راهنمای ممیزی انرژی سریع در ساختمان

  • جمعه 1 شهریور 1392 ساعت 1:15
  • سازمان بهره‌وری انرژی

اشاره: مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور به عنوان یک بخش غیر مولد بیشترین سهم را در بین کلیه بخش­های مصرف به خود اختصاص داده است، با توجه به تراز نامه انرژی کشور، سالانه بیش از 40 درصد مصرف انرژی مستقیماً صرف تأمین نیازهای این بخش می­شود. این در حالی است که اکثر مطالعات انجام گرفته نشان می­دهد که بیش از نیمی از این میزان مصرف به دلایل مختلفی تلف می­شود، در واقع در صورت رسیدگی به وضعیت ساختمان­ها با اجرای راهکارهای بهینه­سازی مصرف انرژی، ارتقای کارآیی و اصلاح الگوی بهره­برداری می­توان با کمتر از نصف این میزان انرژِی مصرفی، آسایش مورد نظر در ساختمان‌ها را فراهم کرد.

در واقع در اغلب ساختمان‌های موجود بیش از 50درصد پتانسیل صرفه­جویی و کاهش مصرف انرژی قابل دستیابی خواهد بود. در این میان اتلاف انرژی در اغلب ساختمان‌های دولتی و عمومی در رتبه بالاتری قرار می­گیرد و شاید عمده دلیل این ضعف، علاوه بر سایر مسایل و نقاط ضعف مشترک در اکثر ساختمان‌ها، به عدم انگیزه کافی و نبود فرد یا افراد متولی برای پیگیری مسائل بهینه­سازی مصرف می باشد. اما باید اذعان کرد که در شرایط فعلی و در دوران حساس گذار به تحول اقتصادی، شاید بیشترین وظیفه را به دوش دستگاه‌های دولتی گذاشته باشد. واقعی شدن تعرفه­ها و قیمت­های حامل­های انرژی از یک سو و لزوم پیشگامی دولت و نهادهای دولتی در اجرای اصلاح الگوی مصرف که از منویات ابلاغیه مقام معظم رهبری، پیگیری سیاست­های کلی اصلاح الگوی مصرف در سال گذشته بوده از سوی دیگر اهمیت این موضوع را دو چندان می­نماید. حال چه باید کرد؟ در مجموعه پیش رو سعی برآن شده تا برای سوال مذکور پاسخ مناسب ارائه شود.

بدین منظور در اولین قدم دو پیش نیاز لازم و اساسی مورد نیاز خواهد بود.

1-  تعیین فرد بعنوان مسئول یا مدیر انرژی در هر یک از ساختمان‌های اداری و عمومی

2-  اقدام به بررسی و تعیین وضعیت مصرف انرژی در ساختمان با انجام ممیز انرژی سریع و اجمالی

در این مجموعه به بیان نقش و تأثیر هر یک از این دو عامل اساسی و چگونگی استقرار آن در ساختمان‌ها پرداخته شده است. به یک زبان ساده اگر مصرف بیشینه انرژی در یک ساختمان به منزله یک بیماری تلقی شود، به منظور شناسایی عوامل بیماری و دریافت نسخه درمان مؤثر، نیاز به انجام برخی معاینات و آزمایشات می­باشد که در این مصداق، ممیزی انرژی به این منظور انجام می­گیرد. در کنار این موضوع، به منظور حصول اطمینان از استفاده کامل و اجرای درست دستورات این نسخه درمان و از همه مهمتر پیگیری آن در دوره درمان، نیازمند به فرد یا افرادی مسئول که امروزه با عنوان مدیر انرژی در ساختمان شناخته شده­اند، خواهد داشت.

لازم به ذکر است که تجارب موجود نشان داده که در اغلب موارد تنها با انجام ممیزی انرژی سریع و اجرای راهکارهای بدون هزینه و کم هزینه ( بازگشت سرمایه کوتاه ) و نظارت و پیگیری آن توسط فردی مسئول ( مدیر انرَژی ) حداقل 10 الی 20 درصد از مصرف انرژی کاسته خواهد شد. این در حالیست که در شرایط موجود با توجه به سهم هزینه­های انرژی، با انجام اینکار که از یکسال هزینه­های اجرای اصلاحات و راهکارهای بهینه­سازی انرژی، بازگشت داشته و بدیهی است از سال دوم نیز صرفاً به سود دستگاه مبدل خواهد شد. بدین منظور در بخش اول مجموعه پیش­رو چگونگی بکارگیری ارکان مذکور و ابزارهای لازم نیز معرفی می­گردند، در بخش بعدی نیز
پیاده­سازی یک ممیزی انرژی سریع که بعنوان یک نمونه در ساختمان وزارت نیرو انجام گرفته و نتایج حاصل در آن ارائه گردیده است.

بخش اول : معرفی متدلوژی و ابزارهای لازم

1-1-تعریف ممیزی انرژی  

ممیزی انرژی به روشی گفته می­شود که طی آن با انجام سلسله اقداماتی می­توان مقادیر مصرف انواع
حامل­های انرژی و موقعیت­های این مصارف را در محل­های مصرف و به تفکیک مصرف کنندگان انرژی مشخص و معین کرد و در نهایت نیز با روش مقایسه­ای نسبت به شناسایی و ارزیابی وضعیت انرژی ساختمان پرداخت.

1-2-هدف از انجام ممیزی انرژی

تعیین مقادیر مصرف و شاخص­های انرژی برای بخش­های مختلف در ساختمان، شناسایی فرصت­های بهینه­سازی و کاهش مصرف انرژی و در نهایت ارزیابی فنی و اقتصادی اجرای راهکارهای مؤثر در دستیابی به صرفه­جویی در مصرف انرژی.

1-3-معرفی ممیزی انرژی سریع

این روش به عنوان یک ابزار و پیش­نیاز مهم برای بررسی و ارزیابی ارائه وضعیت مصرف انرژی ساختمان و تأسیسات آن انجام می­گیرد، طی انجام ممیزی انرژی سریع بوسیله کارشناسان مجرب امر ممیزی انرژی و یا متخصصین مهندس برق و مکانیک بدون نیاز به دستگاه‌های اندازه­گیری پیشرفته می­توان تا میزان قابل قبولی فرصت­های بهینه­سازی و صرفه­جویی انرژی را تعیین کرد. معمولاً مدت زمان لازم برای انجام یک ممیزی انرژی سریع بین 3 تا 5 روز می­باشد. حداقل پتانسیل صرفه­جویی قابل دسترسی 10 الی 15 درصد خواهد بود.

1-4-مراحل اصلی فرآیند ممیزی انرژی

فرآیند ممیزی انرژی بطور استاندارد در سه مرحله اصلی انجام می­گیرد:

مرحله اول : فاز بازدید و جمع­آوری اطلاعات

مرحله دوم : شناسایی فرصت­های بهینه­سازی و تعیین پتانسیل­های صرفه­جویی انرژی

مرحله سوم : توجیه فنی و اقتصادی و ارائه راهکارهای بهینه­سازی مصرف انرژی بدون هزینه و کم هزینه

در ادامه، شرح مراحل و ریز فعالیت­های مربوط به فرآیند انجام ممیزی انرژی به شکل نمودار جریانی ارائه می شود:
 

1- برای برآورد تخمینی هزینه­های اجرای یک راهکار: با توجه به اینکه اکثر موارد بهینه­سازی در حوزه ساختمان و تأسیسات انجام می­­گیرد، پیشنهاد می­شود به اقلام مندرج در فهرست بهای ( ابنیه ، تأسیسات برقی و مکانیکی ) مصوب معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری مراجعه نمایید.

2- محاسبه دوره بازگشت سرمایه ساده : به منظور اولویت بندی اجرای راهکارها و تعیین اقتصادی بودن اجرای هر یک از راهکارها از معیاری به نام زمان بازگشت سرمایه ساده ،استفاده می شود. زمان دوره برگشت هزینه پیاده­سازی راهکارهای بهینه­سازی، تابعی از ارزش صرفه­­جویی ریالی حاصل از کاهش مصرف انرژی ، خواهد بود. استفاده از این روش برآورد اقتصادی در عین سادگی ، برای تعیین اقتصادی بودن یا نبودن راهکارها و همچنین اولویت بندی اجرای هر یک کافی می­باشد.

(هزینه مواد و مصالح + دستمزد اجرا+ بالاسری ) کل سرمایه گذاری لازم  = زمان بازگشت سرمایه ساده

ارزش صرفه­جویی ریالی سالیانه     Simple Payback Time                            

3- محدویت بودجه و اعتبارات دستگاه‌ها برای اجرای راهکارهای بهینه­سازی مصرف انرژی از یک سو و لزوم بررسی و وجود توجیه اقتصادی کافی به عنوان منطق اجرای اقدامات مذکور از سوی دیگر، لازمة تعیین اولویت­ها و رده­بندی هر یک از راهکارها، متناسب با میزان هزینه کرد و صرفه­جویی حاصل می­باشد. از این رو یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای توجیه پذیری اجرای راهکار و همچنین اولویت بندی آنها از نقطه نظر تقدم و تأخر اجرایی، زمان بازگشت سرمایه خواهد بود. بدیهی است در قدم اول اجرای اقدامات کم هزینه با زمان بازگشت کمتر از 2 سال از اولویت بالاتری برخوردار بوده و لذا در طرح پیشنهادی اجرای هر یک از راهکارها و بالاخص به منظور جلب موافقت مدیریت ارشد دستگاه برای اختصاص اعتبارات لازم، محاسبه زمان بازگشت سرمایه ساده و درج آن در جدول خلاصه نتایج ممیزی انرژی ، امری ضروری است.

 

1-5- ابزار و ملزومات ممیزی انرژی سریع

برای انجام یک ممیزی سریع به ابزارها و ملزوماتی به شرح زیرنیاز خواهد بود:

الف ) تیم ممیزی انرژی

 این تیم متشکل از حداقل 2 نفر کارشناس آموزش دیده در این زمینه و غالباً با تخصص­های مهندسی برق و مکانیک می باشند.

ب ) اسناد و مدارک

- کپی قبوض مصرف برق و گاز ساختمان طی 2 سال گذشته

- نقشه­های معماری و از بیلت ساختمان

- نقشه­های جانمایی و چیدمان روشنایی فضاها ( داخلی و محوطه)

- نقشه­های جانمایی و چیدمان تأسیسات و موتورخانه مرکزی

ج) آمار و اطلاعات

- لیستی از کلیه لوازم و تجهیزات مصرف کننده انرژی داخلی ساختمان

- مشخصات فنی تجهیزات مرکزی ( شامل : تأسیسات سرمایشی، گرمایشی و روشنایی )

- اطلاعات مربوط به ساعات بهره­برداری ( کاری ) از ساختمان و پروفیل زمانی حضور در ساختمان

- مشخصات کنتورهای برق و گاز و شناسایی محل استقرار تابلوهای برق و ایستگاه‌های گاز

د) برخی دستگاه‌های اندازه­گیری ساده

- مولتی متر یا دستگاه Data logger  برای اندازه­گیری پارامترهای جریان، ولتاژ و ضریب توان

- دستگاه سنجش شدت روشنایی (Lux meter)

- دماسنج و رطوبت سنج دقیق اتاقی ( ترمومتر)

هـ ) استفاده از نرم افزارهای مفید

- استفاده از نرم افزار Excel در بسته نرم افزار Office جهت درج اطلاعات آمار و انجام محاسبات ساده و در نهایت تهیه نمودارهای مفید مانند :

  • رسم نمودارهای ماهیانه مصرف انواع حاملهای انرژی بصورت Bar Chart
  • رسم نمودارهای تراز (سهم) مصرف انرژی به تفکیک بخش­های مصرف کننده Pie Chart

در بخش الگو و فرمت گزارش ممیزی انرژی نمونه­ای از نمودارهای مذکور ارائه شده است.

- استفاده از نرم افزارهای مدلسازی انرژی

برخی از نرم افزارهای موجود برای تهیه و نشان دادن مدلی از رفتار مصرف انرژی در یک ساختمان بسیار مفید خواهند بود. در اینگونه نرم افزارها با وارد کردن اطلاعات مربوط به طراحی ساختمان می­توان حداکثر مورد نیاز میزان مصرف انرژی (Peak Demand) و بار حرارتی و برودتی (Heating & Cooling Load)  و الگویی از مصرف انرژی در ساختمان و تأسیسات بدست آورد.بدین منظور تا کنون  2 نسخه از چنین نرم افزار هایی با قابلیت و کاربرد اشاره شده به سفارش وزارت نیرو تهیه شده است، که برای ساختمان‌های مسکونی آن با نام "بهسازان" و نسخه تجاری و اداری آن با نام "بهسات" موجود می باشد.

نکته 1 : برای جمع­آوری اطلاعات مورد اشاره غالباً از فرم­های جمع­آوری اطلاعاتی که به عنوان پرسشنامه­های ممیزی انرژی از قبل تهیه و تدارک دیده شده می­توان استفاده کرد.

نکته 2 : مشخصات فنی مربوط به تجهیزات و لوازم مصرف کننده انرژی از روی پلاک دستگاه‌ها و با مراجعه به کاتالوگ فنی آنها میسر خواهد بود.

و) چک لیست ممیزی انرژی

یکی از ابزارهای مفید در تعیین وضعیت مصرف انرژی و شناساییی فرصت­های صرفه­جویی آن، بکارگیری چک لیستی حاوی موارد کنترل و بازرسی بخش­ها و تجهیزات مصرف کننده انرژی است که در مدت زمان کوتاهی طی مراحل ممیزی انرژی با مراجعه به بخش­های مصرف و یا بوسیله انجام مصاحبه با بهره­برداران از تجهیزات و همچنین مسئولین نگهداری تأسیسات ساختمان قابل تکمیل خواهد بود. معمولاً چک لیست­ها حاوی طرح سوالاتی از وضعیت مصرف انرژی، شیوه بهره­برداری از لوازم مصرف کننده انرژی و نکات تعیین کننده کیفیت و راندمان مواد، مصالح و تجهیزات مصرف کننده انرژی بوده که غالباً با پاسخ­های بله و خیر تکمیل می­شود. در واقع مثبت بودن پاسخ هر یک از سوالات مندرج در این چک لیست به منزله تأیید وضعیت مناسب و پاسخ منفی هر یک از سوالات به معنای وجود پتانسیل و فرصت بهینه­سازی و صرفه­جویی انرژی تلقی می­شود.

بخش دوم : سنجش و ارزیابی و شناسایی فرصت­ها

2-1- عوامل تعیین کننده مصرف انرژی در ساختمان

مجموعه­ای از عوامل و فاکتورهای تعیین کننده میزان مصرف انرِژی در ساختمان به شرح زیر دسته­بندی می­شود:

- شرایط آب و هوایی و اقلیمی محل احداث ساختمان

- مواد و مصالح بکار رفته در پوسته و جداره­های خارجی ساختمان

- نوع معماری و سازه ساختمان

- تأسیسات مرکزی ساختمان ( گرمایش ، سرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی)

- لوازم و تجهیزات مصرف کننده ( لوازم برقی و تجهیزات اداری )

2-2- شاخص­های مصرف انرژی در ساختمان

غالباً به منظور مقایسه میزان مصرف انرژی یک ساختمان با سایر ساختمان­های مشابه خود(به روش (Benchmarking و یا با شرایط استاندارد، از شاخص­های مفیدی استفاده می­شود، از جمله شاخص­های تعریف شده برای این منظور به موارد زیر اشاره می­شود:

الف ) شاخص مصرف ویژه انرژی یا شاخص کارآیی انرژی

(MJ/m2  یا kWh/m2 ) مصرف انرژی کل ساختمان در یکسال  = EPI; Energy Performance Indicator

                                        متراژ زیر بنا                              

ب ) شاخص مصرف ویژه انرژی الکتریکی

(kWh/m2.yr)    کل مصرف انرژی الکتریکی سالیانه ساختمان      = SECe

                                                                                                                             مساحت زیر بنای ساختمان  

ج ) شاخص مصرف انرژی حرارتی ( غیر الکتریکی )

     (MJ/m2.yr)  یا (  (Btu /m2.yr      کل مصرف انرژی حرارتی سالیانه ساختمان       = SECF

                                                                                                                             مساحت زیر بنای ساختمان  

د ) شاخص­های مصرف ویژه انرژی به تفکیک بخش­های اصلی ساختمان

گرمایش (MJ/m2.yr) ، سرمایش (kWh/m2.yr)  و روشنایی (kWh/m2.yr)

در محاسبه این شاخص مقدار مساحت در مخرج بر اساس سطح فضای کنترل شده در نظر گرفته می­شود.

 

نکته : مساحت فضای کنترل شده

مساحت فضایی از ساختمان که دارای شرایط آسایش حرارتی و برودتی بوده و پارامترهایی مانند درجه حرارت و میزان روشنایی در آنها طراحی و مشخص شده است، همچنین به همین منظور در کلیه فضاهای مذکور تجهیزات مصرف کننده مربوطه مستقر می­باشد، مانند : فن کوئل­ها، رادیاتورها و ...

 

هـ ) شاخص سرانه مصرف انرژی

میزان کل انرژی مصرفی یک ساختمان      = MJ/Person.yr  یا kWh/Person.yr

 تعداد نفرات ( بهره­بردار)                            

جدول 1: بازه‌بندی برچسب وشاخص مصرف استانداردانرژی ساختمان در

                      سایر کشورهای جهان

محدوده برچسب

پارامتر ارزیابی

واحد

بازه A

بازه B

بازه C

بازه  D

بازه  E

بازه  F

بازه  G

بریتانیا

بهره‌وری

درصد

100-86

85-71

70-56

55-41

40-26

25-11

10-1

فرانسه

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

50-0

90-51

150-91

230-151

330-231

450-331

450>

آلمان

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

محدود پیوسته  550 - 0 با رده‌بندی A تا I

آمریکا (کالیفرنیا)

کل مصرف انرژی

Btu/Y/m2

حداکثر مجاز برای اکتساب استاندارد = 108000

آمریکا (فلوریدا)

کل مصرف انرژی

Btu/Y/m2

حداکثر مجاز برای اکتساب استاندارد = 132000

آمریکا (نیویورک)

کل مصرف انرژی

Btu/Y/m2

حداکثر مجاز برای اکتساب استاندارد = 114000

استرالیا

تولید CO2

ستاره

0 تا 5 ستاره

ایتالیا (میلان)

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

75-0

100-75

125-100

155-125

185-155

220-185

220 >

ایتالیا (پروجا)

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

50-0

70-50

90-70

110-90

130-110

150-130

150 >

ایتالیا (بولزانو)

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

30-0

50-30

70-50

90-70

120-90

160-120

160 >

سوئد (جنوب)

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

حداکثر مجاز برای اکتساب رده A:  100

سوئد (شمال)

کل مصرف انرژی

kWh/Y/m2

حداکثر مجاز برای اکتساب رده A:  120

بخش سوم : نمونه راهکارهای پیشنهادی در بهینه­سازی و کاهش مصرف انرژی

باید اذعان کرد که برای شناسایی فرصت­های بهینه­سازی مصرف انرژی و از همه مهمتر ارزیابی دقیق پتانسیل­های صرفه­جویی حاصل از اجرای راهکارها و اولویت­بندی آنها، الزاماً در هر ساختمان به صورت یک پروژه اختصاصی باید ممیزی انرژی انجام گیرد، اما از آنجائیکه برخی از راهکارها در اغلب ساختمان­ها قابلیت اجرایی داشته و از طرفی بر اساس ارزیابی­های حاصل از نتایج ممیزی­های متعدد انجام گرفته در زمره راهکارهای زودبازده قرار گرفته و در نتیجه قابل تعمیم به اکثر ساختمان­های مشابه ( کاربری اداری ) خواهند بود. به همین منظور در این بخش نمونه­ای از راهکارهای مشترک و قابل تعمیم در ساختمان­های اداری که در رده بدون هزینه و کم هزینه قرار دارند، ارائه شده است. همچنین ذیل هر یک از راهکارها، نمونه­ای از محاسبات میزان صرفه­جویی حاصل از اجرای این اقدام با ذکر فرضیات مشخص انجام گرفته است.

3-1-راهکارهای بدون هزینه

 

  1. تنظیم دمای اتاقها روی درجه حرارت 24 – 22 درجه در تابستان

            در ازای افزایش هر یک درجه، حدوداً 5درصد در مصرف برق صرفه­جویی خواهد شد.

  1. تنظیم دمای اتاقها روی درجه حرارت 22-20 درجه در زمستان

             در ازای کاهش هر یک درجه، حدود 5درصد در مصرف سوخت صرفه­جویی خواهد شد.

  1. خرید و جایگزینی کلیه لوازم برقی از قبیل کولر، یخچال، تلویزیون و ... با رتبه A  

             در ازای ارتقای هر یک رده در رتبه انرژی لوازم، 14-8 درصد صرفه­جویی انرژی حاصل می­شود.

  1. خرید لوازم اداری شامل رایانه­ها، نمایشگرها، چاپگرها، نمابر و ... از نوع کم­مصرف و دارای برچسب Energy Star

             لازم به ذکر است، سهم مصرف برق اینگونه لوازم در ساختمان­های اداری حدود 20 درصد از کل مصرف می­باشد.

  1. خاموش کردن تأسیسات سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع مرکزی، بعد از ساعات اداری و آخر هفته و روزهای تعطیل؛ این مهم حتی­المقدور با بکار گماردن یکی از پرسنل تأسیسات و با برنامه­ریزی قبلی میسر خواهد بود.

             با خاموش کردن تأسیسات مرکزی یک ساعت قبل از پایان وقت اداری و روشن کردن آن حدود 2 ساعت قبل از زمان آغاز به کار، حداقل 30 درصد از مصرف انرژی این بخش کاسته خواهد شد.

  1. استفاده حداکثر از روشنایی طبیعی روز ( با تنظیم پرده و کرکره­ها و همچنین چیدمان مناسب میزهای کار)

با توجه به تقارن ساعات اداری با ساعات روز، در صورت بهره­گیری حداکثری از روشنایی طبیعی روز، می­توان بخش قابل ملاحظه­ای از مصرف برق روشنایی فضاها را که حدود 30 درصد از کل مصرف را به خود اختصاص می­دهد، کاهش داد.

  1. تعیین فردی مسئول به عنوان مدیر انرژی ساختمان برای نظارت بر امور فوق و کنترل و بازرسی فضاها و تأسیسات در پایان روز و آخر هفته
  2. تشکیل کمیته انرژی در سطح دستگاه ، متشکل از اعضای کلیدی سازمان به منظور تنظیم خط­مشی مدیریت و اصلاح الگوی مصرف انرژی و برنامه­ریزی و پیگیری نسبت به اجرایی کردن اقدامات بهینه­سازی و صرفه­جویی در مصرف انرژی

 

3-2- راهکارهای کم هزینه

 

  1. 1.    تعویض لامپ T10 و T12 با لامپ T8

بطور مثال با تعویض 1000 شعله، درصورتیکه از لامپ فلورسنت T8معمولی استفاده شود، به ترتیب
صرفه­جویی انرژی و ریالی سالانه kWh 7500 و 000/000/9 ریال حاصل خواهد شد.

  1. 2.    تعویض لامپ رشته­ای w 100 وات با کم­مصرف w23

                    با تعویض 100 شعله لامپ رشته­ای در یک ساختمان اداری، به ترتیب صرفه جویی انرژی و ریالی سالانه kWh 1825 و 000/190/2 ریال قابل حصول خواهد بود.

  1. 3.    هوشمندسازی روشنایی با فرض کنترل مرکزی برای یک ساختمان اداری

                    با اعمال کنترل روی 1000 شعله مهتابی، به ترتیب صرفه­جویی انرژی و ریالی سالانه kWh 37125 و 000/555/44 ریال حاصل خواهد شد.

  1. 4.    نصب حس­گر حضور در راهرو و دستشویی بدون تابلو مرکزی

                    نصب حس­گر حضور برای 1000 شعله مهتابی ،  به ترتیب صرفه­جویی انرژی و ریالی سالانه kWh 27000 و 000/400/32  ریال را در برخواهد داشت.                  

1  . 5 .تنظیم کامپیوترها و کنترل آنها از طریق سیستم نرم افزاری و اتوماسیون در ساعات اداری

      با تنظیم 100 کامیپوتر به حالت آماده بکار سریع(Stand by) ، به ترتیب صرفه جویی انرژی و ریالی
kWh      17560 و 000 /072/21 ریال میسر خواهد شد.

1.   6.نصب سامانه کنترل هوشمند سیستم سرمایش تراکمی، کاهش کارکرد چیلرها در روزهای تعطیل و ساعات
غیر اداری

 با نصب این سامانه ، میزان صرفه­جویی حاصل برای یک چیلر تراکمی 100 تنی با متعلقات مربوطه سالانه
    kWh 42000 با ارزش­ریالی 000/000/500 ریال خواهد بود.

  1. 7.    نصب سامانه کنترل هوشمند گرمایش مرکزی

برای یک موتورخانه گرمایش با مصرف گاز حدود m3/day 170 ، میزان صرفه­جویی در گاز حدود
m3/year 6000  و برق حدود kWh /year 11000 می­باشد که صرفه­جویی ریالی سالانه آن جمعاً حدود 000/000/20 ریال است.

 

بخش چهارم : الگو و فرمت تهیه یک گزارش ممیزی انرژی سریع

از آنجائیکه لزوم دستیابی به اهداف بهینه­سازی و کاهش مصرف انرژی منوط به اجرای راهکارها و پیشنهادتی است که تیم ممیزی انرژی از نتایج انجام اینکار مشخص و معین کرده­اند، و این مهم نیز نیازمند جلب حمایت کافی از سوی بالاترین مقام سازمان و دستگاه می­باشد.

شاید بتوان به صداقت بیان کرد که تهیه و ارائه یک گزارش مختصر اما مفید از انجام ممیزی انرژی بالاخص تهیه خلاصه گزارش مدیریتی از نتایج حاصل برای ارائه به مدیریت ارشد سازمان ، از کلیدی­ترین نکات اجرای یک ممیزی انرژی موفق تلقی می­شود. لذا با توجه به اهمیت موضوع در این بخش نسبت به ارائه الگو و مدلی استاندارد از تهیه یک گزارش ممیزی انرژی، اقدام شده است.

4-1-ارکان اصلی گزارش ممیزی انرژی :

1-   فهرست بندی مناسب

2-   خلاصه اجرایی

2-1- شرح مختصری از فعالیت­های انجام گرفته

2-2- معرفی تیم و افراد ممیزی انرژی

2-3- ذکر اسامی مسئولین، کارشناسان و کلیه افرادی که به نحوی در فرآیند ممیزی انرژی با تیم ممیزی انرژی همکاری داشته و اشاره به نوع همکاری و مشارکت هر یک از آنها، تقدیر و تشکر از آنها

3-   نمودارهای مفید حاصل از دسته­بندی و تحلیل آمار، اطلاعات و نتایج اندازه­گیری­ها

3-1- نمودارهای مصرف و هزینه ماهیانه حامل­های انرژی

 


نظرات

م.ر

سلام خسته نباشید میشه راهنمایی کنید 1.فرم پرسشنامه خودممیزی انرژی ساختمان که سابا طراحی کرده رو بعد از پر شدن چجوری تحلیل میکنید! (منظورم به صورت نوشتاری اداری هست) 2.اگه یه ساختمان قبض مشخصی نداشته باشه، مثلا داخل یه مجموعه بزرگ تر مثل شهرک صنعتی قرار داره و ما ریز محاسبات قبض را نداریم، بیایم با توجه به دستگاه های موجود، میزان مصرف رو محاسبه کنیم، خب دقیق در نمیاد بنظرم چون بالاخره یه میزان اتلافی یر اساس فرسودگی تجهیزات داریم منبعی سراغ دارید که مثلا با توجه به سن و سال ساختمان بشه یه میزان اتلاف رو به آن اختصاص داد، یا راه دیگه برای ممیزی چنین موردی سراغ دارید ! ممنون از وقتتون

ثبت نظر

ارسال