تولید برق ارزان از رفت وآمد ماشین‌‌ها و آدم‌ها

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

محققان مکزیکی یک نوع سیستم کم‌هزینه تولید کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از جریان ترافیک برق تولید کرده و از آن برای روشن کردن شهرها استفاده کند.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 11:40

این فناوری جدید محققان مکزیکی به صورت بالقوه می‌تواند انرژی الکتریسیته لازم برای روشن کردن یک خانه فراهم کند و این امر از طریق دستگاهی اجرایی می‌شود که انرژی اتومبیل های درحال حرکت را می‌گیرد.

هکتور ریکاردو ماسیاس هرناندز سازنده این سیستم گفت: این فناوری انرژی ثبات‌پذیری ارائه کرده و می‌توان آن را با هزینه‌ای کم‌اجرایی کرد چرا که این فناوری مکمل زیرساختی است که درحال حاضر وجود دارد که منظور از آن سطح سخت خیابان‌های بزرگ و کوچک است. هرناندز گفت که در سطح جهانی پروژه‌های مشابهی وجود ندارد، تنها یک اختراع در یک کشور اروپایی ثبت شده که تفاوت آن با پروژه کنونی این است که در این پروژه سطح فیزوالکتریک مورد استفاده قرار گرفته است که استفاده از چنین سطحی برای کشورهای درحال توسعه بسیار هزینه‌بر است.

این فناوری از سیستمی‌ تشکیل شده که دارای سطح شیب و پله است که روی آن مواد پلیمتریک قرار داده شده است، موادی شبیه به آنچه که امروز در ساخت لاستیک استفاده می‌شود و موجب می‌شود که سطح خیابان 5 سانتیمتر بالا برود. این سطح شیب‌دار درحالی‌که برخورد وسیله نقلیه را دریافت می‌کند، فشاری را از طریق یک کامپرسور دم (bellows) وارد می‌کند این ابزار هوایی را که با یک فشار خاص خارج از یک لوله خارج شده را در برگرفته است و آن را وارد مخزنی می‌کند که در آنجا فشرده شده و وارد یک توربین تولید الکتریسیته می‌شود. هرناندز همچنین گفت که تراکم انرژی الکتریکی به حرکت اتومبیل ها در یک نقطه مشخص بستگی دارد.

این درحالی است که در نقاطی که حرکت وسایل نقلیه کم است باید چند سطح شیب و پله نصب کرد تا بتوان تأثیر همه وسایل نقلیه را چند برابر کرد. طراح این سیستم یادآور شده است که همچنین می‌توان این فناوری می‌تواند در مناطقی با تردد بالای عابران پیاده هم مورد استفاده قرار داد.

در این روش قدم‌های مردم برق تولید می‌کند و براساس قوانینی انرژی گرانشی این اصل را می‌توان در نقاطی چون مترو مورد استفاده قرار داد. براساس اظهارات هرناندز این فناوری می‌تواند به منبعی برای انرژی ثبات‌پذیری تبدیل شود که دارای هزینه اجرایی کمی ‌است.


ثبت نظر

ارسال