تولید پوشش عایق‌های حرارتی با فناوری نانو

محققان البرزی با بهره گیری از فناوری نانو موفق به تولید پوشش عایق‌های حرارتی شدند. معاون فناوری پژوهشگاه مواد و انرژی افزود: این پروژه تحقیقاتی از سال 90 و با حضور محققان این پژوهشکده و با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیون ریال آغاز شد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 10:52

وی افزود: این پوشش‌ها می‌توانند به طور کامل جلوی انتقال گرمای تابشی را بگیرند و از این طریق نقش مهمی در جلوگیری از اتلاف انرژی ایفا می‌کنند.

مهدی علیزاده گفت: هم اکنون شیشه‌های دوجداره که به این منظور از آن‌ها استفاده می‌شود، تنها قادرند بخش اندکی از انتقال گرمای تابشی را بگیرند. وی افزود: فاز نخست این پروژه بر روی شیشه‌های محافظ انجام شده است و در آینده بر روی دیگر محافظ‌ها نیز امتحان خواهد شد. معاون فناوری پژوهشگاه مواد وانرژی گفت: برای دستیابی به این پوشش براساس داده‌های تحقیقاتی که از طبیعت به دست آمده، سه لایه شامل دو نیم رسانا و یک لایه فلزی استفاده شده است. وی افزود: پوشش عایق‌های حرارتی نانویی قابل استفاده شیشه‌های ساختمانی، تهویه مطبوع، دیواره شیشه‌ای گلخانه‌هاست و می‌تواند تا حد زیادی موجب کاهش مصرف داده‌های انرژی شود. مهدی علیزاده گفت: یکی دیگر از کاربردهای پوشش عایق‌های حرارتی نانویی در جلوگیر از خش و کثیفی عدسی میکروسکوپ‌های آزمایشگاه است.


ثبت نظر

ارسال