محققان ژاپنی موفق شدند:

ساخت شیشه‌هایی مقاوم و نشکن در برابر ضربات

پنجره ایرانیان: محققان ژاپنی موفق به تولید شیشه جدیدی شده‏ اند که از مقاومت زیادی برخوردار بوده و تقریبا نشکن است.
  • سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 9:6

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان ژاپنی دانشگاه توکیو موفق به ساخت شیشه جدید و متفاوتی شده‏ اند که تقریبا نشکن بوده و فوق العاده قدرتمند است و می ‏تواند به تولید نسل جدیدی از شیشه ‏ها یا پنجره ‏های منازل یا حتی خودروها منجر شود. این شیشه قدرتمند حتی می‏ تواند در نمایشگرهای گجت‏ هایی مانند رایانه ‏ها، تبلت یا حتی اسمارت فون ‏ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از محققان این پروژه می ‏گوید: ماده قدرتمند و اسرار آمیزی که در این شیشه استفاده شده، آلومینا نام دارد. آلومینا اکسید آلومینیوم است که ترکیب و تلفیق آن با دی اکسید سیلیکون باعث تشکیل و ساخت شیشه‏ ای سخت و قدرتمند می شود. وی در ادامه می‏ گوید: در حال حاضر به دنبال روشی برای تجاری سازی کردن این محصول در مدت ۵ سال هستیم.

 در گذشته نیز محققان به دنبال راه حلی برای تولید شیشه ‏ای مستحکم و قدرتمند بودند، اما در زمانی که آلومینا اضافه می شد و قبل از ریختن مواد درون قالب اصلی متاسفانه در مخلوط شیشه مایع تبلور رخ داده و این پروژه با شکست مواجه می‏ شد. اما محققان ژاپنی برای حذف تبلور ایجاد شده در مخلوط شیشه مایع تصمیم گرفتند تا از هیچ ظرفی استفاده نکرده و از گازهای فشرده شیمیایی موجود در هوا برای انجام عمل سنتز استفاده کنند.

محققان دانشگاه توکیو با استفاده از این روش توانستند به شیشه فوق العاده مستحکم و شفافی دست پیدا کنند که ۵۰ درصد آن از آلومینا تشکیل شده و با ماژول ‏های آهن و فولاد «یانگ» قابل مقایسه است. ماژول یانگ به اندازه گیری میزان استحکام و همینطور قابلیت ارتجاعی در جامدات می‏ پردازد.


ثبت نظر

ارسال