تراز گازی ایران در سال 94 مثبت می‌شود

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

اشاره: وزیر نفت از مثبت شدن تراز صادرات و واردات گاز از سال 1394 خبر داد.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 10:39

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه با بیان این که بختک هدفمندی یارانه‌ها ضربات اساسی به توسعه صنعت گاز وارد کرده است ابراز امیدواری کرد که پیامدهای این قانون تا سال 1393 برطرف شود. او با تاکید بر ایجاد یک شبکه پایدار در صنعت گاز گفت: این شبکه پایدار باید به گونه ای طراحی شود که در صورت بروز حادثه امکان تحمل را داشته باشد.وزیر نفت افزود: طرحهای توسعه‌ای پارس جنوبی ما را ملزم می‌کند که شبکه پایداری را برای تامین نیاز گاز داخل و صادرات گاز طراحی کنیم. البته منابع مورد نیاز برای انجام این کار باید از طریق شرکت ملی نفت تامین شود. وی ذخیره سازی گاز را مساله مهمی دانست و گفت: با وجود این که هم در زمان من و هم در دوره گذشته در این مورد بسیار صحبت شده اما در ذخیره سازی گاز موفقیت چندانی کسب نکردیم. با توجه به حجم مصرف گاز در کشور این حجم از ذخیره سازی بسیار اندک است.

زنگنه از مثبت شدن تراز صادرات و واردات گاز از سال 1394 خبر داد و افزود: البته بعد از این تاریخ نیز به دلایل گوناگونی مانند ملاحظات اقتصادی و پایداری شبکه گاز وارده خواهیم کرد اما دیگر به دلیل کمبود گاز مجبور به واردات نخواهیم شد. وزیر نفت با تاکید بر خدمت رسانی مناسب به مشتریان شرکت گاز و توجه به خصوصی سازی شبکه توزیع گاز گفت: خصوصی در این زیمنه باید در دراز مدت صورت گیرد.

زنگنه با بیان این که باید برای افزایش راندمان حرارتی در مجتمع‌های مسکونی از فناوری CCHP بهره گرفت گفت: هم اکنون وزارت نیرو برای متقاضیان راه اندازی این سیستم تولید همزمان برق، گرما و سرما تسهیلات خوبی طراحی کرده است. از این رو نیاز است شرکت ملی گاز نیز به این متقاضیان که شاید در شهرهای بزرگ تعدادشان به چند هزار نفر هم نرسد، گاز با قیمت غیر تصاعدی و معقولانه عرضه کند. وزیر نفت افزود: البته هم اکنون امکان صدور مجوز برای سیستم CCHP در مجتمع‌های مسکونی از سوی شرکت ملی گاز وجود ندارد.

این عضو هیات دولت از تامین گاز مورد نیاز فصل زمستان خانوارها خبر داد و گفت: با توجه به این که گازرسانی به تمام نقاط کشور اقتصادی نیست، وزارت نفت باید یک طرح مطالعاتی منطقه ای برای سوخت رسانی به نقاط دور افتاده و روستایی تدوین کند تا اقتصادی ترین روش برای سوخت رسانی به این مناطق مشخص شود. وی با بیان این که گازرسانی به تمام نقاط حتی با دریافت پول زیاد از مصرف کننده اقتصادی نیست اعلام کرد: تا زمانی که این طرح مورد نظر تدوین شود، گازرسانی به مناطق باید منضبط شود. وزیر نفت با اظهار این که بخش اصلی صنعت گاز در شرکت ملی نفت است خاطرنشان کرد: در صنعت گاز مشکل تامین منابع مالی برای پروژه‌های بزرگ را نداریم. زنگنه امسال را بدترین سال صنعت گاز به دلیل کمبود 40 میلیون متر مکعب گاز اعلام کرد و گفت: حجم کمبود گاز در سال آینده کاهش خواهد یافت. با مصرف گاز از نفت خوری دور شویم

 اولین مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم ایجاد وزارت گاز از امکان جلوگیری از اتلاف روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام در کشور خبر داد و گفت: باتوجه به سهم بالای 60 درصدی گاز در سبد انرژی باید از نفت محوری و نفت سالاری دوری کنیم. جراحی در همایش دیروز امروز و فردا در صنعت گاز با اشاره به این که این صنعت در حال حاضر با دو مشکل اساس ساختار و حجم بالای کار مواجه است گفت: در طی سال‌های گذشته با توجه به سهم 60 درصدی سبد انرژی در خواست تشکیل وزارت گاز را دادیم اما متاسفانه با این درخواست موافقت نشد.

جراحی افزود: نخستین مشکلی که باید به آن توجه اساسی شود آسیب شناسی صنعت گاز است؛ به طوری که مشکلاتی که در 25 سال گذشته مطرح بوده اکنون نیز وجود دارد و این ساختار فعلی پاسخگو نیست. از سوی دیگر تنها نام این شرکت بر روی صنعت گاز است؛ چراکه تولید و صادرات گاز با شرکت ملی نفت ایران است.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با اظهار این که در بحث ذخیره سازی گاز موفق نبوده ایم گفت: باتوجه به حجم بالای مصرف در کشور ذخیره سازی مناسبی صورت نگرفته است و این امر مهم موجب شده که در اکثر ماه‌های سرد سال نگران تامین گاز مصرفی باشیم. جراحی گفت: ما هنوز مخازن متناسب برای ذخیره سازی گاز نداریم و این یکی از چالش‌های بزرگی است که مسوولان آن را بین خود پاس کاری می‌کنند. 

سالانه معادل 7 میلیارددلار گاز سوزانده می‌شود

وی با اظهار اینکه اتلاف انرژی در صنعت گاز بسیار زیاد است گفت: تنها در صنعت معادل385 میلیون بشکه نفت خام اتلاف انرژی داریم از سوی دیگر معادل 96 میلیون بشکه نفت خام نیز گازهای بالقوه ای هستند که باید جمع آوری شودند اما در حال حاضر سوزانده می‌شوند. مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز ایران ارزش گازهای همراه را که سوزانده می‌شود را معادل 7 میلیارددلار دانست و گفت: 96 میلیون بشکه نفت خام معادل روزانه 37. 5 میلیون متر مکعب گاز در روز یا معادل تولید 1. 5 فاز میدان گازی پارس جنوبی است. جراحی یادآور شد: گاز همراهی که سوزانده می‌شود گاز غنی و همراه با میعانات گاز است.

انتقاد از اتلاف بالای انرژی

وی از اتلاف انرژی در بخش مصرف گله کرد و افزود: در این بخش هیچ شاخصی نداریم اما براساس جدول شدت انرژی در 2011 ایران وضعیت بسیار بدی دارد؛ به طوری که اگر در جدول اتلاف انرژی کشورهای ژاپن و انگلیس با 0. 08 درصد بهترین وضعیت را داشته باشند کشوری مانند هند با 0. 33 درصد وضعیت بسیار نامساعدی دارد با وجود این ایران باید سعی کند خود را به کشور هند برساند؛ چرا که در حال حاضر اتلاف انرژی در ایران 0. 47 درصد است.

این مسوول اسبق شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در صورتی که اتلاف انرژی در بخش صنعت و گازهای همراه برطرف شود می‌توان روزانه معادل 2میلیون بشکه در روز نفت خام صرفه جویی کرد. البته با توجه به ایراداتی که به ساختار شرکت ملی گاز و حجم سنگین وظایف آن وارد است نمی‌توان در این زمینه اقدام خاصی صورت داد.

افزایش متوسط قیمت هر متر مکعب گاز به 84 تومان

معاون وزیر نفت با تشریح دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی از افزایش متوسط قیمت هر مترمکعب گاز خانگی به حدود 84 تومان خبر داد و گفت: روند پرداخت منابع مالی حاصل از فروش گاز به خزانه از سال آینده اصلاح می‌شود. حمیدرضا عراقی در گفتگو با مهر درباره دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی، گفت: بر اساس قانون بودجه سالجاری مصوب مجلس شورای اسلامی به ازای هر مترمکعب بهای گاز مشترکان خانگی 10 تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه مطابق با مصوبه مجلس این افزایش قیمت گاز باید از یکم فروردین ماه سالجاری اعمال شود، تصریح کرد: اما شرکت ملی گاز این افزایش قیمت را از ابتدای تیر ماه در صورتحساب مشترکان گاز خانگی اعمال کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه از این رو در صورتحساب ماه‌های آینده مشترکان خانگی عوارض معوق گاز به ازای سه ماه نخست سال هم در قبوض مشترکان اعمل خواهد شد، اظهار داشت: با این افزایش قیمت متوسط بهای هر مترمکعب گاز مشترکان خانگی به حدود 84 تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول همچنین درباره سناریوهای افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی، توضیح د اد: هم اکنون سیاستی که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد تفکیک بین منابع مالی حاصل از فروش گاز بوده که برای پرداخت یارانه نقدی مصرف می‌شود و پول گازی بوده که مستقیما برای فعالیت اجرایی مجموعه شرکت گاز اختصاص می‌یابد. وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه عوارض 10 تومانی گاز برای توسعه شبکه گازرسانی به نقاط محروم و تقویت زیرساخت‌های صنعت گاز اختصاص می‌یابد، تبیین کرد: اما منابع مالی حاصل از فروش گاز به مشترکان مستقیم به خزانه واریز می‌شود و هیچ منابع مالی برای فعالیت‌های شرکت گاز اختصاص نمی‌یابد.

عراقی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت فروش گاز برای شرکت گاز به مراتب کمتر از سال 1389 است، تاکید کرد: از سوی دیگر تمامی منابع مالی که از فروش گاز به مردم حاصل می‌شود صرف پرداخت یارانه‌های نقدی می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه از این رو باید بین منابع مالی شرکت گاز و منابع مالی پرداخت یارانه نقدی مردم از محل فروش گاز یک تفکیک حاصل شود، گفت: این برنامه در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود روند پرداخت منابع مالی حاصل از فروش گاز برای سال آینده اصلاح شود. معاون وزیر نفت از مصرف روزانه 250 میلیون متر مکعب گاز با ورود سرما به کشور خبرداد و گفت: در فصل سرما به 700 میلیون متر مکعب گاز نیازمندیم. عراقی با اشاره به آمادگی برای سوخت‌رسانی در فصل زمستان گفت: به طور کلی در فصل سرما نیازمند 700 میلیون متر مکعب گاز هستیم که برای جبران کمبود، گاز نیروگاه‌ها را قطع کرده و آنها باید سوخت مایع مصرف کنند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه افزود: هم اکنون به طور میانگین روزانه 110 تا 120 میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها می‌شود که با سرد شدن هوا آمار مصرف نیروگاه‌ها کاهش خواهد یافت.


ثبت نظر

ارسال