صنعت در و پنجره یو­پی­‌وی­‌سی در تنگنا

صنعت در و پنجره یو­پی­وی­سی در تنگنا قرار گرفته است و برخی خبرها حکایت از کاهش میزان تولید پروفیل یو­پی­وی­سی داخلی و افزایش قیمت پروفیل وارداتی دارد و از سوی دیگر قیمت یراق آلات و سایر ملزومات برای تولید در و پنجره یو­پی­وی­سی بالارفته است.آیا تداوم وضعیت موجود قابل دفاع است؟
  • دوشنبه 1 آبان 1391 ساعت 2:47

 پیش از این در سرمقاله یکی از شماره های پیشین پنجره ایرانیان هشدار داده بودیم که به واسطه افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه تمام شده تولید، صنعت در و پنجره یو­پی­وی­سی و صنایع وابسته دچار چالشهای جدی خواهد شد و پیشنهاد شده بود تا فعالان این صنعت به جای فردگرایی در یک فرایند خردجمعی در صدد رفع موانع برآیند. به گزارش خبرنگار ما برخی واحدهای تولید پروفیل در ماه گذشته، ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند و برخی هم به ناچار اقدام به اصلاح قیمت محصولات خود کرده­اند. روی دیگر سکه تنگنای صنعت این است که برخی عرضه کنندگان یراق­آلات و سایر ملزومات مورد نیاز برای تولید در و پنجره یو­پی­وی­سی اقدام به افزایش شدید قیمت کرده اند و نتیجه اینکه پیش بینی می­شود چرخه عرضه و تقاضا ناموزون شود به ویژه اینکه برخی نمایندگان فروش به خبرنگار پنجره ایرانیان خبر دادند که به آنها گفته شده تا مدت اعتبار سفارشات را به کمتر از 24 ساعت کاهش دهند و دستکم در پذیرش سفارشات با احتیاط بیشتری عمل کنند.

یکی از تولیدکنندگان پروفیل یو­پی­وی­سی که نخواست نامش فاش شود، می­گوید: در یک سال اخیر هزینه تمام شده پروفیل به واسطه افزایش نرخ ارز، گران شدن مواد اولیه و دشواری دسترسی به مواد اولیه تولید شده در داخل بیش از میزان انتظار بالا رفته است و قدرت رقابت در بازار افت شدیدی پیدا کرده است. او هشدار داد: در این شرایط خطر افت شدید کیفیت و ورود پروفیل فاقد کیفیت و استاندارد لازم وجود دارد و بهتر است هرچه زودتر مسوولان فکری برای این صنعت بکنند. او همچنین خواستار برگزاری نشستهای فوق­العاده انجمن صنفی صنایع تولید پروفیل یو­پی­وی­سی برای چاره اندیشی جهت خروج از تنگناها شد و تاکید کرد: در مواقع بروز دشواری و موانع بر سر راه تولید، تشکلهای صنفی و حرفه­ای اقدام به برگزاری نشستهای تخصصی می­کنند و نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را با مسوولان در میان می­گذارند و به همین دلیل از انجمن صنایع تولید پروفیل یو­پی­وی­سی می خواهم مواضع شفاف­تری نسبت به دشواری­ها و تنگناها اتخاذ کنند و تا دیرنشده و برخی واحدهای تولیدی دچار تعطیلی ناخواسته نشده­اند، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

جواد چاووشی، از تولیدکنندگان در و پنجره یو­پی­وی­سی هم از تغییر مداوم قیمتها و بی ثباتی در قیمت سفارشات گلایه دارد و می­گوید: بسیاری از واحدهای تولیدی به واسطه نوسان شدید قیمت پروفیل، یراق آلات و سایر ملزومات دچار کمبود نقدینگی شده­اند و اصلا نمی شود قیمت مشخصی برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفت. او می افزاید: از ابتدای امسال تا کنون بسیاری از مشتریان خود را به دلیل تغییر مداوم قیمت در و پنجره یو­پی­وی­سی اعلام نارضایتی کرده­اند و متاسفانه برخی سازندگان و مالکان ساختمان­های جدید پیشنهاد تولید در و پنجره با قیمت پایین تر و البته کیفیت پایین تر را دارند که این رویه در نهایت به زیان مصرف کننده نهایی است.

حسن امیدی فروشنده یراق­آلات در و پنجره یو­پی­وی­سی هم به رد سفارشات از سوی شرکتهای عرضه کننده اشاره می کند و می گوید: هر روز شاهد تغییر لیست قیمتها هستیم و گاه به جای ریال درخواست تسویه حساب ارزی هم مطرح می شود که این فرایند کسب و کار را به شدت متزلزل ساخته است. او با اشاره به اینکه هر کس به صورت انفرادی دنبال رفع گرفتاری های خود و حفظ حاشیه سود منطقی اش است می افزاید: باور کنید در نمایشگاه اخیر صنعت ساختمان وقتی به غرفه معدود شرکتهای فعال در صنعت در و پنجره یو­پی­وی­سی مراجعه کردم، نتوانستم به نتیجه مطلوب برسم و اکثر شرکتهای حاضر عنوان می کردند که یا اقلام مورد نیاز را بر اساس نوسان روزانه نرخ ارز اعلام می کنند یا اینکه باید تسویه حساب به صورت نقدی صورت گیرد در حالی که تولیدکننده­های در و پنجره با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند و نمی توانند از سفارش دهندگان در و پنجره پول نقد و تمام را تقاضا کنند.

آیا تداوم این وضعیت به نفع صنعت در و پنجره یو­پی­وی­سی و صنایع وابسته است؟ این پرسشی است که تلاش خواهیم کرد در شماره آینده با فعالان این صنعت مطرح کنیم و از آنها راهکار بخواهیم.

تا شماره بعد...

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره61 -آبان91


ثبت نظر

ارسال