اولین ‏های صنعت در شهر اولین‏ ها

پنجره ایرانیان: پنجره ایرانیان امسال همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز، برنامه جدیدی را در دستور کار خود قرار داده بود:
  • سه شنبه 14 مهر 1394 ساعت 10:29

بازدید از مراکز مهم تولیدی و بازرگانی شهر تبریز. دلیل اصلی اجرای این طرح نمایش دادن توانمندی‏ های موجود این منطقه در صنعت در و پنجره بود. از آنجا که غرفه‏ های برپاشده در نمایشگاه های مختلف تنها ویترینی از داشته های شرکت‏ ها را نشان می‏ دهد، پنجره ایرانیان این بار تصمیم گرفت تا گروه خبری خود را به پشت صحنه این مجموعه‏ ها اعزام کند و توان حقیقی آنان را در حوزه‏ های تولید و تجارت تا حد امکان انعکاس دهد.
باید اذعان داشت که مشاهدات گروه خبری مافوق تصور و انتظارات پیشین بود. مجموعه‏ های عظیمی که هر کدام نشان از سختکوشی و همت والای بانیان و مدیران خود داشتند. پویایی و بالندگی صنعتی شهر تبریز در این بازدید بیش از همه توجهات را به خود جلب می‏ کرد. آنچه در این مجموعه‏ ها به چشم می‏ آمد همه حاکی از آن بود که شهر اولین‏ ها، بسیاری از اولین‏ های صنعت در و پنجره کشور را در خود جای داده است.
به همراه گروه خبری پنجره ایرانیان در نخستین روز از اجرای این برنامه که همزمان با دومین روز از نمایشگاه تبریز بود، به شهر صنعتی سرمایه‏ گذاری خارجی رفتیم. شهرکی که بسیاری از بزرگان تولیدی کشور، در بخش ‏های مختلف را در خود جای داده است. در این شهرک نخست به کارخانه‏ ای نام آشنا رفتیم: هافمن . در این کارخانه ضمن بازدید از خطوط تولید پروفیل یو.پی.وی.سی هافمن، پای صحبت‏ های گرم و نغز مدیر تولید هافمن نشستیم. مقصد بعدی ما، البرزیراق بود: بازدید از انبار بزرگ یراق ‏آلات البرزیراق که بخش اعظم نیاز بازار کشور را تهیه می‏ کند و شنیدن سخنان مدیرعامل این مجموعه خالی از لطف نبود. سومین مجموعه مورد بازدید این گروه خبری، کارخانه بزرگ آکپا، بزرگترین تولیدکننده پروفیل آلومینیوم کشور بود. بازدید از توانمندی‏ های خیره ‏کننده آکپا و گفتگو با مدیرعامل آن، همه نشان از عشق به تولید داشت. از آنجا راهی آلاکس شدیم؛ کارخانه پرتوان تولید یراق ‏آلات آلومینیوم و از بخش ‏های مختلف و متنوع آن دیدن کرده و با مدیر عامل آن به گفتگو نشستیم. آلاکس آخرین بازدید ما در نخستین روز از اجرای این برنامه بود.
روز دوم به سراغ آهن فولاد جهان، یکی دیگر از اولین‏ ها رفتیم. آهن فولاد جهان نخستین تولیدکننده پروفیل گالوانیزه در کشور می‏ باشد که بازدید از بخش‏ های مبتکرانه و گوش فرا دادن به صحبت‏ های مدیر فروش آن دیدنی و شنیدنی بود. ششمین مقصد پنجره ایرانیان، آسیا جام بود. خطوط تولید پروفیل یو.پی.وی.سی آسیا جام نیز مورد بازدید قرار گرفت و با مدیرعامل آن گفتگویی انجام شد. واپسین میزبان ما در تبریز، کیان ره ‏آورد ایرانیان بود: یکی از توزیع ‏کنندگان اصلی یراق ‏آلات کشور. در آنجا نیز ضمن بازدید از انبار کیان ره ‏آورد ایرانیان، با مدیر عامل کوشای آن به گپ‏ وگفت نشستیم.
ماحصل این هفت بازدید، هفت گزارش به همراه تصاویر مربوط به آن است که در ادامه از نظر شما می‏ گذرد. اما در اینجا لازم است به چند نکته اشاره کنیم:
نخست انکه مطالب و تصویرهای تهیه شده در هرکدام از این گزارش ‏ها بسیار مفصل بود، اما استلزامات و محدودیت‏ های مطبوعاتی ما را واداشت تا خلاصه و گزیده ‏ای از مطالب موجود را منتشر سازیم. ضمن اینکه این گزارش ‏ها به ترتیب زمانی مرتب شده ‏اند.
دوم اینکه، انتخاب مقاصد بازدید، براساس نوع عملکرد شرکت ‏ها و نیز تمایل آنها برای شرکت در این برنامه بوده است. ضمن اینکه فراهم بودن شرایط مساعد بازدید نیز نقش تعیین کننده‏ای در این میان داشت. برای نمونه بازدید از برخی مجموعه ها برغم هماهنگی‏ های انجام شده، در روز موعود لغو شد. به‏ هرحال همزمانی این بازدیدها با برگزاری نمایشگاه، محدودیت ‏هایی را برای مدیران شرکت ‏ها به‏ بار آورده بود.
نکته دیگر اینکه، پس از شهر اولین‏ ها، نصف جهان محل بعدی اجرای این طرح بوده است. مجموعه ‏های مهم اصفهان نیز همزمان با دومین نمایشگاه در و پنجره این شهر مورد بازدید گروه خبری پنجره ایرانیان گرفت و به امید خدا گزارش ‏های تهیه شده از این بازدیدها نیز در شماره بعدی نشریه به چاپ خواهند رسید. قصد پنجره ایرانیان آن است که در صورت مورد استقبال واقع شدن این طرح از سوی فعالان صنعت، این برنامه را ادامه دهد. پنجره ایرانیان در اینجا آمادگی همیشگی خود را برای به نمایش درآوردن توانمندی‏ های مراکزی که در گوشه و کنار کشور بدون هیچ چشمداشتی مشغول به کار و تولید هستند، اعلام می‏ کند.
پنجره ایرانیان امیدوار است، با اجرای این برنامه در مسیر انعکاس فعالیت‏ ها و توان حقیقی مجموعه‏ های مختلف تولیدی و تجاری کشور گامی هرچند کوچک برداشته باشد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال