ساخت کلکتور خورشیدی ردیاب در اصفهان

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

محققان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان موفق به طراحی و ساخت کلکتور خورشیدی ردیاب شدند. کلکتور یا پنل، اصلی‌ترین جزء سیستم گرمایش خورشیدی است و عمل جذب تابش خورشیدی و انتقال گرما به سیال توسط این قسمت انجام می‌گیرد.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 22:7

مدیر گروه انرژی‌های تجدید پذیر دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان روز دوشنبه به ایرنا گفت: این پنل قادر به ردیابی نور خورشید در دو مسیر افقی و عمودی به دو صورت نرم افزاری و حسگر است. بهنام مستاجران افزود: این دستگاه با حداقل هزینه حدود 20 میلیون ریال و یک دهم قیمت نمونه‌های خارجی ساخته شده است. وی با اشاره به اینکه این کلکتور خورشیدی تا کنون با ظرفیتهای یک، یک و نیم و شش کیلووات ساخته شده است گفت: این دستگاه با حرکت مکانیکی قادر به ردیابی نور خورشید در مسیرهای مختلف بمنظور جمع آوری بهتر و بیشتر انرژی خورشیدی است.
این استاد دانشگاه افزود پنل مذکور به شکل نیم کره ساخته شده و بهترین موارد استفاده آن برای یخچال خورشیدی، سامانه گرمایشی و اجاق گاز خورشیدی است. مستاجران با اشاره به اینکه استفاده از این پنل خورشیدی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و مصرف سوخت فسیلی می‌شود افزود: این دستگاه قابلیت تولید انبوه و رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد. به گفته وی، برای هر کیلووات انرژی برق که در وسایلی مانند یخچال به کار می‌رود، حدود سه کیلووات انرژی فسیلی مانند بنزین و گاز سوزانده می‌شود در حالیکه با استفاده از انرژی خورشیدی همه این هزینه‌ها حذف خواهد شد.
عضو هیات علمی‌دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کلکتور خورشیدی ردیاب امسال در نمایشگاه «از عمل تا ایده» در تهران به نمایش در آمده اظهار کرد: تا کنون دو مقاله از این دستاورد در نشریات معتبر و همایش ها ارایه شده است. وی از دیگر دستاوردهای گروه انرژی‌های تجدید پذیر دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان را طراحی مزرعه خورشیدی در این دانشگاه اعلام و بیان کرد: در این مزرعه، انرژی خورشیدی جمع آوری شده و با حداکثر ظرفیت تولید 20 کیلووات به شبکه برق سراسری کشور متصل است.
وی با تاکید بر اهمیت انرژی خورشیدی گفت: در هر جای کشور که نور آفتاب خوبی دارد مانند مناطق مرکزی و جنوبی، این انرژی می‌تواند جایگزین سوخت فسیلی شود. وی با بیان اینکه متخصصان ایرانی توانایی ساخت نیروگاه‌های برقی بزرگ با ظرفیت 10 تا 100 مگا وات را دارند تصریح کرد: این کار لازمه حمایت از دانشگاه‌ها، سرمایه گذاری مناسب و مدت زمان پنج تا هفت سال است.


ثبت نظر

ارسال