بازدید اختصاصی پنجره ایرانیان از انبار بزرگ وینکهاوس در ایران:

کیفیت؛ راز ماندگاری وینکهاوس

پنجره ایرانیان; شرکت وینکهاوس در سال 1854 در آلمان تاسیس شد. موسس این مجموعه آگوست وینکهاوس بود. این کارخانه با تولید قفل و لولاهای معمولی برای درهای چوبی و نیز قفل‌های دوچرخه و موتور و... کار خود را آغاز کرد و در ادامه محصولات دیگری به بازار ارائه داد که در عین سادگی برای بسیاری از مردم جهان به‌خصوص ما ایرانی‌ها بسیار خاطره‌انگیز و نوستالژیک است.
  • سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت 20:55

از آن جمله می‌توان به نوعی زنگ دوچرخه که زمانی آنها را روی دوچرخه‌های 28 قدیمی می‌دیدیم و همچنین قفل‌های وینکهاوس که نقش فیل روی آنها حک شده بود اشاره کرد. این محصولات وینکهاوس شهرت و محبوبیتی خاصی در سراسر جهان به‌دست آوردند.

در یکی از روزهای بهاری دی‌ماه 1396 فرصتی به‌دست داد تا به همراه مدیریت پنجره ایرانیان بازدیدی داشته باشیم از نماینده وینکهاوس در ایران یعنی شرکت WBH، و ضمن بازدید از انبار وسیع و لبریز این مجموعه گفتگویی انجام دهیم با مدیرعامل این شرکت، حمیدرضا سیدی‏فر و از چندوچون فعالیت‌های این مجموعه آگاه شویم.

در ادامه گزارش این بازدید و گفتگو از نظر شما می‌گذرد:

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

شاید برای بسیاری از ما ایرانیان کارخانه‌ای با 163 سال قدمت امری بسیار غریب و تا حدی محال به نظر بیابد. اما این واقعیتی است که در کشورهایی مانند آلمان فراوان به چشم می‌خورد. بدون تردید برای یافتن دلیل استمرار فعالیت چنین مجموعه‌هایی باید فرهنگ نهفته در پس ذهن بنیان‌گذاران و گردانندگان آنها را کاوید. شاید در نظر اول ثبات سیاسی و اجتماعی این کشورها و مهیا بودن بسترهای لازم برای امر تولید یا حمایت دولت‌ها از تولیدکنندگان مهم‌ترین دلیل به نظر برسد؛ اما نباید فراموش کرد که برای مثال کشور آلمان از سال 1854 تا کنون چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است، از جمله دو جنگ جهانی که کانون هر دو نیز همین کشور بود و سبب شد تمامی زیرساخت‌های این کشور نابود شود یا به عبارتی این سرزمین با خاک یکسان شود. با این حال، شما امروز شاهد قدمتی 163 سال برای مجموعه‌ای مانند وینکهاوس هستید.

بنابراین علت اصلی این نقطه قوت را باید در "فرهنگ" کنشگران آن خطه جستجو کرد، همان عاملی که شاید در کشور ما به یک نقطه ضعف برای حوزه تولید تبدیل شده است. شاید فرهنگ حاکم بر جامعه آلمانی و به طور اخص، تولیدکنندگان و صنعتگران آلمانی را بتوان در یک عبارت خلاصه کرد: داشتن اهداف بزرگ و به خرج دادن پشتکار فراوان برای تحقق این اهداف. بدون اینکه در نظر بگیرند آیا منافع حاصل از این فعالیت‌ها نصیب خودشان می‌شود یا فرزندانشان یا فرزندان فرزندانشان. از همین روست که شرکتی مانند وینکهاوس می‌تواند آنقدر به حیات خود و ادامه دهد که مدیریت پنج نسل را به خود ببیند و هر روز نیرومندتر از دیروز به کار خود ادامه دهد.

اما راز ماندگاری در حوزه تولید تنها و تنها یک چیز است: کیفیت. مسلما بدون توجه به کیفیت نه اهداف بزرگ به کار می‌آیند و نه پشتکار و نوآوری. کیفیت یک محصول است که همچون نشانی در ذهن مشتری نقش می‌بندد و همانگونه که نسل‌های متعدد مدیران مجموعه‌ای را مدیریت می‌کنند، نسل‌های متعدد مصرف‌کنندگان نیز بدان محصول دل می‌بندند و در واقع برند چنین محصولی به بخشی از ناخودآگاه مردم تبدیل می‌شود. با این تفاصیل، آنچه بیش از قدمت 163 سال می‌تواند باعث تعجب شود، آن است که روزی خبر توقف چنین مجموعه‌ای به گوش برسد!! به نظر که محال می‌رسد.

خلاصه‌ای از داستان این 163 سال

وینکهاوس در شهر Westphalia پا به عرصه وجود گذاشت و با تولید قفل و لولاهای معمولی برای درهای چوبی و نیز قفل‌های دوچرخه و موتور و... کار خود را آغاز کرد.

این مجموعه در این سال‌ها توسط خانواده وینکهاوس اداره شده است. پس از آگوست وینکهاوس به ترتیب ردلف، آگوست، اریک، ولفگانگ، هانس و صوفیا مدیریت این مجموعه را به عهده داشته‌اند؛ و در حال حاضر تیلمان وینکهاوس به‌عنوان هفتمین مدیر از نسل پنجم خانواده وینکهاوس، بر این مجموعه عظیم مدیریت می‌کند.

طبق مستندات موجود وینکهاوس در سال 1954 در نمایشگاه شهر  Cologneاز نخستین یراق دوحالته پنجره در دنیا رونمایی کرد. از این‏رو وینکهاوس را می‏توان مبدع و اولین تولیدکننده این سیستم به شمار آورد.

از سال‌ 1956 وینکهاوس وارد سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت توپی یا سیلندر قفل در با برند Tok شد که این سیلندر قابلیت اجرای سیستم‏هایGeneral Master keys ، Central locking systems را امکان‌پذیر ساخت. کیفیت این قفل‌ها به حدی ارتقا یافته است که جالب است بدانید در حال حاضر مسابقه‌ای وجود دارد که در آن افراد حرفه‌ای، برای باز کردن سیلندر قفل‌های وینکهاوس، باهم رقابت می‌کنند.

پس از آن، وینکهاوس سرمایه‏‌گذاری سنگینی در خصوص سیستم الکترونیکی درها انجام داد و از سال 1985 وارد ساخت کلیدهای Microchip شد که متاسفانه هنوز در کشور ما این فناوری وجود ندارد. وینکهاوس در سال 1987 اکسس کنترل یا سیستم‌های امنیتی قفل و کلید در را تولید و در نمایشگاه همان سال به بازار عرضه کرد. این سیستم امروزه از پیشرفت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش در تبلیغات و نمایش‌های تجاری بازرگانی وینکهاوس قرار گرفته است. از جمله پروژه‏هایی که در آنها از این سیستم استفاده شده، می‏توان به دفتر صدر اعظم آلمان، فرودگاه دوسلدرف، فرودگاه مونیخ و فرودگاه شارل دوگل اشاره کرد.

مدیران وینکهاوس در طول تمام این سال‌ها هیچگاه از نوآوری غافل نبودند و همواره محصولات و فناوری‌هایی را برای نخستین بار به جهانیان عرضه کرده‌اند. به‌طور کلی وینکهاوس حدود 700 اختراع ثبت‌شده دارد و بالای 200 هزار ساعت کار در بخش پژوهشی برای طراحی‌های جدید وقت صرف می‌شود. مجموعه این عوامل و طرح‌های پیش رو و مدرنی که وینکهاوس به بازار دنیا عرضه کرده است نشان‌دهنده سطح بسیار بالای محصولات این شرکت و برتری آنها نسبت به رقبای دیگر است.

امروز این مجموعه نام‌آور در نقطه‌ای ایستاده است که به شهادت آمار بخش اقتصادی سایت اتحادیه اروپا، جزو سه برند آلمانی است که 70 درصد بازار یراق‌آلات اروپا را در دست دارند.

وینکهاوس در ایران

برند وینکهاوس به‌عنوان یک برند 100 درصد آلمانی، در بازار ایران بسیار قدیمی و از نخستین تامین‌کنندگان یراق در این بازار به شمار می‌آید. اما ورود رسمی یراق‌آلات وینکهاوس به ایران به سال 2001 باز می‌گردد و در سال 2003 نخستین انبار بزرگ این مجموعه در ایران آغاز به کار کرد. البته دفتر ایران در ابتدا زیرمجموعه دفتر ترکیه وینکهاوس بود که از سال 2014 تابه‏حال به‌صورت مستقل و در ارتباط مستقیم با دفتر آلمان فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در حال حاضر شرکت WBH (Winkhaus Beschläge Handler) که در سال 2005 تاسیس شده است به‌عنوان نماینده انحصاری فروش محصولات وینکهاوس در ایران فعالیت می‌کند.

امروز WBH انبار وسیعی در اختیار دارد که بیش از 90 درصد محصولات موجود در آن تولیدات وینکهاوس است. هم‌اکنون بیش از 28000 سِت دوحالته یراق‌آلات وینکهاوس در انبار موجود است که می‏تواند پاسخگوی سهم مناسبی از بازار آلمانی پنجره در کشور باشد و این مجموعه مرتبا در حال به‌روزرسانی است. از جمله سیستم‌های نوینی که  WBHدر اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ActivPilot Concept (Tilt and Turn)

 EasyPilot (Turn Only)

ActivPilot Comfort PADK  (Tilt and Turn and Parallel)

DuoPort S (Sliding Only)

 DuoPort SK (Tilt and Slide)

DuoPort PAS (Parallel and Slide)   

همچنین WBH جدیدترین و به‌‏روزترین سیستم وینکهاوس را با نام اکتیو پایلوت هم‌زمان با اروپا به بازار ایران ارائه کرده است.

 

محصولات وینکهاوس: صددرصد آلمانی

تفاوت عمده وینکهاوس با سایر محصولات مشابه و نیز سیاست مدیران وینکهاوس این است که تمامی محصولاتی که به بازار عرضه می‌شود حتما در کارخانه‌های آلمان تولید شده باشد. در وینکهاوس چیزی به نام محصول تحت لیسانس که در کارخانه‌های کشورهای دیگر تولید شده باشد وجود ندارد. وینکهاوس سه کارخانه دارد که در شهرهای مونستر، ماینینگن و دلکته آلمان مستقر و فعال هستند و تمامی محصولات وینکهاوس در این سه کارخانه تولید و به بازار سراسر دنیا عرضه می‌شود.

یکی از محاسن شرکت وینکهاوس این است که بازشوهای طراحی‌شده در این مجموعه تنوع بیشتری دارد. سیستم‌های ارگونومی که برای افراد کم‌توان و معلول طراحی‌شده ازجمله این سیستم‌هاست. در سیستم‌های اسلایدینگ نیز محصولات بسیار تازه‌ای طراحی و عرضه شده است که تاکنون در بازار وجود نداشت. این سیستم سبب می‌شود که پنجره هیدرولیکی و به‌صورت خودکار باز و بسته شود.

وینکهاوس به دنبال این است که مصرف‌کننده نهایی با راحتی بیشتر و صرف انرژی کمتر پنجره‌ها را باز و بسته کند. در یکی از سیستم‌های جدید که به نام اکتیو پایلوت به بازار عرضه شده است قطعات به‌صورت مدولار طراحی‌ شده‌اند. این کار برای تولیدکننده پنجره بسیار به‌صرفه است و هزینه‌های انبارداری را به‌شدت کاهش می‌دهد، زیرا تعداد قطعات را کمتر کرده ولی میزان ضریب امنیتی را بالابرده است. در مبحث امنیتی استاندارد پایه ما RC2 است که استاندارد امنیتی اروپا و آلمان است و به‌صورت پیش‌فرض در طراحی محصولات وینکهاوس رعایت می‌شود. در حال حاضر محصولات وینکهاوس از لحاظ امنیتی بالاترین گواهی‌های استاندارد جهانی را دارد و محصولاتش بر پایه QM328 و تست سال 2014 تاییدیه گرفته‌اند.

امروزه تولیدکنندگان دنیا به سمت پنجره‌های بزرگ و سنگین رفته‌اند. بدین سبب، شرکت وینکهاوس در سیستم دوحالته یراقی را برای پنجره‌هایی که وزنشان بالاتر از 150 کیلوگرم است طراحی کرده است به نام جوینت، که این یراق تا وزن 200 کیلوگرم را هم تحمل می‌کند. این یراق نیز به ایران آورده شده و تولیدکنندگان در بخش آلومینیوم از آن استفاده می‌کنند.

به دلیل این‌که بخش بزرگی از بازار به سمت در و پنجره‌های آلومینیومی رفته است شرکت وینکهاوس در نمایشگاه نورنبرگ سال 2016 محصولی به نام آلوپایلوت در بخش آلومینیوم رونمایی کرد. همزمان این محصول در ایران نیز عرضه شد.

البته برخی با مشاهده ظرفیتی که در بخش آلومینیوم به وجود آمده به‌سرعت دست‌به‌کار شده و با سفارش به شرکت‌های دیگر محصولات آلومینیومی را با برند خودشان به بازار عرضه کردند. وینکهاوس اما نظر دیگری دارد به این صورت که ابتدا باید مطالعات اولیه روی یک محصول جدید در بخش تحقیق و توسعه مجموعه انجام شود و پس از طراحی و تولید اولیه، آن محصول در بازار محدودی به‌صورت آزمایشی عرضه‌شده تا مشکلات و ایرادهای کار گرفته شود و پس از طی همه این مراحل و اصلاح کلی، تولید انبوه آن محصول آغاز شود. نیاز لحظه‌ای بازار در سیاست‌های کلی شرکت وینکهاوس تاثیری ندارد و تولید همه محصولات باید این فرایند را به‌صورت کامل طی کرده تا محصولی در حد و اندازه نام وینکهاوس به بازار عرضه شود.

در حال حاضر انبار WBH به‌عنوان نماینده شرکت وینکهاوس در ایران به تولیدکنندگان در و پنجره‌های آلومینیومی هم خدمات ارائه می‌دهد البته تولیدکنندگانی که با آلومینیوم‌های که شیار یو.پی.وی.سی دارند.

آینده بازار

اما نگاه WBH و وینکهاوس به آینده بازار در و پنجره چیست؟ از نقطه نظر این دو مجموعه بازار نسبت به سال‌های 2005 تا 2012 در بخش یو.پی.وی.سی بسیار ضعیف شده و به تعبیری در این صنعت به پیری زودرس رسیده است. بااین‌حال باور مدیر عامل WBH آن است که در آینده هیچ محصولی مانند یو.پی.وی.سی به‌ویژه در بخش مسکونی برای بازار ایران مناسب نیست.

هرچند در حال حاضر سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی شدیدی به سر می‌برند، ولی توجه به بحث کیفیت در محصولات یو.پی.وی.سی نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر شده است. در این وضعیت کار زیادی از دست سرمایه‌گذار برنمی‌آید و سیاست‌های کلان باید در این زمینه تغییر کنند تا شرایط مطلوب حاصل شود.

 حمیدرضا سیدی‏فر در این خصوص عقیده دارد: «نمی‌توانیم از یک‌سو تاکید کنیم که باید محصول باکیفیت به بازار عرضه شود و از سوی دیگر تعرفه محصول باکیفیت را بالا ببریم؛ بلکه باید یک موازنه در این زمینه به وجود آید. زمانی که کارخانه‌های تولید یو.پی.وی.سی در ایران فعالیت خودشان را آغاز کردند چون محصولات آلمانی در بازار وجود داشت یک رقابت پنهانی در این میان به وجود آمد که باعث شد قدم اولیه این صنعت در کشور محکم‌تر برداشته شود. اگر می‌خواهیم آینده این صنعت روشن باشد و همه از این صنعت استفاده لازم را ببرند باید به سمت کیفی‌سازی برویم. راهکار این موضوع این است که سیاست‌های کلان و نگاه تولیدکننده تغییر کند، باید اجازه دهیم محصولات باکیفیت به بازار عرضه شود و رقابت سالمی برای تولید محصول باکیفیت‌تر به وجود آید. اگر مانند صنعت خودرو با این صنعت برخورد شود و یک بازار انقباضی به وجود آید ضمن این‌که صنعت کشور و تولیدکننده هیچ سودی نمی‌برند در نهایت ضربه اصلی به مصرف‌کننده نهایی وارد شده و او نیز متضرر می‌شود».

وینکهاوس در خدمت تولیدکنندگان باکیفیت

در ادامه و براساس سیاست‌های کلان وینکهاوس، شرکت WBH نیز بر آن بوده است که همواره به تولیدکنندگان محصولات باکیفیت خدمات ویژه‌ای ارائه دهد. اما این مهم همیشه با موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده است. سیدی‌فر در این خصوص اظهار داشت: «در زمینه کمک به کارگاه‌های تولیدکننده، چون نگاه ما به کار جمعی است، سعی کردیم از طریق انجمن تولیدکنندگان در و پنجره این موضوع را طرح کنیم و در نشست‌هایی که با اعضاء هیات مدیره این انجمن داشتیم نقطه نظرات و پیشنهادهای خودمان را عرضه کردیم. ما تلاش کردیم از طریق انجمن به کارگاه‌هایی که نگاه کیفی دارند و تمایل دارند از محصولات باکیفیت استفاده کنند محصولات خودمان را عرضه کنیم. واقعیت این است که به دلیل مشکلاتی که در بازار هست و عدم ثباتی که در بحث پرداخت‌ها و تسویه‌حساب‌ها وجود دارد چاره‌ای نداریم جز اینکه از برخی فیلترها استفاده کنیم. برای نمونه تلاش داریم تا به کمک انجمن با شرکت‌هایی که مورد اطمینان هستند مراوده و تعامل کاری بیشتری داشته باشیم».

اما WBH در زمینه آموزش و ارائه خدمات جانبی نیز قدم‌های موثری برداشته است. این مجموعه در گذشته کلاس‌های آموزشی را به‌صورت عمومی و همایشی برگزار می‌کرد اما بازخورد و نتیجه مناسبی از آنها حاصل نشده بود. از این جهت مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که به‌صورت موردی و برحسب نیاز، مباحث آموزشی را به شرکت‌های خاص ارائه دهند. در این زمینه شرکت‌های متقاضی به‌صورت مجزا می‌توانند با ارائه سفارش از خدمات آموزشی WBH که در چندین بخش ارائه می‌شود استفاده کنند.

این خدمات آموزشی در چهار بخش ازجمله آموزش مدیران، آموزش بازرگانی، آموزش انبار و آموزش مونتاژ انجام می‌شود. در بخش آموزش مدیران، به مدیران شرکت‌ها تمامی آن چیزی که لازم است در خصوص محصولات وینکهاوس بدانند ارائه می‌شود تا با شناخت کافی نسبت به خرید و توزیع محصولات اقدام کنند. آموزش بازرگانی به مباحث بازاریابی می‌پردازد و آموزش انبار به موضوعات انبارداری و نگهداری محصول و همچنین ثبت سفارش و... می‌پردازد. در بخش مونتاژ نیز مباحثی که به تولیدکننده کمک می‌کند تا یراق‌آلات وینکهاوس را به نحو مطلوب‌تر و به‌صورت استاندارد به کار ببرد آموزش داده می‌شود.

در شش ماه گذشته به 7 شرکت مختلف خدمات آموزشی ارائه ‌شده است. آموزش مدیران، بازرگانی و انبار که به‌صورت تئوریک است در مجموعه WBH وینکهاوس انجام می‌شود و آموزش مونتاژ در محل کارگاه همان شرکت‌ها صورت می‌گیرد. در سال‌های گذشته تعداد زیادی از همکاران مجموعه WBH و مدیران شرکت‌های همکار به آلمان اعزام شده و در آنجا به فراگیری آموزش‌های لازم می‌پرداختند که به دلیل برخی ملاحظات، این سفرهای آموزشی لغو و تصمیم بر این شده که فعلا آموزش‌ها به این صورت در داخل کشور انجام شود.

البته در این خصوص WBH برنامه‌های مفیدی را در دست اقدام دارد که به‌زودی اعلام خواهد شد. منتظر خبرهای جدید از مجموعه وینکهاوس در ایران باشید!!

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 124-بهمن96


ثبت نظر

ارسال