آغاز سال 1402 با شعار: «مهار تورم، رشد تولید»

مهندس امیر شیری / مدیرمسئول
  • یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 ساعت 16:48

 

آغاز سال 1402 خورشیدی را به مخاطبان ارجمند و همراهان همیشگی نشریه پنجره‌ایرانیان و تمامی فعالان صنعت دروپنجره کشور شادباش می‌گوییم و امیدواریم سالی سرشار از سلامت، سعادت و سربلندی پیش‌رو داشته باشید. به سیاق سال‌های گذشته، دیباچه اولین شماره نشریه در سال جدید را به نام‌گذاری و شعار سال که مطابق رَویّه جاری در پیام نوروزی رهبری اعلام می‌شود اختصاص داده‌ایم؛ امید ‌که این نام‌گذاری در حد شعار و حرف باقی نماند و رَویّه و سَویّه عملی پررنگ‌تری داشته باشد.

نام‌گذاری سال‌ها بیش از سه دهه است که انجام می‌شود و از سال 78 رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. در سال‌های ابتدایی نام‌گذاری‌ها بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی داشت، مانند سال پیامبر اعظم (ص)، سال امام علی (ع) و سال عزت و افتخار حسینی اما کم‌کم این نام‌گذاری‌ها رنگ و بوی اجرایی و اقتصادی به خود گرفت.

در حدود دو دهه اخیر این نام‌گذاری‌ها اغلب بر مسئله اقتصاد به‌ویژه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی متمرکز بوده است. بر این اساس در دو دهه اخیر شعارهای 15 سال به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به موضوع اقتصاد بوده و شش سال نیز با تاکید بر مسئله «تولید» نام‌گذاری شده است. در ادامه همین روند، امسال نیز با عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شد.

رهبری در پیام نوروزی آغاز سال ۱۴۰۲ بیان داشتند: من با توجه به همه جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به این‌ها شعار سال را این‌جور اعلام می‌کنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است؛ یعنی باید همه همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه اوّل مسئولین، در درجه بعد همین‌طور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان می‌رسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صداوسیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه این‌ها باید متوجه این دو نکته اصلی باشند، در درجه اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله تولید را افزایش بدهند.

مسائل و مصائب بسیاری در کشور ما در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بین‌المللی و... وجود دارد که پرداختن به آن‌ها بسیار ضروری است اما به اذعان اکثر قریب به‌اتفاق کارشناسان، مسئله اصلی و محوری در کشورمان همچنان مسئله‌ اقتصاد است. چراکه اگر مسئله اقتصاد و معیشت مردم به‌عنوان چالشی که سایه سنگین آن بر سر سایر مسائل دیده می‌شود مرتفع شود، خیلی از مسائل دیگر کشور هم حل خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد تاکید بیش از دو دهه بر موضوعات اقتصادی و مسئله تولید در شعار سال، نشان از اهمیت بالا و تأثیرگذاری مستقیم این موضوع بر زندگی آحاد مردم و وضعیت عمومی جامعه کنونی ایران دارد. ضمن این‌که انتخاب شعار سال با هدف به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای بهبود و ایجاد تحول در فضای کلی جامعه صورت می‌گیرد. ازاین‌رو شعار سال مطالبه‌ای منحصر به یک سال خاص نیست چراکه اساساً بهبود و تحول به‌ویژه در بخش اقتصاد موضوعی مستمر و زمان‌بر است. بر همین اساس موضوع مهار تورم و رشد تولید اگرچه ظرف سال‌های اخیر مستمرا در بیانات رهبری و سایر مدیران ارشد نظام دیده و شنیده شده است اما دست گذاشتن بر روی آن به‌عنوان شعار سال، نشان‌دهنده اولویت‌دار شدن آن به جهت ملاحظاتی خاص در مقطع کنونی کشور است.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال شانزدهم-شماره 187/اردیبهشت1402 


ثبت نظر

ارسال