روشن کردن رادیو با استفاده از گیاه خزه

پنجره ایرانیان: یک طراح سوییسی با همکاری دانشمندان دانشگاه کمبریج در انگلیس با استفاده از یکی از پرکارترین گیاهان این کشور یعنی گیاه خزه توانستند یک رادیو را روشن کنند.
  • شنبه 20 اردیبهشت 1393 ساعت 10:19

به گزارش ایندیپندینت، این دستگاه ماس‌اف‌ام (Mss FM) نام دارد و می‌تواند با وارد کردن ضربه به الکترون‌های مازاد که خزه به هنگام فتوسنتز تولید می‌کند، این گیاه را به پانل‌های بیولوژیکی خورشیدی تبدیل کند.

انرژی حاصل از این فرایند می‌تواند یک رادیو را فقط برای چند دقیقه روشن کند. اما فابین فلدر طراح سوییسی امیدوار است که این فقط آغازی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد. وی افزود: پیش از این نیز صفحه نمایش LCD بسیار کم مصرف توسط گیاهان روشن شده بود، اما من می‌خواستم وسیله بزرگ‌تری را با خزه روشن کنم. به گفته محققان برای روشن کردن رادیو به 10 متر مربع خزه نیاز است.

خزه گیاهی است که از سطحی که روی آن رشد می‌کند، محافظت می‌کند. همچنین این گیاه پیش از این به عنوان عایق و صدا خفه کن مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گفته محققان می‌توان از این نوع تبدیل انرژی در زمین‌های کشاورزی به عنوان ژنراتور استفاده کرد. همچنین این فناوری می‌تواند در کشورهایی که مصرف برق در آنها چندان بالا نیست، مورد استفاده قرار گیرد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 78-79، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال