اطلاع‏ رسانی؛ درد مزمن نمایشگاه ‏های کشور

پنجره ایرانیان: سالن نقش جهان، سوم تا ششم شهریور ۱۳۹۴ میزبان دومین نمایشگاه تخصصی در و پنجره و تجهیزات و صنایع وابسته اصفهان بود. این نمایشگاه که همزمان با نمایشگاه آسانسور و پله برقی در محل دائمی نمایشگاه ‏های بین ‏المللی استان اصفهان برگزار شد، ۴۶ غرفه از شرکت ‏های مختلف را در خود جای می‏ داد.
  • شنبه 30 آبان 1394 ساعت 11:6

پنجره ایرانیان در این دوره از نمایشگاه نیز حضور داشت و افزون بر برپایی غرفه ‏ای اختصاصی، خبرنگار خود را به میان شرکت کنندگان در این نمایشگاه فرستاد تا نظرات آنها را درباره نمایشگاه و دلیل حضور آنها را جویا شود که در ادامه این گزارش از نظر شما می‏ گذرد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


اما جا دارد در اینجا به چند مطلب اشاره شود. روشن است که این نمایشگاه نیز مانند همیشه با فراز و نشیب‏ های بسیاری روبه ‏رو بود و نقاط ضعف و قوت آن واکنش‏ های متفاوتی را نیز برانگیخت. در اینجا قصد نداریم به تفصیل به چند و چون برگزاری این نمایشگاه بپردازیم، اما ذکر دو نکته می ‏تواند مفید باشد. نخست آنکه این نمایشگاه نیز مانند بسیاری از نمایشگاه ‏های مشابه خود در شهرستان‏ های مختلف با تبلیغات بسیار ضعیفی روبه‏ رو بود به‏ گونه‏ ای که تعداد اندکی از شرکت ‏کنندگان از وضعیت موجود راضی بودند. به‏ هرحال تبلیغات یکی از مهمترین مولفه ‏های یک نمایشگاه است که در صورت ضعیف بودن، سایر بخش ‏های نمایشگاه و حتی هزینه ‏های انجام شده توسط شرکت‏ ها را تحت شعاع قرار می‏ دهد. بدیهی است فردی که حاضر می ‏شود هزینه‏ های مادی و معنوی بسیاری را برای شرکت در یک نمایشگاه متحمل شود، نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی عمومی از برگزاری آن اطمینان دارد وگرنه برپایی غرفه، هر چقدر هم باشکوه، در صورتی که با تعداد قلیل بازدید کننده مواجه شود، چه سودی می‏ تواند داشته باشد. عجیب آنکه، این نقیصه در حال تکرار در نمایشگاه ‏های مختلف است؛ دو نمایشگاه بزرگ دیگری که در دو هفته قبل از نمایشگاه اصفهان، در تهران و تبریز، برگزار شده بودند نیز از این درد رنج می ‏بردند. گویا اطلاع‏ رسانی در حال تبدیل شدن به دردی مزمن در نمایشگاه ‏های مختلف کشور است.
دوم اتفاق بسیار نادر تعطیلی سه ساعته یکی از روزهای این نمایشگاه بود که البته در سرمقاله شماره پیشین نشریه پنجره ایرانیان بدان پرداخته شد، و در اینجا قصد نداریم وارد آن شویم. و فقط به ذکر این نکته بسنده می ‏کنیم که اگر مسئولان به فکر ارتقاء و تعالی صنعت کشور هستند، در وهله اول باید قدر و احترام فعالان صنعت را حفظ کنند. بدون تردید تکرار چنین وقایعی به دلسردی زحمتکشان این عرصه خواهد انجامید و روشن است که در فضای فعلی جامعه که فعالیت در زمینه ‏های تولیدی و بازرگانی دردسرهای فراوانی دارد، دلسرد کردن فعالان بی‏ ادعای این صنعت به مثابه شلیک تیر خلاص به این حوزه خواهد بود.
به‏ هر حال خبرنگار پنجره ایرانیان به سراغ شرکت کنندگان در این نمایشگاه رفت و پرسش های زیر را از آنها پرسید که در ادامه می‏ خوانید:
پرسش ۱: شرکت شما چه محصولات یا خدماتی را ارائه می ‏دهد؟
پرسش ۲: با چه هدفی در نمایشگاه اصفهان حضور به هم رساندید و آیا محصول جدیدی در این نمایشگاه ارائه کرده ‏اید؟
پرسش ۳:‏ ارزیابی شما از دومین نمایشگاه در و پنجره اصفهان چیست؟

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


ثبت نظر

ارسال