بیابان‌های ایران منبع بالقوه عظیم انرژی است

پنجره ایرانیان: مدیر دفتر تحقیقاتی سازمان انرژی نو ایران با بیان اینکه از هر هکتار بیابان می‌توان یک مگاوات برق با استفاده از انرژی خورشید بدست آورد، گفت: بیابان‌های وسیع ایران منبع بالقوه عظیم انرژی است.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 9:17

اکبر شعبانی‌کیا در ششمین همایش حفاظت از محیط زیست، دستاوردها و مسوولیت‌های استان اصفهان افزود: بر‌اساس آمارهای موجود حدود پنج درصد برق جهان در سال 2011 از منابع تجدید‌پذیر تولید‌شده است. ‌وی با بیان اینکه کشور ایران می‌تواند با تصفیه فاضلاب‌ها و بی‌خطر‌سازی آن نیز انرژی تولید کند، ادامه داد: می‌توان از هر کیلوگرم لجن فاضلاب‌ها 420 لیتر گاز تولید کرد. ‌شعبانی‌کیا گفت: جمع‌آوری و دفع زباله‌ها یک معضل است اما می‌توان از آن به عنوان طلای کثیف در تولید انرژی بهره‌مند شد.

شعبانی‌کیا به افزایش بحران آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی اشاره و تصریح کرد: توجه به انواع انرژی غیر‌وارداتی و متفاوت از سوخت فسیلی در بسیاری از کشورهای دنیا مبنای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت قرار گرفته است. ‌وی با بیان اینکه انرژی زمین گرمایی نیز یکی از منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر است، افزود: در حال حاضر 15 منطقه مستعدد زمین گرمایی در کشور شناسایی شده است.

شعبانی‌کیا با بیان اینکه در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز بستر مناسب برای گسترش بهره‌برداری از توربین‌های بادی فراهم است، افزود: طبق اطلس بادی تهیه شده و بر‌اساس اطلاعات دریافتی از 60 ایستگاه مربوط در کشور میزان ظرفیت اسمی‌سایت‌ها در حدود 60 هزار مگاوات است. وی ادامه داد: بر پایه پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر18 هزار مگاوات تخمین زده می‌شود که موید ظرفیت قابل توجه در زمینه احداث نیروگاه‌های بادی و اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی بادی است. ‌وی گفت: توانمندی داخلی در ساخت سه سیستم اصلی توربین بادی شامل برج، ناسل و روتور در داخل کشور از سال 1383 تاکنون از 28. 2 درصد به 68. 1 درصد ارتقا پیدا کرده است.

مدیر دفتر تحقیقاتی سازمان انرژی نو ایران گفت: اولین توربین 5/2 مگاواتی کشور توسط شرکت مپنا در سایت کهک نصب شد. ‌وی همچنین در خصوص وضع کنونی فناوری پیل سوختی در جهان اظهار کرد: با توجه به مزایای این فناوری طرح استفاده از اتوبوس پیل سوختی با حمایت سازمان ملل در بسیاری از کشورها نظیر چین، هند، برزیل، مصر و مکزیک در دست مطالعه یا اجراست.

شعبانی‌کیا با بیان اینکه فناوری پیل سوختی در آینده‌ای نه چندان دور سه بخش حمل و نقل، نیروگاه‌ها و مولدهای قابل حمل را متحول خواهد کرد، گفت: در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری کلان در زمینه توسعه خودروهای پیل سوختی در کشورهای مختلف صنعتی صورت گرفته است. ‌وی افزود: موسسات بزرگ صنعتی و شرکت‌های کوچک دارای فناوری درصدد بهینه‌سازی کارآیی این سیستم و کاهش قیمت‌ها هستند.

شعبانی‌کیا با بیان اینکه تحقق این امر نیاز به زمان دارد، اظهار داشت: توانمندی‌های پیل سوختی بعنوان یک منبع انرژی قابل اطمینان و هیدروژن بعنوان سوختی که می‌توان آن را از منابع تجدید‌پذیر یا تجدید‌ناپذیر بدست آورد سبب شده تا پیل سوختی از ارزش راهبردی فوق‌العاده برخوردار باشد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 79-78، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال