روش سبز آلمان‌ها برای ساخت مواد عایق

پنجره ایرانیان: پژوهشگران آلمانی شیوه سبز و پاکی را برای ساخت مواد عایق عرضه کرده‌اند.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 10:10

به گزارش پنجره ایرانیان، عایق‌سازی خانه‌ها می‌تواند میزان مصرف انرژی را کاهش دهد، اما فوم‌های عایق بر پایه مواد نفتی، دوستدار محیط زیست نیستند. اکنون محققان مرکز تحقیقات چوب موسسه فرانهوفر آلمان جایگزین پاک‌تری ساخته‌اند که بر اساس ادعای آنها از نظر عملکرد به خوبی فوم‌های نفتی است که این جایگزین سبز و پاک فوم چوبی است.

برای تولید این فوم، ذرات چوب نخست بسیار ریز می‌شوند به طوری‌که یک محلول گل مانند تولید می‌کنند، سپس یک گاز به محلول افزوده می‌شود تا در آن کف ایجاد شود. پس از آنکه این کف سفت شد (فرایندی که توسط مواد طبیعی موجود در چوب انجام می‌شود) یک فوم خشک و متخلخل به دست می‌آید. محصول تمام شده می‌تواند تخته سفت و محکم فومی یا تشک نرم و انعطاف پذیر باشد و از طریق واکنش‌های شیمیایی القایی می‌توان گل را به فوم تبدیل کرد.

ولکر تول استاد دانشگاه فراهوفر گفت: ما محصولات فومی خود را در تطابق با استانداردهای قابل اجرا برای مواد عایق تحلیل کردیم و به نتایج بسیار امیدوار کننده‌ای دست یافتیم. او تاکید کرد: محصول ما از نظر عایق گرمایی، ویژگی‌های مکانیکی و همچنین ویژگی‌های مرتبط با رطوبت نمرات بالایی کسب کردند، اگرچه در حال حاضر تشک‌های عایق بر پایه چوب در بازار موجود است اما الیاف آنها به مرور زمان دچار ریزش شده و در وسط فرو رفته می‌شود.

محققان فرانهوفر اکنون در تلاش برای یافتن بهترین چوب با بهترین عملکرد عایق و همچنین افزایش مقیاس فرایند ساخت فوم برای سطوح تولید تجاری هستند. این پژوهشگران می‌گویند: ضایعات چوبی صنایع به خوبی در این فناوری جدید قابل استفاده است و نیازی به قطع درخت در این زمینه نیست.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال