شهرهای آینده با درختان شب‌تاب و پیاده روهای گرما‌ده

پنجره ایرانیان: شهرهای هوشمند آینده می‌توانند از درختان شب‌تاب به عنوان جایگزینی برای چراغهای خیابان و همچنین باغچه‌هایی برخوردار باشند که بطور عمودی از دیوارها بالا می‌روند.
  • دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 ساعت 16:14

کارشناسان شرکت مشاوره‌ای طراحی و مهندسی Arup در انگلستان، شهرهایی را در آینده به تصویر کشیده‌اند که درختان آن درخشیده و در زمان یخبندان، پیاده‌روها گرم می‌شوند؛ همچنین در زمان ازدحام جمعیت، سیستم مکان‌یابی جهانی(جی‌پی‌اس) به طور خودکار مسیر افراد را تغییر خواهد داد.

این شرکت که همچنین کار طراحی پروژه پل عابر پیاده «Garden Bridge» بر روی رودخانه تیمز لندن را که بر روی آن چمن و درخت کاشته خواهد شد، بر عهده دارد، مفهوم شهر آینده خود را در گزارشی موسوم به «شهرهای زنده» منتشر کرده است. این گزارش به توصیف شهرهای آینده به عنوان شبکه‌های یکپارچه‌ای از فضاهای سبز هوشمند پرداخته که برای ارتقای سلامت و رفاه شهروندان طراحی شده‌اند.

به گفته شرکت Arup، تلاشهای بیشتری برای کاشت پوشش گیاهی در همه مناطق ممکن و ادغام هوشمندانه‌تر همه زیرساختها، برای مثال با نظارت و تغییر مسیر خودروها مورد نیاز است. این گزارش همچنین به نمایش استفاده از درختان مهندسی ژنتیکی شده پرداخته است. دی‌ان‌ای درخت در تلفیق با دی‌ان‌ای موجودات درخشان می‌توان منجر به تبدیل انرژی تجدیدپذیر روز به نور مورد استفاده در شب شود. این امر به درختان اجازه خواهد داد تا جایگزین چراغهای شهری شوند.

به گفته کارشناسان، ساختمانهای بلند پوشیده از گیاه می‌تواند به افزایش امید به زندگی و کاهش غیبت در محل کار به هنگام بیماری کمک کند. تحقیقات محققان نشان داده است کارکنانی که از منظره یک پارک در زمان کار کردن بهره می‌برند، کمتر احتمال غیبت از محل کار را دارند و اینکه افزایش فعالیتهایی مانند دوچرخه‌سواری باعث کاهش هزینه‌های خدمات درمانی در درازمدت شده و همچنین این امر که نرخ ارتکاب جرم با افزایش دسترسی به پوشش گیاهی کاهش می‌یابد. این گزارش همچنین از محصولی موسوم به «Starpath» خبر داد که پوششی افشانه‌ای و ضدآب است که باعث درخشیدن جاده‌ها در تاریکی می‌شود. این پوشش که سال گذشته توسط شرکت Pr-Teq در انگلستان ساخته شده، نور فرابنفش را در طول روز جذب و ذخیره کرده و در طول شب آزاد می‌کند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال