تولید برق از اتلاف حرارت با تکنولوژی ORC

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

پنجره ایرانیان: شرکت TURBODEN موفق به ساخت و تجاریسازی توربوژنراتور ویژه ای برای بازیابی انرژی حرارتی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی شده است. این توربوژنراتور که نام تجاری آن ORCمخفف Organic Rankine Cycle می باشد.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:44

 این سیستم با استفاده از مبدل انرژی حرارتی در مسیر منابع حرارتی مختلف، قسمتی ازانرژی حرارتی دریافتی را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و باقی آنرا به انرژی گرمایی مفید تبدیل می کند. مهمترین مزیت این سیستم، توانایی بازیابی انرژی حرارتی در سیستمهایی باکیفیت دمایی پایین است.

حداقل دمای ورودی جهت بازیابی انرژی در مدل ها و کاربردهای مختلف متفاوت می باشد. در این روش (تولید برق از حرارت اتلافی با استفاده ازORC)، حداقل دمای لازم قابل بازیابی 90 درجۀ سانتیگراد است که نسبت به توربین بخار و دیگر تجهیزات تولید برق دمای بسیار پایینی می باشد. به طوریکه دمای فوقحتی بسیار پایین تر از دمای خروجی دودکش ها یا کندانسورها در اکثر صنایع است و صنایعی که این سیستم در آنها قابل استفاده است عبارتند از: کارخانه های تولید سیمان، شیشه، صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنعت فولاد، صنایع غذایی، صنایع تولید نیرو و در کل اکثر صنایعی که در آنها مقادیر قابل توجهی از اتلاف حرارتی وجود دارد.

مزیت اصلی سیستم ORC در استفاده از منابع انرژی با دمای پایین می باشد. این به معنای امکان بازیابی حرارتی و تولید برق از منابعی است که تا به حال امکان تولید برق نداشتند و تنها جهت گرمایش استفاده می شدند. منابع ممکن شامل زمینگرمایی، گرمایش خورشیدی، و بازیاب های حرارتی در صنایع مختلف می باشند. تکنولوژی ORC با اینکه بسیار شبیه توربین های بخار معمولی است اما یک تفاوت اساسی با آن دارد و آن این است که در سیستمORC به جای استفاده از بخار آب از سیال ارگانیک با جرم مولکولی بالا استفاده می شود که باعث افزایش کارآیی تولید انرژی و مزیت های دیگری چون کاهش دور توربین، فشار کمتر وکاهش سایش و خوردگی در قسمت های فلزی و تیغه های توربین می شود. بازگشت سرمایه با استفاده از تکنولوژی ORC در قارۀ اروپا باتوجه به قیمت انرژی5/1 تا 3 سال می باشد که باتوجه به قیمت انرژی در ایران، بازگشت سرمایه 3 تا 4 برابر این عدد است. 


ثبت نظر

ارسال