پرش قیمت مصالح ساختمانی؛شوک در انتظار بازار مسکن

  • چهارشنبه 1 آذر 1391 ساعت 3:1

اشاره: مصالح ساختمانی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است و همه از رشد قیمت‌ها شوکه شده‌اند. این روند صعودی بزرگترین طرح مسکنی دولت یعنی پروژه مسکن مهر را با چالش‌های جدی مواجه ساخته‌است. انبوه سازان و شرکت‌های تعاونی مسکن ساز می‌گویند دیگر برایشان صرف نمی‌کند تا طرح‌های نیمه تمام را با قیمت‌های قبلی به پایان برسانند. وزیر راه و شهرسازی قول داده تا قیمت ساخت را افزایش دهد. این تازه یک روی سکه است، چرا که سازندگان بخش خصوصی هم با درنظرگرفتن افزایش قیمت مصالح ساختمانی نسبت به پیامدهای آن بر بازار مسکن هشدار می‌دهند که در صورت عدم تدبیر کافی قیمت مسکن تا 30 درصد قد بکشد. توضیح ضروری و هشدار دهنده پنجره ایرانیان این است که با توجه به اینکه عمده طرح‌های مسکن مهر مراحل پایانی ساخت را طی می‌کنند این احتمال تهدید کننده وجود دارد که سازندگان برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به انتخاب مصالحی کنند که کیفیت لازم و استاندارد را نداشته باشد؛ نظیر استفاده از پروفیل‌های فاقد کیفیت و یا در و پنجره‌هایی که استاندارد لازم تولید و نصب در آنها رعایت نشده باشد. این گزارش را بخوانید:

رشد به دلیل نوسان نرخ ارز

حسن محتشم، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات ارز قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک تاثیر آن بر بازار خرید و فروش مسکن نمایان می‌شود. وی ادامه داد: تاثیر نوسان بازار ارز بر بازار مسکن زمانبر است، بنابراین باید منتظر جهش قیمتی در آینده باشیم. محتشم با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و فولاد افزایش قیمت داشته است افزود: مصالح ساختمانی وارداتی با افزایش 100 درصدی و کالایی داخلی نیز با درصد کمتری در طی مدت اخیر افزایش پیدا کرده است. عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه بسیاری از کالاها وابستگی شدیدی به بازار ارز دارند افزود: صنعت فولاد که از مصالح اصلی ساختمان به شمار می‌رود، بستگی به بازار ارز دارد. محتشم در ادامه تصریح کرد: افزایش 3 برابری قیمت مصالح موجب افزایش دستمزد کارگران در طی چند ماه اخیر شده است. عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در ادامه اظهار داشت: تنها با کنترل بازار عرضه و تقاضا و افزایش عرضه می‌توان از جهش قیمتی که در پایان سال ایجاد خواهد شد جلوگیری کرد. وی در ادامه اظهار داشت: استفاده از راهکار مشاوران اقتصادی نقش موثری در کنترل بازار ارز دارد. محتشم با بیان اینکه قیمت مسکن نسبت به نیمه اول سال گذشته 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته است افزود: تا پایان سال در صورت عدم کنترل بازار 30 درصد افزایش نسبت به وضعیت فعلی خواهیم داشت. وی در ادامه یادآور شد: باید با افزایش ساخت و ساز و کنترل بازار ارز قیمت مسکن را کنترل کنیم.

افزایش قیمت مصالح عجیب بود

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور با بیان اینکه متاسفانه نرخ ارز طی ماه‌های گذشته یک روند صعودی غیرقابل تصور را داشته است، گفت: در تاریخ سابقه نداشته که در طی 20 روز پول ملی کشور ارزش خود را از دست بدهد. مجتبی بیگدلی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز موجب شد تا مصالح ساختمانی در این مدت 10 تا 15 برابر افزایش یابد. وی با اشاره به افزایش قیمت آهن نیز گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی افزایش قیمت آهن باشد. وی با طرح این سوال که چرا وزیر تجارت و بازرگانی پاسخگوی افزایش قیمت آهن به کارآفرینان و فعالان بازار مسکن نیست، افزود: دولت نیز هیچ حمایتی از انبوه سازان نمی‌کند این درحالی است که نمایندگان مجلس نیز اصلا عملکرد مناسبی را در این خصوص نداشته‌اند. رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تبعت افزایش بی رویه نرخ ارز در روزهای آتی گفت: مسوولان پاسخگوی تاثیر آن در بخش ساختمان و سایر بخش‌های کشور نیستند. وی با بیان اینکه 1200 گروه شغلی مرهون فعالیت صنعت ساختمان است گفت: به جای اینکه هر روز مشکلات انبوه سازان تسهیل شود اما سیاست‌های انقباضی جدید ایجاد می‌شود. وی به افزایش 40 برابری نرخ بیمه تامین اجتماعی برای کارآفرینان بخش ساختمان اشاره کرد و گفت:‌ طی دو سال گذشته نرخ بیمه تامین اجتماعی برای کارآفرینان ساختمان از 250 تومان در هر متر مربع به حدود 12 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: در سال تولید ملی بدترین تیرخلاصی به انبوه سازان وکارآفرینان در بخش ساختمان کشور زده شد.

تثبیت قیمت در دستور کار دولت

وزیر راه و شهرسازی در واکنش به انتفادها و ابراز نگرانی‌ها گفت: دولت به دنبال تثبیت قیمت مصالح در کشور است. علی نیکزاد اظهار کرد: مسکن دارای پنج مولفه از جمله زمین، تسهیلات، مصالح، نیروی کارو خدمات فنی و مهندسی است. او خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی نیز در حال حاضر به نحو مطلوبی پیگیری می‌شود. وی با بیان اینکه افزایش برخی مصالح به ارز ربطی نداشته و ارز بر نیست، افزود: افزایش قیمت مصالح در حال حاضر توسط دولت تثبیت می‌شود. نیکزاد با اشاره به تلاطم به وجود آمده در زمینه مصالح خاطرنشان کرد: نظر دولت افزایش قیمت مصالح نیست، بلکه در این زمینه اقدامات لازم برای کاهش قیمت مصالح انجام می‌شود. وی با تقدیر از انبوه سازان و تعاونی‌های مسکن مهر تصریح کرد: انبوه سازان و تعاونی‌ها اقدامات موثری برای پیشرفت مسکن مهر انجام داده‌اند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت میلگرد افزود: در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر این مرحله را گذرانده‌اند و افزایش قیمت میلگرد در ساخت این واحدها تاثیری ندارد.

افزایش قیمت مصالح؛ فریادی خاموش

جعفر قرائتی ستوده رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه قیمت‌های جهانی مصالح ساختمانی رو به افزایش است گفت: بسیاری از وارد کنندگان مصالح ساختمانی با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه شده‌اند. قرائتی در ادامه افزود: قیمت فولاد در ابتدای امسال هزار تومان به فروش می‌رسد اما در حال حاضر قیمت‌ آن به 1600 تومان رسیده است. بنابر این گزارش، بازار مسکن که همچون روزهای سرد پاییزی در سردی و رکود کامل به سر می‌برد و بسیاری از مسئولان این سردی بازار مسکن را تنها از چشم افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌بینند. رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار خرید و فروش مسکن طی ماه‌های اخیر در رکود کامل به سر می‌برد. وی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن متاثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است گفت: واحدهای مسکونی که در سطح شهر ساخته می‌شوند تحت تاثیر نوسان قیمتی مصالح ساختمانی هستند. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری نیز در همین رابطه معتقد است: نوسانات بازار ارز و طلا در افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن بی تاثیر نبوده و شایعات در خصوص افزایش قیمت ارز و طلا بر بازار مسکن زمینه را برای صعود کاذب قیمت مسکن در طی چند ماه گذشته فراهم کرده است. خسروی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی نیاز به ارز وارداتی ندارند افزود: بسیاری از مصالح اصلی ساختمان تولید داخل است.

اختلال در ساخت مسکن مهر

خسرو رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان لب به گله باز کرد و از به صرفه نبودن ساخت مسکن مهر با قیمت متری 330 هزار تومان خبر داد. رهبر با بیان اینکه افزایش قیمت در طی چند ماه اخیر بی سابقه بوده است افزود: رشد بی سابقه قیمت مصالح ساختمانی موجب ایجاد اختلال در پروژه‌های مسکن مهر انبوه سازان شد. رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: صعود قیمت مصالح ساختمانی اثرات منفی بر ساخت و ساز مسکن مهر گذاشته و بسیاری از انبوه سازان خواستار افزایش قیمت مسکن مهر در هر متر مربع شده‌اند. وی با اشاره به اینکه تحویل مسکن مهر با قیمت فعلی 330 هزار تومان در هر متر مربع برای انبوه سازان به صرفه نیست افزود: انبوه سازان مسکن مهر قادر به اتمام پروژه‌های خود با قیمت فعلی نیستند.

تامین مصالح ساختمانی مشکل انبوه‌سازان

عضو هیئت رئیسه انبوه‌سازان مسکن خراسان‌رضوی گفت: انبوه‌سازان به خاطر افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند کار خود را ادامه دهند و این امر در کیفیت و نوع خرید مصالح تاثیر می‌گذارد. نعمت‌الله ظریف اظهار کرد: 130 هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت در خراسان رضوی است و تفاهمنامه سه جانبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران در ارتباط با مسکن مهر منعقد شده است اما در حال حاضر با افزایش لجام گسیخته قیمت مصالح روبه‌رو هستیم. عضو هیئت رئیسه انبوه‌سازان مسکن خراسان‌رضوی افزود: در سه ماه اخیر که قیمت ارز افزایش بی‌رویه‌ای داشت، سبب شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند که علاوه بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی دستمزدها نیز افزایش داشت و در این راستا وزارت راه و شهرسازی هیچگونه انعطافی از خود نشان نداده است. ظریف خاطرنشان کرد: چون دولت کمکی برای تامین مصالح به انبوه‌ساز نمی‌کند، در نتیجه انبوه‌سازان به خاطر افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند کار خود را ادامه دهند و این امر در کیفیت و نوع خرید مصالح تاثیر می‌گذارد. وی تاکید کرد: در گذشته انبوه ساز مصالح خود را مدت‌دار خریداری می‌کرد اما در حال حاضر برای خرید کوچک‌ترین مصالح مانند میخ باید نقدا خرید کند که این به انبوه‌ساز فشار می‌آورد. عضو هیئت رئیسه انبوه‌سازان مسکن خراسان‌ رضوی با اشاره به بازنگری تعدیل افزایش قیمت‌ بسته به پروژه‌ای که افزایش فیزیکی داشته، افزود: در هفته گذشته جلسه‌ای را با مسئولان دولتی در راستای این برنامه برگزار کردیم که امیدواریم نتایج مثبتی را در پی داشته باشد. ظریف یادآور شد: همیشه در فروردین ماه دستمزد افزایش می‌یافت اما در حال حاضر از ابتدای سال سه مرتبه دستمزدها افزایش داشته اما باز هم نیروی انسانی برای ساخت و ساز نیست. وی در ارتباط با قیمت ساخت و ساز مسکن در شهرها گفت: فردی که در شهر ساخت و ساز می‌کند اگر واحد خود را پیش‌فروش کرده باشد با مشکل روبه‌رو می‌شود و اگر پیش‌فروش نکرده باشد با افزایش قیمت دستمزد، مصالح و عوارض و چون تعهدی مانند پروژه مسکن مهر ندارد قیمت مسکن خود را افزایش می‌دهد.

مهر تایید بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی

مرکز آمار ایران اعلام کرد: قیمت مصالح ساختمانی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 11/55 درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران درباره تغییر قیمت مصالح ساختمانی گزارش داد: قیمت مصالح ساختمانی در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه دوم سال گذشته 32 درصد رشد کرده است. بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت مصالح ساختمانی نسبت به نیمه دوم سال 90 برای گونی چنایی 40 در 7 با 59 درصد و کمترین افزایش برای بلوک سفالی آجر تیغه به ابعاد 10در 20 در 25 با 4/5 درصد بوده است. بیشترین و کمترین افزایش قیمت مصالح ساختمانی نسبت به نیمه نخست سال 90 نیز در خصوص میلگرد آجدار نمره 12 با 89 درصد و بلوک سفالی آجر تیغه به ابعاد 10 در 20 در 25 با 5/12درصد بوده است. سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک نسبت به نیمه دوم سال 90 معادل 26 درصد، و نسبت به نیمه نخست سال 90 معادل 34 درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت مصالح ساختمانی در نیمه نخست سال جاری در خصوص میلگرد بوده که نسبت به نیمه نخست سال 90 بیش از 85 درصد افزایش یافته است. طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال 65 به صورت 6 ماهه در سطح استان تهران از سوی مرکز آمار ایران انجام می‌شود. در گزارش مرکز آمار ایران، برخی اقلام مانند تیرآهن نمره 14 در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 82 درصد افزایش یافته و میلگرد آجدار نمره 10 نیز در همین دوره 88 درصد تغییر کرده است. همچنین میلگرد آجدار نمره 12 در دوره مورد بررسی، 89 درصد تغییر قیمت دارد و تیرآهن نمره 16 نیز 5/74 درصد رشد یافته است. در برخی اقلام مانند آجر فشاری درصد تغییرات به مراتب کمتر و به میزان 3/22 درصد و در مورد آجر ماشینی سوراخدار سفید 5/5 سانتی نیز 6/18 درصد است.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره62-

 


ثبت نظر

ارسال