تولید برق با صدای ناهنجار هواپیما

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

محققان روشی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان صدای ناهنجار بلندشدن و نشستن هواپیما را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 18:7

با استفاده از این روش امواج صوتی بیش از 130 دسی بل به انرژی الکتریکی و سپس انرژی الکتریکی به صورت‌های مختلف انرژی تبدیل می‌شود. درحال حاضر انرژی دریافت شده به این روش بسیار محدود است و فقط می‌تواند یک حسگر کوچک را به کار اندازد.

مدیر این پروژه تحقیقاتی گفت : در حال حاضر انرژی صوتی زیادی در محیط وجود دارد، این پروژه تبدیل انرژی به صورت‌های دیگر با استفاده از موادی به نام پیزوالکتریک انجام شده است. پیزوالکتریک به موادی گفته می‌شود که تنش و کرنش حرکت‌های مکانیکی، مانند خم شدن سیم و فشردن یک لایه را به بار الکتریکی تبدیل می‌کند.

با استفاده از مواد پیزوالکتریک، یک غشای بسیار نازک از آلومینیوم ساخته می‌شود که می‌تواند ارتعاشات ناشی از صدای موتور هواپیما را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. برای افزایش کارایی این فناوری، فرکانس‌های اضافی حذف می‌شوند. پروژه حذف فرکانس‌ها اضافی (نویز‌ها ) اولین بار توسط سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای کاهش صدای ناهنجار هواپیما اجرا شد. همزمان با این پروژه، در یکی دیگر از ایالت‌های آمریکا نیز محققان صدای ناشی از حرکت مایع در پمپ‌های هیدرولیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کردند. این روش برای سروصدای ناشی از انواع موتورهای جت، موتورهای سنگین و ماشین آلات کارخانه‌ها قابل استفاده است.

تبدیل انرژی صوتی به انرژی بادی ساده تر است و توربین‌های بادی را به حرکت می‌اندازد.


ثبت نظر

ارسال