بیم و امید تولید و مصرف برق در ایران

  • یکشنبه 1 بهمن 1391 ساعت 19:24

گروه گزارش: وضعیت تولید برق کشور امیدوارکننده است و مصرف برق اما نگران‌کننده. وزارت نیرو می‌گوید: باید این نرخ فعلی برق برای فعالان این صنعت سرمایه‌گذاری کردن صرف نمی‌کند و حتی پیشنهاد داده تا قیمت برق تا 300 درصد افزایش یابد. نه به این معنا که کل پول را مردم بدهند بلکه دولت قیمت را سه برابر کند و خود تصمیم بگیرد که کل پول را مردم بدهند یا دولت یارانه می‌دهد و سهم وزارت نیرو را جداگانه از بودجه کشور می‌پردازد. آنچه می‌خوانید آخرین وضعیت تولید، مصرف و صادرات برق ایران است

اعتراف وزیر نیرو؛ بازگشت عادت مصرف برق

خبر یک:وزیر نیرو از بازگشت عادت مصرف برق مشترکان در کشور با گذشت دو سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و بر ضرورت اجرای فاز دوم این قانون تاکید کرد. مجید نامجو، وزیر نیرو در مراسم دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که وزارت نیرو برای شروع قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها شفاف سازی تعرفه‌ها و تبصره‌ها و ساده سازی قبوض برق و آب و همچنین پلکانی کردن نرخ تعرفه‌ها را در دستور کار قرار داد، گفت: در بخش برق باید اعلام کنم که براساس آخرین آمار آژانس بین المللی انرژی، رتبه ایران از نظر ظرفیت و سطح تولید برق به 14 ارتقا پیدا کرده است.وی در ادامه با بیان این‌که هر ساله حدود 5.5 درصد به مشترکان برق اضافه می‌شود، اظهار کرد: مصرف انرژی در سال 90 نسبت به سال 89 حدود 0.2 درصد کاهش پیدا کرده است اما آمارها در مورد شش ماهه اول سال 91 نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش 2.4 درصدی دارد.نامجو دلیل افزایش مصرف انرژی در شش ماهه سال جاری را عدم اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: در واقع رفتار مردم در حال بازگشت به قبل از اجرای قانون است که خوب نیست.وزیر نیرو همچنین افزود: رشد متوسط انرژی در صنعت برق در کشور در طول 10 سال (79 تا 89) 7.4 درصد بوده است که پس از اجرای قانون حدود 58 کیلووات ساعت معادل 15.2 میلیارد لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است.

وی در ادامه گفت: اگر کاهش دو درصدی تلفات و افزایش راندمان یک درصدی را اضافه کنیم مجموعا 68 میلیارد کیلووات ساعت صرفه جویی صورت گرفته است که معادل 18 میلیارد لیتر سوخت است.نامجو خاطرنشان کرد: در بخش خانگی میزان مصرف برق در سال 90 نسبت به سال 89 ، 6.8 درصد رشد منفی داشته است این درحالی است که آمار شش ماه سال 91 نسبت به مدت مشابه سال 90 افزایش 2.9 درصدی را نشان می دهد؛ بنابراین احتیاج داشتیم که مرحله دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در بخش تجاری در سال 90 نسبت به سال 89، 5 درصد و در شش ماهه 91 نسبت به مدت مشابه سال 90، 2.5 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز میزان مصرف برق در سال 90 نسبت به سال 89 24 درصد و شش ماهه 91 به 90، 5.4 درصد افزایش یافته است.نامجو با بیان این‌که در بخش صادرات شاهد بهبود وضعیت‌ بوده‌ایم، گفت: آمارها نشان می دهد که میزان صادرات سال 90 نسبت به سال 89، 29 درصد و در شش ماهه اول سال 91 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش یافته است.وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آمارهای دفاتر ما نشان می دهد که با احتساب سوخت هزینه تمام شده برق 1300 ریال است که در هدفمندی‌ یارانه‌ها 430 ریال محسوب شده است و همچنین بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت هزینه تمام شده 800 ریال است که 264 ریال در نظر گرفته شد.وزیر نیرو با بیان این‌که نتوانسته‌ایم دو هزار میلیارد تومان از طلب‌هایمان از صنایع، ادارات و نیروهای مسلح را وصول کنیم خاطرنشان کرد: با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اثر چندانی در کاهش مثبت آب و برق نداشته‌ است که در این راستا باید اجرای فاز دوم در دستور کار قرار بگیرد.

تولید برق در منطقه اول شد

خبر دوم: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: براساس آخرین آمار سازمان انرژی جهانی، جمهوری اسلامی ایران به جایگاه چهاردهم تولیدکنندگان عمده برق در جهان صعود کرده است. محمد بهزاد اظهار داشت: خوشبختانه ایران از نظر تولید برق در رتبه چهاردهم جهان قرار گرفته است در حالی که که تا دو سال پیش، در رتبه شانزدهم قرار داشت. وی افزود: براساس آخرین آمار سازمان انرژی جهانی، جمهوری اسلامی ایران رتبه 14 در تولید برق جهان و رتبه نخست خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. بهزاد ادامه داد: در زمان حاضر ظرفیت تولید برق ایران بیش از 68 هزار مگاوات است و از لحاظ ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور و ظرفیت تبادل برق در رتبه نخست منطقه قرار داریم. وی افزود: شکوفایی صنعت برق در کشور حاکی از توانمندی‌های این بخش است و تحریم‌ها بر روی صنعت برق نیز هیچ گونه تاثیری نداشته است و امیدوار هستیم که روز به روز جایگاه این صنعت در کشور ارتقا یابد.

زیرساخت‌های برق کشور فرسوده‌اند

خبر سوم: اعضای سندیکای صنعت برق در نشستی خبری با انتقاد از برخی شرایط قراردادهای بخش برق، نسبت به فرسوده بودن زیرساخت‌های برق کشور هشدار دادند. قائم مقام و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اثرات افزایش نرخ ارز بر روی قراردادهای جاری و آتی گفت: نوسان نرخ ارز از 30 تا 100 درصد بر روی قراردادها تاثیر گذاشته است. مقدم با بیان این‌که تغییر وضعیت ارز را تغییر قوانین می‌دانیم و نه صرفا تغییر قیمت ارز گفت: دولت نمی‌تواند ارز را با قیمت 2500 تومان بفروشد و از پیمانکار بخواهد با نرخ ارز 1226 تومان کار کند. وی گفت: خریدار و فروشنده دولت است و دولت می‌خواهد پیمانکار با دو برابر قیمت کار را انجام دهد. عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان این‌که الان بازار بیکاری پررونق است، افزود: خواهان این هستیم که در مورد قراردادهای جاری تعدیل صورت گیرد و قراردادها متناسب با باقی مانده پروژه بر حذف تاثیرگذاری ارز تعدیل پیدا کنند. تعیین شرایط مناسب برای قراردادهای جدید نیز خواسته دیگر ماست.

رشد صادرات برق افت کرد

خبر چهارم:  صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 37 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش یافت که این رشد در قیاس با آمارهای پیشین اعلامی از سوی وزارت نیرو حدود سه درصد کاهش داشته است. وزارت نیرو می‌گوید:با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مصرف برق در کشور کاهش یافته و این امر زمینه مناسبی را برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه فراهم کرده است. ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، نخجوان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند.

مصرف برق خانگی کمتر شد

خبر پنجم: معاون مدیریت مصرف برق توانیر با اشاره به اینکه اقدامات مدیریت مصرف تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته است،گفت: متوسط سرانه مصرف سالانه بخش تجاری از 3 هزار و 950 به 3 هزار و 750 کیلووات ساعت رسیده است.علیرضا احمد یزدی با اعلام اینکه متوسط سرانه مصرف سالیانه مشترکین خانگی کشور از 2 هزار و 950 به 2 هزار و 550 کیلووات ساعت تقلیل یافته است، اظهار کرد: سهم مصرف مشترکان خانگی کشور از 33/3 درصد به 30/3 درصد کاهش یافته است. وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از انرژی‌های نو برای تامین برق ساختمان‌های اداری یک ضرورت اساسی به شمار می‌رود. در زمینه استفاده از انرژی‌های نو در کشور اقدامات موثر و مثبتی صورت گرفته و تا به حال 3 هزار مگاوات درخواست برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور ارائه شده است. یزدی همچنین ادامه داد: اقدامات صورت گرفته در زمینه مدیریت مصرف برق در صنعت توزیع برق سمنان بسیار مناسب بوده و برخی اقدامات انجام شده نیز به عنوان الگو در سایر استان‌ها اجرایی شده است.

کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت برق را رد کرد

آخرین خبر! سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد سه برابر شدن قیمت برق از سوی وزارت نیرو، گفت که کمیسیون انرژی با افزایش جهشی قیمت برق موافق نیست. حسین امیری‌خامکانی ، اظهار کرد: ما قطعا در کمیسیون با افزایش جهشی قیمت برق موافق نیستیم بلکه دولت باید در چارچوب قانون هدفمندی و به صورت پلکانی نسبت به افزایش قیمت مبادرت کند. وی افزود: تاکنون با کمیسیون انرژی راجع به افزایش قیمت برق رایزنی نشده بلکه آنچه مورد بحث قرار گرفته این بوده که هزینه تمام شده برق در هر کیلو وات ساعت تقریبا 80 تومان است اما آنچه امروز در فرآیند اجرای هدفمندی دست صنعت برق را می‌گیرد، 26 تومان در هر کیلو وات است که یک سوم هزینه تمام شده برق است. بحث مطرح شده این بود که این رقم باید اصلاح شود اما نه از جیب مردم. نماینده مردم زرند در مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از فروش برق به واحدهای تجاری، صنعتی و مسکونی به سازمان هدفمندی پرداخت می‌شود ظاهرا بین وزارت نیرو و سازمان هدفمندی چالشی وجود دارد و گاهی سازمان سهم وزارت نیرو را به موقع و به اندازه‌ای که باید، نمی‌پردازد. همین باعث می‌شود صنعت برق دچار چالش شود. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ازای هر کیلو وات ساعت 30 تا 40 تومان به صنعت برق پرداخت می‌شد در حالی که در شرایط فعلی 4/26 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت پرداخت می‌شود. این در شرایطی است که هزینه تمام شده برق افزایش یافته است. امیری‌خامکانی عدم تخصیص منابع حاصل از واگذاری‌ها به صنعت برق را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و تصریح کرد: بحث ما این بوده که سهم صنعت برق از پرداخت‌ها باید بیشتر شود، نه اینکه قیمت برق افزایش یابد. دولت باید در وضع موجود و با قیمت‌های فعلی هم سهم برق را به موقع بپردازد و این رقم را افزایش دهد.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره64-


ثبت نظر

ارسال