عناصر آمیخته بازاریابی

پنجره ایرانیان: با تغییرات روزافزون جهانی در حوزه ‏های اقتصادی و تجاری، به نظر می ‏رسد روش ‏های سنتی تبلیغاتی و بازاریابی دیگر ابزار چندان سودمندی برای شرکت‏ ها و سازمان ‏ها به‏ شمار نمی ‏آیند.
  • شنبه 5 دی 1394 ساعت 10:41

درصورتی که شرکتی نتواند روش‏ های فعالیت خود را همپای این تحولات به ‏روز سازد، به ‏سختی می‏ تواند امیدوار به ادامه بقا در بازار رقابتی امروز باشد. صنعت در و پنجره دوجداره نیز از این قاعده مستثنا نبوده، و با قاطعیت می ‏توان گفت یکی از نیازهای مبرم بازار در و پنجره بهره‏ گیری از  فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی است. در مقاله پیش‏رو که به قلم دکتر علیرضا شهبازپور، مدیر تولید هافمن، نگاشته شده این موضوع به ‏دقت مورد واکاوی قرار گرفته است. این مقاله به بررسی عناصر و بخش ‏های مختلف بازاریابی پیشرفته می ‏پردازد. با هم این مقاله را می ‏خوانیم:  

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در دنیای رقابتی امروز مشتریان در کانون اصلی توجه قرار دارند و رضایتمندی آنها عامل اصلی کسب مزیت رقابتی سازمان‏ هاست. محصولات (کالا یا خدمت) باید مطابق با مزایای مورد انتظار مشتریان باشد. قیمت باید متناسب با توانایی‏ های خریدار باشد. این محصول باید در دسترس مشتری قرار بگیرد تا در خرید آن دچار مشکل نشود و در نهایت تبلیغات لازم نیز انجام گیرد تا مصرف‏ کنندگان بالقوه از وجود چنین محصولی باخبر شوند. در واقع آمیخته بازاریابی، مسیر عملکرد سازمان را با استفاده از یک سری متغیرهای قابل کنترل در محیطی که عوامل غیر قابل کنترل دارد (بازار خارجی) مشخص می‏ کند.
سازمان‏ ها به منظور بقای خود نیاز به استفاده از فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی دارند. بررسی ‏ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکت ‏ها از ناتوانی آنها در بهره‏ گیری از فنون بازاریابی نشات می ‏گیرد. این شرکت ‏ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده می ‏گرفتند و به ‏جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می‏ پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتریان ترجیح می ‏دادند. بازاریابی در عین حال یک جنگ است؛ منتهی نه جنگ با اسلحه یا تفنگ بلکه چنانکه آلبرت امری در این رابطه می ‏گوید: «بازاریابی یک جنگ متمدنانه است که در اغلب این نبردها، شرکت ‏ها و سازمان ‏هایی موفق می ‏شوند که از کلمات، ایده‏ ها و نظم فکری مطلوب‏ تری استفاده می ‏کنند، به عبارت دیگر شرکت ‏ها باید دارای مدیریت بازاریابی به ‏روز و منسجمی باشند تا بتوانند در صحنه ‏های رقابت موفق باشند».
همچنین کاتلر در این رابطه اعتقاد دارد که اکثر شرکت ‏ها توجه بسیاری به کاهش هزینه می ‏کنند، در حالی که عدم صرف هزینه های بازاریابی، هزینه ‏های بیشتری را ایجاد می کند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال