شهرداری از بافت فرسوده منفعت اقتصادی نمی‌خواهد

  • سه شنبه 1 مرداد 1392 ساعت 1:41

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری به گونه‌ای حرکت می‌‌کنیم که مشکلات بافت فرسوده تسهیل شود، گفت: شهرداری هیچ منفعت اقتصادی از بافت فرسوده نمی‌خواهد و همین که بافت فرسوده اصلاح شود بزرگترین آورده اقتصادی و فرهنگی مورد نظر شهرداری است. دکتر محمد باقر قالیباف در همایش “بافت فرسوده فرصت پنهان سرمایه گذاری” که در فرهنگسرای اندیشه با حضور جمعی از سرمایه گذاران بافت‌های فرسوده برگزار شد، گفت: واقعیت این است که در مسئولیت‌هایی که پیش از این داشته ام با مشکلاتی در بافت فرسوده آشنا شدم که وقتی انسان آن را می‌‌بیند غصه می‌‌خورد و اگر گاهی انسان از برخی مشکلات غصه خورده و دق کند حق دارد. وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم روز و شب‌هایی را در مناطقی مانند 4، 12 و 16 بدون آنکه مرا بشناسند سپری می‌‌کردم و واقعا صحنه‌هایی دیدم که انسان با دیدن آن آرزوی مرگ می‌‌کند، افزود: باید بدانیم که همه این مشکلات مربوط به آن افراد نیست و ندانم‌کاری افرادی امثال ما آنها را به این سرنوشت رسانده است. شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوع بافت‌های فرسوده گفت: هر کسی که ذره‌ای در وجودش انسانیت و جوانمردی باشد به هر طریقی که می‌‌تواند و در هر پستی که باشد در این زمینه فعالیت می‌‌کند و ما باید دست به دست هم دهیم و بدانیم که در بافت فرسوده با اقداماتی که انجام می‌‌دهیم نه تنها امکان مادی به دست می‌‌آید، بلکه جامعه‌ای احیا می‌‌شود و قطعا اگر به خاطر خدا این کار انجام شود ضمن حفظ منافع دنیوی زندگی خود و خانواده خود را نیز بیمه و سلامت آنها را تضمین کردیم.

وی در ادامه گفت: اگر تلاش کنیم انسانی را نجات دهیم خداوند پاداش آن را می‌‌دهد و فرزندان ما را هم حفظ می‌‌کند و عزت دنیوی و اجر اخروی خواهد داشت و عقل هم حکم می‌‌کند که زمانی که می‌‌توان هم حساب پر پول داشت و هم صاحب اجر اخروی شد آن کار را انجام دهیم. شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: متاسفانه نه تنها در بافت فرسوده بلکه در بسیاری از موضوعات نقشه راه درستی نداریم و مبانی ما دچار اشکال است.وی با بیان اینکه بافت فرسوده قبل از آنکه موضوعی فنی باشد یک موضوع اجتماعی است گفت: از این رو باید با تکیه بر مردم و نهادسازی حرکت می‌‌کنیم و با یکپارچگی کامل میان شهرداری، سرمایه گذاران و همه بخش‌های مربوطه در عمل شاهد تحول در این زمینه باشیم و این آسیب جدی که حاکی از فرصت سوزی‌ها و بی توجهی‌ها طی سالیان قبل و بعد از انقلاب بوده به سرعت اصلاح شود و این زخم کهنه بر پیکر این جامعه بیش از این نماند و خسارات سنگین‌تری نزند. شهردار تهران خاطرنشان کرد: مدیریت شهری، شهر و شهروند مثلثی است که باید مرکزیت آن به درستی ایجاد شود و هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا کنند و این موضوع در بافت فرسوده نیز وجود دارد که زمانی که حوزه‌های کالبدی را دنبال می‌‌کنیم قطعا شاهد تاثیرات آن در ایجاد عرضه و سایر مسائل هستیم. به عنوان مثال وقتی ساختمانی می‌‌سازیم آینده افراد آنجا را هم ساختیم و افراد تحت تاثیر مسائل کالبدی نیز هستند و تولید منزلت نیازمند تولید مسکن است. قالیباف اضافه کرد: چنانچه وقتی به دنبال تولید ثروت هستیم نیازمند به حوزه ساخت و ساز هستیم و وقتی می‌‌بینیم که شهروندان منطقه یک در تولید ثروت این انگیزه را دارند به خاطر این نوع نگاه است و از این رو تولید ثروت معرفت و منزلت به این شکل باید در حوزه‌های جنوب شهر و آسیب پذیر نیز اتفاق بی افتد. قالیباف تصریح کرد: سرمایه گذاران و دفاتر خدمات نوسازی باید توجه کنند که فعالیت در این زمینه نیازمند توجه به روح مردم، پول آنان و نحوه ساخت و سازها که این موضوع بسیار ظریف است و باید با صبر و حوصله آن را پیش برد.

وی در ادامه گفت: اگر از من بپرسند که ساختن بزرگراه امام علی (ع) سخت‌تر است یا نوسازی دو محله در بافت فرسوده؟ حتما می‌‌گویم که احیای بافت فرسوده دو محله سخت‌تر از ساخت 30 کیلومتر بزرگراه است. حتما همه ابعاد کار را در حوزه بافت فرسوده باید مورد توجه قرار داد و مطمئن باشید که اگر این حرکت راه بیفتد چنان رشد سلولی پر سرعتی دارد که نه تنها در جنوب شهر بلکه به همه کشور تاثیر می‌‌گذارد و ابعاد ملی پیدا می‌‌کند. شهردار تهران افزود: این موضوع هم بر بازار پولی و مالی ما هم در اشتغال ما و تربیت فرزندان ما، رفاه جامعه و در نهایت بر رشد و تعالی انسان‌ها در کوتاه مدت و دراز مدت اثرات مثبت مادی و معنوی خوهد داشت و از این رو همه ما باید درک درستی از این موضوع پیدا کنیم.

شهردار تهران در حاشیه این همایش در پاسخ به برخی از مشکلات سرمایه گذاران بافت‌های فرسوده گفت: 50 سال تهران سلیقه‌ای اداره شد و قطعا نمی‌توان در چند سال همه مشکلات را حل کرد هر چند مشکلات هنوز هم وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن به نبود یک مدیریت یکپارچه بر می‌‌گردد اما در شهرداری این روند سیستمی شده و اگر خطایی اتفاق بیفتد قابل پیگیری است و مشخص است که چه کسی این خطار را انجام داده است. وی افزود: من معتقدم که امورات مربوط به شهرداری را در حوزه صدور پروانه و بافت فرسوده می‌‌توان 18 روزه انجام داد اما اگر این روند گاهی تا 200 روز نیز طول می‌‌کشد از چشم شهرداری نبینید بلکه این به دلیل بروکراسی‌های اداری است که در سایر سازمان‌ها و نهادهای دیگر وجود دارد و همه را نباید به حساب شهرداری گذاشت. قالیباف با بیان اینکه تلاش کردیم تا این روند در شهرداری اصلاح شود گفت: در بسیاری از مواقع با حضور من در حوزه بافت فرسوده مخالف بودند و انتقاد می‌‌کردند. من معتقدم که در مسکن مهر نیز اشکالاتی هست و حتی مکان یابی موضوعات فنی و سایر موضوعات اینچنینی در مسکن مهر دچار اشکال است و همین که ساخته می‌‌شود خود بافت فرسوده است. وی تصریح کرد: بافت فرسوده فقط نو و کهنه بودن ساختمان نیست بلکه هر جایی که مسکن ایجاد می‌‌شود باید خدمات آن را نیز در نظر گرفت و مردم آنجا زندگی می‌‌کنند.

مهندس علیرضا جاوید درهمایش بافت فرسوده فرصت پنهان سرمایه گذاری در شهر تهران گفت : فرسودگی بافت‌های شهری و شهرسازی موضوعی تک بعدی نیست، چراکه شهر موجودی زنده است و آنچه موجب فرسودگی بافت می‌‌شود، تاثیر مستقیمی بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی می‌‌گذارد.  وی با اشاره به تدبیر شهرداری در تبدیل شهرداری از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی افزود : تاثیرات منفی اجتماعی در بافت فرسوده از موضوعاتی است که مداخله مناسب در آن می‌‌تواند موجب بهبود اجتماعی و خانوادگی در محله‌ها و تار و پود اجتماعی شود.

جاوید خاطر نشان کرد : به بافت فرسوده و ناپایدار باید به عنوان پروژه‌های محرک توسعه نگاه کنیم که تاثیر آن در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد و ساکنان بافت‌های مجاور نیز تشویق به بهسازی می‌‌شوند و مجموعه شهر به تدریج مورد تاثیر قرار می‌‌گیرد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که در سال 91 بعد از یک دهه تلاش طرح با حمایت شهردار تهران و تلاش دسته‌جمعی ابلاغ شد و در سال اول اجرا توفیق نسبی داشت، گفت : در این طرح بافت‌های فرسوده و ناپایدار مورد توجه بوده است و طرح تفصیلی جدید، پویا، انعطاف پذیر و راهبردی و ساختاری است وما نیز از متخصصان دربافت‌های فرسوده استقبال می‌‌کنیم.

وی با اشاره به این که حرکت دفاتر خدمات نوسازی مطلوب بوده است که باید نقاط قوت آن را نیز تقویت کنیم، گفت : سازمان نوسازی در این مدت با روحیه‌ای جهادی توانست آرامش نسبی را در این حوزه ایجاد کند و شهرداری نیز حمایت و اهتمام ویژه‌ای به بافت‌های فرسوده و سرمایه گذاری در این زمینه داشته است.

مهندس جعفری، رئیس سازمان نوسازی نیز با اشاره به سیاست‌های کلی این سازمان گفت : نهادینه‌سازی مشارکت اقتصادی – اجتماعی، بهبود و ارتقای کیفیت و کمیت، بهره گیری از ظرفیت‌های علمی از جمله این سیاست‌ها بوده است. وی افزود : امروز شاهد تحول خوبی در بافت‌های فرسوده بودیم، هرچند این حوزه نیازمند توانمند سازی ساکنان بافت‌های فرسوده نیز هست و باید تسهیلات دولتی در این زمینه وجود داشته باشد.  جعفری خاطر نشان کرد : از سال 91 تا امروز 42 هزار و 550 واحد مسکونی پروانه صادر شده و سهم تجمیع از سه درصد در سال 87 به 51 درصد در سال 92 رسیده است. مدیر عامل سازمان نوسازی خاطر نشان کرد : گنجاندن اقدامات عمرانی و توسعه محلات در برنامه و بودجه سالانه مناطق شهرداری از اقدامات مهم انجام شده بوده است. وی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای علمی اظهار کرد : در این راستا 13 تفاهم نامه با دانشگاه‌های مختلف منعقد شده و باید به سمت ارائه الگوی معماری اسلامی –ایرانی باشیم.

 


ثبت نظر

ارسال