تولید انبوه هیدروژن با نور خورشید

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

پنجره ایرانیان: یکی از شرکت‌های تولیدکننده ادوات پیل سوختی، موفق به تولید پوشش پلیمری حاوی نانوذرات برای تجزیه آب و تولید انبوه هیدروژن با نور خورشید شده است. شرکت‌هایپرسولار (HyperSolar) اخیرا اعلام کرده که برای این اختراع پتنت مشترکی را با دانشگاه کالیفرنیا به ثبت رسانده است.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:44

تیم یونگ مدیر این شرکت می‌گوید: اخیرا شرکت‌های هوندا و جنرال موتورز اعلام کرده‌اند که با همکاری هم تا سال 2020 خودروهای مجهز به سوخت هیدروژنی را به تولید انبوه می‌رسانند. این خبر بسیار جالب توجه است، اما آنچه تاکنون به صورت حل نشده باقی‌مانده آن است که چگونه می‌توان ایستگاه سوخت‌رسانی با هزینه کم برای ارائه هیدروژن به خودروها ایجاد کرد. به اعتقاد من دو عنصر اصلی برای ساخت چنین ایستگاه‌هایی، وجود آب و نور خورشید فراوان است تا بتوان با کمک این دو، هیدروژن تولید کرد. به نظر من با فناوری که ما ارائه کرده‌ایم می‌توان ایستگاه‌های تولید هیدروژن را در کنار سایت‌های مجهز به پنل خورشیدی تاسیس کرد.

بنابر اعلام سایت ستاد نانو، این شرکت مدت‌هاست که روی فرایند تولید هیدروژن از طریق تجزیه آب توسط نور خورشید کار می‌کند تا روشی ارزان برای این کار پیدا کند. این سیستم باید به نوعی طراحی شود که درون آب غوطه‌ور باشد و نیازی به سیم نداشته باشد. از سوی دیگر باید بتواند در حال غوطه‌ور بودن در آب، نور خورشید را نیز جذب کند.

این گروه تحقیقاتی در پتنت خود نوعی پوشش پلیمری را ارائه کردند که می‌تواند تمام این ملزومات را فراهم کند. فرآیند ثبت این پتنت از سپتامبر 2012 آغاز شده که پس از یک سال، اخیرا توسط اداره ثبت پتنت مورد پذیرش قرارگرفته است.

محققان این شرکت در مرحله تحقیق و توسعه، دریافتند که این پوشش پلیمری می‌تواند فرآیند تولید هیدروژن را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود دهد. برای مثال، این پوشش چرخه شارژ - دشارژ (طول عمر سیستم) را به حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. در واقع الکترودها که اصلی‌ترین عامل کاهش طول عمر این سیستم‌ها هستند، تقویت می‌شوند. در این پوشش پلیمری از نانوذرات ارزان قیمتی استفاده شده که با دریافت انرژی خورشید می‌توانند مولکول آب را بشکنند و هیدروژن تولید کنند. 


ثبت نظر

ارسال