استقبال از موتورخانه مشترک با سنسورهای دیجیتال

پنجره ایرانیان: رئیس انجمن انبوه‌سازان از استقبال انبوه‌سازان از موتورخانه مشترک با سنسورهای دیجیتال به دلیل کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش مصرف انرژی خبر داد.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 9:22

به تازگی عدم رعایت ایمنی در ساخت پکیچ یا نصب نادرست آن باعث گازگرفتگی و خطرمرگ خاموش برای مردم شده است؛ حال آنکه می‌توان با تغییراتی در موتورخانه بحث پرداخت هزینه به اندازه مصرف را حل کرد.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان ایران با بیان این خبر گفت: بعضی‌ها بر این عقیده اند که چون پکیچ یک سیستم جداگانه و مستقل است، باید جایگزین موتورخانه شود اما خیلی‌ها از مضرات پکیچ بی اطلاع هستند و به زیان‌هایش فکر نمی‌کنند. وی توضیح داد: استقلال واحدهای مسکونی به معنی صرفه‌جویی در نظر گرفته شده، چرا که مردم فکر می‌کنند تنها به میزان استفاده از انرژی هزینه می‌دهند و به همین دلیل مجتمع‌های کمتر از 15 واحد و بعضا دارای واحدهای بیشتر، طرفدار پکیج شده‌اند.

این کارشناس حوزه ساخت و ساز با تاکید بر اینکه موتورخانه‌ها ایمن‌تر و اقتصادی‌تر از پکیچ است، ادامه داد: اگر هزینه‌های مشترک گازبها در سیستم‌های موتورخانه‌ای با روش‌های نوین کنترل شود، موتورخانه‌های مرکزی ساختمان‌ها دیگر هیچ مشکلی ندارد و استفاده از موتورخانه در ساخت منازل از نظرهزینه و مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه‌تر است. وی ادامه داد: درهمین زمینه اخیرا سیستم هوشمندی در کشور رونمایی شد که به صورت سنسور بر روی لوله‌های ورودی آب و گاز منازل نصب شده و مصرف گاز را کاهش می‌دهد.

رهبر افزود: درحقیقت این سنسورها کار سابق کنتورهای هرساختمان را انجام می‌دهد و مامور محاسبه‌گر می‌تواند به صورت الکترونیکی و هوشمند مصرف گاز هرساختمان در موتورخانه را از بیرون ساختمان محاسبه کند و دیگر نیازی نیست که مامور کنترل‌گر برای محاسبه گازبها وارد واحد یا ساختمان شود. وی با اعلام این مطلب گفت: در نمایشگاه صنعت ساختمان سال گذشته، این سیستم به سازندگان معرفی شد که با استقبال آنان روبرو شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران در خصوص استفاده از این سیستم در ساختمان‌های جدید هم تاکید کرد: این سیستم هوشمند یک سال است که وارد کشور شده و مورد تایید سازمان آب، شرکت ملی گاز و مرکز تحقیقات است که در این مسیر هم درحال شناساندن آن به ساختمان سازها و بازار هستیم، چرا که استفاده از این سیستم به نفع مصرف‌کننده و سازنده است. وی با اشاره به اینکه با این سیستم می‌توان در ساختمان‌های دارای موتورخانه روش تقسیم هزینه گازبها به میزان مصرف را اجرایی کرد گفت: با این سیستم میزان سهم هر واحد از گازبها بین افراد ساختمان عادلانه و به میزان مصرف برای آب گرم و شوفاژها تقسیم خواهد شد.

رهبر در عین حال با تاکید بر موارد استانداردی در استفاده از پکیج‌های موجود هم گفت: در صورتی که تمام استانداردها رعایت شود استفاده از پکیچ به خودی خود بد نیست اما باید توجه داشت که در تمام کشورها از این سیستم حرارتی استفاده درست شده و مشکلاتی که اخیرا در کشور بر اثر نشتی گاز به وجود آمده را همراه ندارد. وی با اشاره به اینکه سازندگان برای سود خود به دنبال نصب پکیچ هستند درست نیست، اضافه کرد: در ساخت مجتمع‌هایی که 10 واحد به بالا هستند، موتورخانه مقرون به صرفه‌تر است.

رئیس کانون انبوه‌سازان در خصوص چرایی توجه به پکیج‌ها گفت: بحث هزینه‌های مساوی گاز، آب، برق و هزینه‌های نگهداری موتورخانه گاهی باعث اختلافات بین همسایه‌ها می‌شود و حتی گاهی هم برای باز یا بسته کردن موتورخانه در شروع یا پایان فصل‌های سرد و گرم باعث شده تا استفاده از موتورخانه‌های مشترک کم شود که با این سیستم‌های جدید می‌توان مانع این رویه شد.

وی در خصوص مشکلات پکیج و افزایش مرگ‌های خاموش بر اثرگاز گرفتگی در سال‌های اخیر هم گفت: هنگامی‌که قرار است پروانه پایان کار صادر شود، مهندسان ناظر باید نظارت ساختمان‌ها را دقیق‌تر انجام دهند و بر ایمنی سیستم لوله‌کشی گاز وتاسیسات از نظر کاربردی و اجرائی تاکید داشته باشند.

رهبر تصریح کرد: شهرداری هم می‌تواند نظارت بر ساخت و ساز و ایمنی داشته باشد اما مدتی است که دیگر به این بخش ورود نکرده و بار کار را بر روی دوش مهندسان ناظر و سازمان نظام مهندسی افتاده است. از طرف دیگر اداره گاز نیز وقتی می‌خواهد تاییدیه ساخت را صادر کند به اجرای استانداردها در ساختمان‌ها باید تاکید کرده و نظارت و کنترل دقیق‌تری را انجام دهد تا شاهد خطراتی چون نشت گاز یا مرگ خاموش بر اثر سیستم‌های پکیچ نباشیم.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال