؟
خوشبختانه به علت توانایی تولید بالا و برنامه‌ریزی دقیق در عرصه تولید در هر بازه زمانی این شرکت آمادگی تأمین سفارشات مشتریان خود را داشته و در حداقل زمان ممکن نسبت به ارسال یا تحویل محصولات اقدام می‌کند. امروزه با جرأت می‌توانیم بگوییم که با سرمایه‌گذاری جدیدی که انجام دادیم با یک شیفت کاری تمامی نیاز پلی سولفاید ایران را می‌توانیم تولید و عرضه نماییم.
 ارزیابی شما از ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران چه بوده و برنامه شرکت برای سال آینده چیست و آیا در صدد افزایش ظرفیت تولید و تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود هستید؟
نمایشگاه بسیار خوبی بود علاوه بر اشنایی با مشتریان جدید توانستیم از پیشنهادات و انتقادات آنان بهره برده و در راستای بالابردن رضایت مشتریان اقدامات لازم را انجام دهیم. همان‌گونه که قبلاً هم عنوان شد، این شرکت هیچگونه مشکلی جهت حجم و مقدار تولید نداشته و با توجه به نیاز بازار قادر به افزایش تولید خود می‌باشد و با تأمین کلیه ملزومات مورد نیاز تولیدکنندگان شیشه سبد کالای این شرکت از ابتدای فعالیت کامل بوده و مشتریان قادر به تأمین کلیه مایحتاج خود به صورت یکجا هستند.
 شما قبلا گفته بودید هدف بنیادین شرکت کیمیا صنعت شیما ارتقاء کیفیت به سطح بالاتر از وضعیت موجود خواهد بود، تا چه میزان به این هدف خود دست یافته‌اید؟
از حدود 6 ماه پیش به 100درصد هدف خود رسیدیم و امیدواریم که همچنان بتوانیم این سیر را ادامه دهیم.
 فکر می‌کنید شرکت آمادگی حضور در بازارهای جهانی به ویژه بازار کشورهای منطقه را دارد؟
بله؛ در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود و با توجه به توان تولید بالا در نظر داریم که حجم صادرات خود را افزایش دهیم.
 یکی از انتظارات از شرکت کیمیا صنعت شیما این است که در حوزه اطلاع‌رسانی تخصصی در زمینه تولید شیشه‌های دوجداره و شناخت نسبت به مواد اولیه مورد استفاده نقش پررنگ‌تری ایفا نماید. برای پاسخ به این انتظارات چه برنامه‌ای دارید؟
به روزرسانی اطلاعات فنی و کاربردی از فعالیت‌های رایج این شرکت بوده و هست، بالابردن دانش فنی مشتریان و استفاده از آن در دستور کار واحد کیفی و فنی این شرکت بوده و در حال اجرا می‌باشد.
 استفاده از چسب‌های پلی سولفاید ندکس و رطوبت‌گیرها به تنهایی ضامن عایق بودن شیشه‌های دوجداره است یا اینکه نحوه استفاده از آن هم اهمیت دارد؟ برای آموزش چه برنامه‌ای دارید که در صورت نیاز تولیدکنندگان شیشه‌های دوجداره بتوانید پاسخگو باشید؟
 مسلماً نحوه استفاده از آنها شرط اساسی است، خوشبختانه کارخانه‌های بزرگ روش استاندارد استفاده از مواد را می‌دانند و این شرکت با اعزام نیرو‌های متخصص به واحد‌های جدید و کوچک اقدام به آموزش آنها را کرده است.
 چطور می‌شود ثابت کرد که شیشه گاز دارد یا ندارد؟
امروزه با استفاده از دستگاه‌های خاص می‌توان از وجود گاز آرگون داخل شیشه اطلاع پیدا کرد ولی نبود این دستگاه‌ها در کشورمان مشکلی اساسی است. همچین مواد بکار رفته در تولید شیشه‌های دوجداره صنعتی از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشد.
 سخن شما در آستانه سال جدید با مشتریان کیمیا صنعت شیما؟
همچون گذشته، همیشه با شما هستیم . محکم و استوار

پنجره ایرانیان/ سال هشتم اسفند و فروردین شماره 90 - 89


ثبت نظر

ارسال