گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با جمعی از تولیدکنندگان برتر پروفیل کشور؛

اجماع برای اصلاح ساختار نمایشگاه در و پنجره

کمتر از سه ماه تا برگزاری دهمین دوره نمایشگاه در و پنجره تهران باقی مانده است که صدور یک اطلاعیه ‎از سوی انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران تمامی نظرها را به خود جلب کرد.
  • جمعه 2 آذر 1397 ساعت 15:11

نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی در و پنجره تهران 9 سال است که به‎عنوان بزرگترین گردهمایی فعالان صنعت در و پنجره کشور در بهمن ماه برگزار می‎شود و همواره با استقبال شایان توجهی نیز روبه‎رو بوده است. هرچند در سال‎های اخیر رکود حاکم بر صنعت ساختمان تا حدی از شور و اشتیاق دوره‎های نخستین این نمایشگاه کاسته، اما به‎هر حال همچنان به‎عنوان مهمترین و بزرگترین رویداد این صنعت به شمار می‎رود. البته در تمام این سال‎ها شماری از غرفه‎گذاران انتقادات مختلفی را به نحوه برگزاری این نمایشگاه وارد می‎کردند، و این انتقادها را از مجاری مختلف به گوش مسئولان می‎رساندند. در این میان پنجره ایرانیان نیز که هر ساله نظرات مشارکت‎کنندگان را در قالب گزارشی منعکس می‎کند، گوش شنوای این گلایه‎ها بوده و در انتشار آنها کوتاهی نکرده است. اما شاید صدور اطلاعیه انجمن نخستین اقدام دسته‎جمعی برای پیگیری جدی این مطالبات به شمار آید.

کیفیت برگزاری، ساعات و روزهای برگزاری، تبلیغات و اطلاع‎رسانی از جمله انتقاداتی است که بسیاری بر دوره‌های پیشین نمایشگاه وارد می‎دانند اما اصلی‎ترین گلایه موجود به زمان برگزاری بازمی‎گردد که از نظر اهالی صنعت به‎هیچ‎وجه بازخوردی ندارد. این نمایشگاه هر ساله در بهمن‎ماه برگزار می‎شود و این مقطع زمانی به‎نوعی پایان فصل کاری این صنعت به شمار آمده و ثمره چندانی برای غرفه‎گذاران ندارد.

در پی بازتاب این انتقاد در گزارش پنجره ایرانیان از گفتگو با مشارکت‎کنندگان نمایشگاه 96، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین‎المللی در و پنجره تهران طی مصاحبه‎ای با پنجره ایرانیان این انتقاد را وارد دانسته و از پیگیری سه ساله خود برای حل این مشکل خبر داد: «در خصوص زمان کلی برگزاری نمایشگاه در و پنجره باید عرض کنم که ما از سال 94 یعنی تقریبا از سه سال پیش به دنبال تغییر زمان برگزاری نمایشگاه هستیم ولی به دلیل فشردگی تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران این امکان فراهم نشد. ضمن اینکه وسعت نمایشگاه در و پنجره و تعداد زیاد سالن‌های آن‌ هم کار جابه‌جایی را دشوارتر کرده است. اگر این نمایشگاه یک رویداد کوچک در حد سه یا چهار سالن بود می‌شد آن را در کنار یک نمایشگاه بزرگتر در زمان دیگری قرار داد که البته در آن صورت هم طبیعتا امکان استفاده از سالن‌های مناسب وجود نداشت. ولی چون نمایشگاه در و پنجره یک نمایشگاه بزرگ است تنها در صورتی امکان جابه‌جایی آن هست که یک نمایشگاه بزرگ دیگر که در زمان مورد نظر ما و در همین سالن‌ها برپا می‌شود حذف شود تا بتوانیم نمایشگاه در و پنجره را جایگزین آن کنیم. البته ما همچنان پیگیری و تلاش‌هایمان را برای جابه‌جایی زمان این نمایشگاه ادامه می‌دهیم و حتی اگر در سال 97 این امکان فراهم نشود برای سال 98 حتما این جابه‌جایی را محقق خواهیم کرد» (خرداد 97، شماره 128).

با این حال، در تاریخ 15 مهر 1397 انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران با صدور اطلاعیه‎ای اعتراض به زمان و شرایط برگزاری نمایشگاه را وارد ابعاد تازه‎تری کرد و رسما امتناع خود را از عقد قرارداد جمعی با نمایشگاه 97 اعلام کرد.

در این اطلاعیه ضمن اشاره به مشکلات دوره‌های گذشته به‌ویژه بحث زمان برگزاری نمایشگاه و تلاش‌های انجمن برای رفع این مسائل، خاطرنشان شده است که به‎واسطه عدم همکاری مسئولان در زمینه رفع این مشکلات انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران از انعقاد قرارداد جمعی به روال سال‌های گذشته معذور بوده و اعضا می‌توانند در صورت تمایل به‌صورت مستقل شرکت کنند. البته اعضای این انجمن تاکید داشته‎اند که صدور این اطلاعیه به هیچ‎وجه به معنای تحریم این نمایشگاه نیست.

نظر به اهمیت این موضوع، پنجره ایرانیان که نخستین رسالت خود را گام برداشتن در مسیر رشد و پویایی صنعت در، پنجره و نما می‎داند بر آن شد تا با برخی از تولیدکنندگان برتر پروفیل کشور گفتگو کرده و نظرات ایشان را در این خصوص منعکس سازد؛ با این امید که شاید طرح تمامی نقطه‎نظرات در این زمینه بتواند در روشن شدن ابعاد این موضوع مثمر ثمر واقع شود.

بر همین اساس گفتگوهای جداگانه‌ای با احمد پورفلاح، مدیرعامل شرکت سکوایران؛ حسین طوسی، رئیس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران و مدیرعامل شرکت فن‎پلاست طوس؛ کاوه خداپرست، مدیرعامل آدوپن پرشین پلاست (وین‌تک)؛ حسن تاجیک، مدیرعامل سیندژ؛ محمد حمیدیه، مدیرعامل میراب پروفیل (هافمن)؛ علی نظری جویباری، مدیرعامل شاهین سازه فجر (ماژول)؛ غلامرضا حکیمی، مدیرعامل شرکت صنایع آکپا ایران کیش؛ و قاسم اصلانی، مدیرعامل پنجره آریا (ABI) انجام شد که در ادامه مشروح این گفتگوها را با هم می‌خوانیم. البته روشن است که پنجره ایرانیان از دیدگاه‎های مخالف نیز استقبال کرده و آمادگی درج این نظرات را در شماره آینده خود دارد.

برای دیدن فایل کامل کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 134-آذر97


ثبت نظر

ارسال