دانشمند ایرانی پرده هوشمند و خودکار می‌سازد.

پنجره ایرانیان: دانشمند ایرانی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش با کمک نانولوله‌های کربنی، ماده جدیدی را ساخته‌اند که به صورت خودکار به نور پاسخ می‌دهد و می‌تواند در آینده برای تولید پرده‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 11:47

 دکتر علی جاوه‌ای، دانشیار مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش با پوشش‌دهی نانولوله‌های ساخته شده از اتم‌های کربن در پلی‌کربنات پلاستیکی، ماده‌ای را تولید کرده‌اند که در زمان قرار گرفتن در معرض هر منبع نوری فعال می‌شود.  دانشمندان این ماده حساس به نور را روی یک سطح قرار دادند؛‌ با تابش یک منبع نوری، نانولوله‌ها اقدام به جذب نور و تبدیل آن به گرما کردند. گرما به ماده منتقل شد که این مسئله باعث منبسط شدن ماده و در نتیجه خمیدگی لایه‌های نانولوله و خود ماده شدند؛ با حذف منبع نور، ماده به حالت اولیه بازگشت. محققان این ماده را با طیف مختلفی از طول موج‌های نوری مورد آزمایش قرار داده و نتایج بهتری را کشف کردند.

جاوه‌ای، رهبر این پژوهش و دانشمند هیات علمی آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی، اظهار کرد: مزایای این گروه جدید فعالساز واکنشگر به نور این است که ساخت آنها بسیار ساده بوده و همچنین به نور با شدت پائین بسیار حساس است. وی افزود: حتی مقادیر کم نور مانند نورچراغ قوه نیز باعث ایجاد حرکت در ماده می‌شود و این تغییر حالت نیازی به هیچ منبع انرژی ندارد.

به گفته جاوه‌ای، با استفاده از این فناوری می‌توان نسل جدیدی از پرده‌های هوشمند را تولید کرد که با طلوع و غروب خورشید بطور کاملا خودکار باز و بسته می‌شوند؛ عملکرد این پرده‌ها بستگی به میزان تابش نور خورشید از طریق پنجره‌ها به داخل اتاق دارند. این ماده براحتی قابل تولید بوده و کاربردهای تجاری دیگری مانند موتورهای حساس به نور یا استفاده در رباتها را خواهد داشت.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال