تأثیر آلودگی هوا روی رایانه‌ها در آزمایشگاه بدون پنجره

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

مشخص شود چگونه می‌توان از بازار قطعات الکترونیک در کشورهایی چون چین و هند که با مشکل بزرگ آلودگی رو به رو هستند محافظت کرد.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 16:46

دانشمندان شرکت اینتل در یک آزمایشگاه بدون پنجره در دانشگاه پاسفیک در هیلسبورو درحال بررسی هوای آلوده و تأثیرات آن روی قطعات داخلی رایانه‌ها هستند تا  درحالی که دانشمندان لوله‌های آزمایشگاهی سولفید هیدروژن، دی اکسید سولفور و کلر را بررسی کرده و تأثیر آنها را روی قطعات الکترونیک می‌سنجد اظهار داشته اند که تاکنون پیشرفتی قابل توجهی در این تحقیقات حاصل نشده است.

مهندسان اینتل این مشکل را چند سال پیش شناسایی کردند، در آن زمان این شرکت متوجه شد تعداد عجیبی از مشتریان در کشورهای چین و هند رایانه‌ها خود را به علت وجود مشکل مادربورد (motherboard) مرجوع می‌کنند. مادربرد یک تخته مدار الکتریکی است که بخشهای گوناگون رایانه چون واحد پردازنده مرکزی، رام و غیر بر روی آن نصب می‌شوند.

آنها تقصیر را به گردن آلودگی گوگردی هوا نسبت دادند که از طریق سوخت زغال برای تولید برق ایجاد می‌شود. این نوع آلودگی مدارهای مسی را که شبکه عصبی رایانه‌ها و سرورها را تأمین می‌کند دچار فساد و پوسیدگی می‌کند. اینتل مادربوردها را خودش نمی‌سازد اما به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده تراشه‌های رایانه‌ها به شدت به فروش در چین و هندوستان وابسته است و اگر رایانه‌ها در کشورهای درحال توسعه قابل اطمینان نباشند، این شرکت ضرر بسیاری متحمل می‌شود.با گذشت یک سال از این تحقیقات این مهندسان اظهار داشتند که راه حل‌های اولیه یا گرانقیمت و یا متناقض هستند اما آنها به درک مشکل اصلی نزدیک شده اند.

استفاده از جایگزین مس چون طلا برای این مدارهای الکترونیکی بسیار گرانقیمت تلقی می‌شود، از این رو اینتل به فکر پوشاندن مس است که دانشمندان اظهار می‌دارند این روش می‌تواند نویدبخش باشد. 


ثبت نظر

ارسال