رکورد مصرف برق در تاریخ ایران شکسته شد

  • جمعه 1 شهریور 1392 ساعت 1:19

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از شکسته شدن رکورد مصرف برق کشور در طول تاریخ صنعت برق در روز چهارشنبه، بیست و ششم تیرماه خبر داد. محمد بهزاد همچنین گفت: روز چهارشنبه در ساعت 14:43 رکورد مصرف برق کشور در طول تاریخ صنعت برق شکسته شد و پیک مصرف در ساعت بیان شده به 45 هزار و 693 مگاوات رسید.

وی با اشاره به این که پیک مصرف برق در روز 2ر6 تیرماه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 5. 5 درصد افزایش داشت، گفت: در روز چهار شنبه مصرف شبانه روزی برق از مرز یک میلیارد کیلو وات ساعت گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این که به دلیل پیش‌بینی صورت گرفته مبنی‌بر سپری کردن گرم‌ترین روزهای تابستان خوشبختانه ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یافت، گفت: تغییراتی در نیروگاه و شبکه‌ی برق انجام شد. بهزاد تصریح کرد: در سالی اخیر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزایش بسیار خوبی داشت به نحوی که آخرین ظرفیت نصب شده 69 هزار و 276 هزار مگاوات بود که نسبت به شروع انقلاب رشد 10 برابری را نشان می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر ان که پیک مصرف برق در سال 91 نسبت به سال 90 نیز بیش از 5/2 درصد افزایش یافته بود، در مورد اینکه با قطعی برق مواجه نشویم، چه کنیم، گفت: مردم بهترین مدیران مصرف برق هستند. بهزاد خاطرنشان کرد: اگر مردم براساس نیازهای خود به گونه‌ای برق را مصرف کنند که در بین ساعات اوج مصرف یعنی ساعت 12 تا 16 و 17 تا 23 مصرف کاهش یابد مشکل خاصی در تامین برق نخواهیم داشت. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم که در صورت صرفه جویی در مصرف برق قطعی برق نخواهیم داشت. بهزاد با تاکید بر اینکه میانگین مصرف انرژی در کشور بالاست بیان کرد: از قدیم بحث فرهنگ صرفه جویی در مورد انرژی کمتر مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی از طرف دولت و مردم صورت گرفته به طوری‌که در سه سال گذشته مصرف هر خانوار 3هزار کیلووات در سال بوده که در سال گذشته به دو هزار و 400 کیلووات در ساعت رسیده است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو در ادامه با یادآوری اینکه حدود 20 درصد جمعیت جهان یعنی از 7 میلیارد نفر حدود 5/1 میلیارد نفر هنوز فاقد برق هستند، تبیین کرد: مردم توجه کنند وسائل خانگی باید برچسب انرژی A و B داشته باشند زیرا برچسب انرژی F دو برابر مصرف انرژی B است. این مقام مسئول با بیان اینکه یک کولر گازی 7 برابر یک کولرآبی برق مصرف می‌کند باید در خرید وسایل برقی به علامت برچسب توجه ویژه‌ای شود، ادامه داد: حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف در مدت دو سال گذشته با یک سوم قیمت در اختیار مردم گذاشته شده است و باعث شد که در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

 

3 عامل سونامی مصرف برق

مصرف برق در سطح استان تهران و البرز در حالی به مرز هشدار رسیده است که مسئولان وزارت نیرو، از افزایش دمای هوا، کولرهای گازی و وسایل برقی غیراستاندارد به عنوان مهمترین متهمان افزایش مصرف برق یاد می‌کنند. همزمان با افزایش گرمای هوا و اوج‌گیری مصرف برق تابستانی، یک رکورد جدید مصرف برق به ویزه در سطح سه کلانشهر تهران، البرز و قم به ثبت رسید.

گزارش‌های رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که روز گذشته شنبه 29 تیر ماه پیک مصرف برق کشور 44 هزار و 114 مگاوات بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 3600 مگاوات افزایش‌یافته است. از سوی دیگر متناسب با کل کشور متوسط مصرف برق در سه کلانشهر تهران، البرز و قم از ابتدای تابستان سال‌جاری با افزایش نگران‌کننده‌ای روبرو شده است.

در این مدت متوسط از کل مصرف برق ایران بیش از 8 درصدی مصرف برق به تهران، البرز و قم اختصاص یافته است به طوری‌که اوج مصرف برق شبکه برق تهران از هفته پنجم سالجاری از شب به روز منتقل شده و حداکثر آن در روز گذشته (شنبه 29 تیرماه 92) معادل 8220 مگاوات بوده است. از این رو متوسط مصرف برق تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل 25. 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. محمدجواد توفیقی هم از افزایش 8. 4 درصدی مصرف برق استان‌های تهران، البرز و قم از ابتدای تابستان سالجاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: با افزایش دما در روزهای اخیر میزان مصرف برق در 28 روز ابتدایی تابستان در مقایسه با دوره مشابه آن در سال گذشته، 8. 4 درصد افزایش یافته که ناشی از استفاده گسترده از کولرهای گازی و وسایل برقی غیراستاندارد است. مدیر دفتر مهندسی اطلاعات و GIS شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه لازم است با استفاده از وسایل سرمایشی و سایر وسایل الکتریکی با بهره‌وری انرژی بالا، جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها و رعایت اصول مدیریت مصرف انرژی در ساخت‌ و سازها، مصرف انرژی را مدیریت کرد، اظهارداشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برق مورد نیاز شبکه برق استان‌‌های تهران، قم و البرز با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، به بهترین نحو مدیریت و تامین شده است.

 


ثبت نظر

ارسال