ساخت نمونه نیمه صنعتی واحدهای گرمایش خورشیدی

پنجره ایرانیان: نمونه نیمه صنعتی واحدهای گرمایش خورشیدی با تلاش محققان دانش بنیان دانشگاه صنعتی کرمانشاه طراحی و ساخته شد. واحدهای گرمایش خورشیدی، نور خورشید را به صورت مستقیم و بدون استفاده از واسط الکتریسیته به گرما تبدیل می‌کنند و به دلیل عدم نیاز به الکتریسیته باعث ارزانی قیمت این واحدها می‌شوند.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 11:35

علیرضا دودمان تیپی، عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه و مجری طرح واحدهای گرمایش خورشیدی، با بیان اینکه امروزه انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی در جهان بسیار مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: این منبع انرژی به انواع مختلف در جهت تامین انرژی مورد نیاز جامعه استفاده می‌شود که در این میان می‌توان به سلول‌های فتوولتاییک و آبگرمکن‌های خورشیدی اشاره کرد.

وی نوع جدیدی از کاربرد این روش را بهره بردن از انرژی خورشید در تامین هوای گرم مورد نیاز در محیط توسط واحدهای جذبی خورشیدی عنوان کرد و گفت: این واحدها با ساختار ساده‌ی خود می‌توانند سهم بسزایی در صرفه‌جویی انرژی‌های فسیلی داشته باشند. وی ادامه داد: این مجموعه در زمستان برای گرمایش مستقیم ساختمان کاربرد داشته و در تابستان نیز می‌تواند در چیلرها در گرم کردن کوره کمک کرده و از مصرف انرژی فسیلی جهت خنک کردن ساختمان بکاهد.

دودمان تیپی با استناد به مراجع معتبر علمی مبنی بر اینکه کشور ایران کشوری مناسب جهت بهره بردن از نور خورشید است، اظهار کرد: مشکل عمده در گسترش بهره‌برداری از انرژی خورشید در ایران قیمت بالای تمام شده‌ واحدهای خورشیدی است. ساخت این نوع از واحدهای جذبی خورشیدی با مواد موجود در کشور باعث ارزانی قیمت این واحدها شده است.

وی همچنین در خصوص نوآوری‌های این طرح، بیان کرد: تولید انرژی 14 تا 20 کیلو وات ساعت توسط هر واحد در یک روز زمستانی آفتابی معادل 1400 تا 2000 وات توان برای هر واحد، وزن کم و سهولت در حمل و نقل، قابلیت نصب ساده به صورت موازی و سری و تولید مجموعه‌های بزرگ جذب انرژی گرمایی صنعتی و همچنین قابلیت گرفتن دماهای مختلف از خروجی از جمله نوآوری‌های این طرح به شمار می‌رود. به گفته مجری طرح واحدهای گرمایش خورشیدی، طراحی و ساخت این نوع از واحدهای جذبی برای اولین بار در ایران صورت گرفته است و هم اکنون نمونه نیمه صنعتی طرح موجود تهیه اما هنوز کامل صنعتی نشده است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال