بومی‌سازی سامانه هوشمندسازی ساختمان در ایران

محققان کشور نوعی سامانه هوشمند برای ساختمان‌ها طراحی کرده‌اند که علاوه بر کاهش مصرف انر‍ژی در ساختمان، امنیت و حفاظت آن را نیز در شرایط بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی و یا سرقت تامین می‌کند.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 10:33

طهماسب داوودی مجری این طرح و مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این محصول اظهار داشت: خانه‌های هوشمند دیجیتالی یکی از فناوری‌های نوین جهانی است که در کشورما با یک تجربه 20 ساله و با بکار گیری نیروهای متخصص به بهره برداری رسیده است. وی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از به کارگیری این سیستم در 10 ساختمان بزرگ کشوربا متراژ 68 هزار مترمربع زیربنای ساختمانی، 50. 4 درصد کاهش مصرف انر‍ژی را به طور سالانه به دنبال داشت. این محقق گفت که این سیستم سبب کاهش مصرف انرژی، ارتقای وضعیت حفاظت و امنیت و هوشمند کردن ساختمان می‌شود. وی توضیح داد: در بخش حفاظت و امنیت ساختمان و با نصب این سیستم هیچ ولتاژ مزاحمی وارد شبکه برق ساختمان نمی‌شود، به همین دلیل سبب سوختن ابزارهای الکتریکی ساختمان نیز نخواهد شد. داوودی جلوگیری از امکان نشت آب و گاز را از دیگر مزایای این سیستم مدیریت انرژی عنوان کرد و گفت: در هنگام نشتی در گاز و آب حسگرهای موجود در شریان‌های اصلی به سامانه دستور قطع آب و گاز را می‌دهد.

وی همچنین ایجاد امنیت در مقابل آتش سوزی و سرقت را از جمله راهکارهای حفاظتی این سیستم دانست و گفت: هنگام بروز یک زلزله دو نوع موج افقی و عمودی از مرکز بروز زلزله ساطع می‌شود که امواج افقی دارای سرعت بیشتر و اثرات تخریبی کمتر هستند و امواج عمودی دیرتر به ساختمان می‌رسند.

داوودی اضافه کرد: حسگرهایی در ساختمان نصب شده است که به صورت برخط و با دریافت نشانه‌هایی از بروز امواج افقی دستور قطع شریان‌های اصلی ساختمان مانند آب، برق و گاز را می‌دهد و سیستم‌های صوتی در ساختمان افراد را را به پناهگاه هدایت می‌کند. به گفته وی براساس آمارها هنگام بروز زلزله، آتش سوزی و آب گرفتگی از دیگر عوارضی هستند که بیشترین خسارت را به ساختمان‌ها وارد می‌کند.

وی گفت: هوشمند کردن ساختمان این قابلیت را به تمام تجهیزات صوتی، برقی و مخابراتی می‌دهد و به دلیل وب پایه بودن این تجهیزات، کاربران حتی با استفاده از تلفن همراه نیز می‌توانند از وضعیت تجهیزات موجود در منزل آگاهی یابند. وی درباره تاریخچه این سیستم گفت: مطالعات اولیه آن در سال 70 آغاز و در سال 74 نخستین ثبت اختراع این سیستم به ثبت رسید. این محصول ابتدا به صورت آنالوگ و در مرحله بعدی به صورت دیجیتال تولید شد.

این سیستم ابتدا این سیستم به صورت پایلوت در ساختمان انرژی معاونت نیرو نصب شد که نتیجه آن کاهش 38 درصد مصرف انرژی در سال 87 بود. در مرحله بعدی این سیستم در 5 ساختمان دولتی در شهرهای مختلف کشور و 5 ساختمان دولتی در تهران نصب شده است.


ثبت نظر

ارسال