نمایشگاه چهارم؛ دستاوردها و کمبودها

  • پنجشنبه 1 فروردین 1392 ساعت 18:35

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع در و پنجره ایران پس از چهار روز در دوم بهمن‌ماه امسال به پایان رسید و فرصتی فراهم آمد تا در یک نگاه واقع‌بینانه به دستاوردها و کمبودهای ضیافت چهارم فعالان صنعت در و پنجره ایران اشاره کرد. واقعیت این است که آنچه بدان اشاره خواهد شد، برخاسته از نظرات و پیشنهادهای فعالان این صنعت، اعم از تولید کنندگان و واردکنندگان پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ، عرضه کنندگان ماشین‌آلات در و پنجره، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات جانبی و ملزومات، واردکنندگان و عرضه‌کنندگان یراق‌آلات و البته تولیدکنندگان در و پنجره به ویژه در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی است. با یادآوری اینکه با درنظرگرفتن ماهیت تخصصی این نمایشگاه شاید بتوان به درک بهتری از سطح انتظارات و محدودیت‌ها دست یافت و با دسته‌بندی کردن انتظارات، مطالبات و گاه انتقادهای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و بازدیدکنندگان می‌توان به مسوولان برگزاری نمایشگاه کمک کرد تا در سال آینده شاهد تحول دیگر باشیم. از این رو هدف از نوشتار پیش‌رو کالبدشکافی و آسیب‌شناسی نمایشگاه چهارم و ارائه پیشنهاد برای نمایشگاه آینده است چه اینکه باورماهنامه تخصصی پنجره ایرانیان به عنوان نشریه مرجع این صنعت بر این است که از هم اکنون باید در جستجوی راهکارهای برگزاری بهتر و باشکوه‌تر و حرفه‌ای‌تر نمایشگاه آینده بود و نباید فرصت را به راحتی از دست داد.

  1. وداع با اختلاف‌ها و عمل به تعهدات: یکی از دستاوردهای بزرگ نمایشگاهی که گذشت، بدون تردید پایان دادن به اختلافات گذشته بین برخی شرکت‌های فعال به وی‍ژه تولیدکنندگان پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ایران با مسوولان برگزاری نمایشگاه بود. این یک اتفاق میمون و مبارکی است که باید آن را پاس داشت و هر دو طیف ماجرا بایستی در صدد انسجام و وحدت نظر بیشتر و عمیق‌تر با هدف حرفه‌ای‌تر شدن و تخصصی‌تر شدن نمایشگاه‌های آینده برآیند. واقع این است که برگزاری هر نمایشگاهی مستلزم این است که از توان و تخصص شرکت‌های حرفه‌ای و مسوولیت پذیر در صنعت نمایشگاهی استفاده برد و این مهم نباید باعث محدودشدن خواسته‌ها و مطالبات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و سایر فعالان این صنعت شود، چه اینکه ترسیم استراتژی و راهبردهای ضروری، تعیین خط مشی‌ها و پیگیری مطالبات حرفه‌ای در یک فضای رقابتی و نه انحصاری و نیز ارائه راهکارهای عملیاتی به مسوولان برگزاری نمایشگاه یک حق مسلم محسوب می‌شود. به همین دلیل ترک کردن و کنار گذاشتن اختلاف نظرها یک روی سکه است و عمل به تعهدات و برآورده ساختن انتظارات قابل انجام فعالان این صنعت روی دیگر سکه تداوم و تعمیق سطح روابط و مناسبات برای دو و حتی سه رقمی شدن دوره‌های نمایشگاه محسوب می‌شود. باور این قلم از شناخت کلی نسبت به مسوولان برگزاری نمایشگاه این است که ایشان هم خود علاقه‌مند هستند تا این همدلی‌ و وحدت نظر و رویکرد مثبت ایجاد شده همچنان تداوم داشته باشد..
  2. از حضور نمایشی تا مشارکتی فعالانه و مسوولیت‌پذیر: یکی از خلاها و کاستی‌های جدی نمایشگاه تخصصی در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را بدون تردید باید در حضور نمایشی و نه مشارکت فعالانه و مسوولیت‌پذیر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دانست. با احترام به استراتژی تجاری و برنامه تبلیغاتی همه شرکت‌ها برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خویش این انتقاد سازنده و دلسوزانه مطرح است که وقتی حرمت امام زاده را متولی نگه ندارد، چه انتظاری در دیگران می‌توان داشت؟ بگذارید صاقانه با هم سخن بگوییم و به جای رنجیده شدن یا رنجاندن همدیگر به این مهم فکر کنیم که آیا حضور نمایش‌گونه آن هم در یک نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زیبنده فعالان یک صنعت ملی محسوب می‌شود؟ در چهار روز برگزاری نمایشگاه دستکم چهارساعت در روز از تمامی غرفه‌ها بازدید داشتم و چه امیدوار کننده بود وقتی مشاهده کردم که مدیران، مهندسان و سایرین با حضور مستمر و پاسخگو بودن در برابر بازدیدکنندگان نشان دادند که حقوق مشتری تا چه میزان اهمیت دارد و چه تلخ بود اینکه برخی شرکت‌ها تنها به حاضر بودن در نمایشگاه اکتفا کردند و کمتر می‌شد سراغی از مدیران عامل، کارشناسان و مهندسان آنها گرفت و پر واضح بود که با طرح تنها چند پرسش به راحتی هر بازدیدکننده‌ای به این نتیجه می‌رسید که افراد حاضر در برخی غرفه‌ها تنها برای همین چهار روزه مسوولیت دارند.
  3. گسترش کمی و کیفی بازدیدکنندگان و زمان برگزاری نمایشگاه: یکی از جدی‌ترین انتظارات شرکت‌های داخلی و خارجی از مسوولان برگزارکننده نمایشگاه‌های تخصصی در ایران، برنامه‌ریزی برای گسترش کیفی و کمی بازدیدکنندگان و زمان برگزاری است. از یک سو ساعت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران به گونه‌ای است که امکان حضور حداکثری مدیران شرکت‌ها و افراد علاقه‌مند را به حداقل رسانده است و شاید تغییر ساعت برگزاری نمایشگاه‌ بتواند این نقیصه را برطرف سازد. از سوی دیگر می‌توان برای حضور کمی بازدیدکنندگان هم برنامه‌ریزی کرد به نحوی که علاوه بر شرکت‌ها و فعالان صنعت در و پنجره ایران، بتوان شاهد حضور انبوه‌سازان، مدیران شرکت‌های ساختمانی، مهندسان و عوامل درگیر در صنعت ساختمان برای آشنایی با توانمندی‌ها و کالاها و خدمات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه‌ هم بود. افزون بر اینها در نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران به شدت خلا حضور مسوولان دولتی و تصمیم‌سازان و ارگان‌های مسوول در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی احساس می‌شود. در نهایت اینکه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای حضور اساتید دانشگاه‌ها ، کارشناسان، صاحب‌نظران، موسسات علمی و پژوهشی هم می‌تواند به غنای این نمایشگاه و حرفه‌ای‌تر شدن آن کمک کند. بدون تردید برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این نمایشگاه هم مورد اقبال بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت، مشروط به اینکه این نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده و حرفه‌ای به ویژه با همکاری شرکت‌های فعال است و از این حیث نشریه پنجره ایرانیان به عنوان یک مرجع رسانه‌ای در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی و بهینه‌سازی انرژی آماده‌است تا به رسالت خویش عمل کند.
  4. همه برای سازندگان در و پنجره و یک خلا جدی: هرچند نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران یک نمایشگاه تخصصی است اما واقعیت تلخ این است که اکثر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اعم از عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات و شرکت‌های ارائه دهنده یراق‌آلات و سایر اقلام مصرفی در ساخت در و پنجره و شرکت‌های عرضه کننده پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی و ... تلاش دارند تا سازندگان در و پنجره را اقناع کنند تا از کالاها و خدمات آنها استفاده کنند، اما جای سوال جدی این است که شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده در و پنجره به عنوان خط مقدم تولید و عرضه همواره حاشیه‌نشین بوده و کمتر فرصت ارائه خدمات و کالاهای خود را به دلایل گوناگون پیدا می‌کنند از جمله به دلیل ضعف بنیه مالی یا محدود بودن دایره فعالیت آنها در کشور. از این رو پیشنهاد می‌شود تا دستکم شرکت‌های بزرگ تولیدکننده یا عرضه‌کننده پروفیل و ماشین‌آلات تسهیلاتی را برای حضور شرکت‌ها و واحدهای موفق تولیدکننده در و پنجره در نمایشگاه‌های آینده در نظر بگیرند. بدون تردید این همگرایی و همکاری با تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی با در نظر گرفتن اهمیت و ضرورت گسترش کمی و کیفی بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌تواند به کل فعالان این صنعت نوپا در ایران کمک کند.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره65 -اسفند 91

 


ثبت نظر

ارسال