اختلاف انبوه‌­سازان و تعاونی‌­های مسکن ساز بالا می­‌گیرد

  • شنبه 1 مهر 1391 ساعت 15:1

مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی شرکت های تعاونی مسکن کشور گفت: به منظور کاهش قیمت مسکن در کشور، ساخت و ساز مسکن باید از طریق تعاونی های انجام شود.علی خواجوی بهستانی افزود: واگذاری ساخت و ساز مسکن به انبوه سازان موجب افزایش قیمت مسکن در کشور شده است.وی اظهارداشت: طی سالهای اخیر با وجود گسترش ساخت و ساز قیمت مسکن نیز رشد داشته و علت آن نیز واگذاری ساخت و ساز به شرکت های انبوه ساز است.وی ادامه داد: انبوه سازان در هر ساخت برای خود، سودی حدود 20 تا 30 درصد اختصاص می دهند و این موجب گران شدن مسکن می شود.مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی مسکن تصریح کرد: اما اگر ساخت و ساز مسکن تنها به تعاونی ها واگذار شود افزایش قیمت مسکن رخ نخواهد داد چراکه تعاونی ها در پی کسب سود برای خود نیستند.خواجوی بهستانی اظهارداشت: مسئولان تعاونی ها براساس قانون فقط حقوق خود را دریافت می کنند و ساخت و ساز مسکن را نیز وطیفه خود می دانند.وی اضافه کرد: ایجاد تعادل در تقاضا و ساخت و ساز مسکن از دیگر راه های جلوگیری از افزایش قیمت مسکن است که اگر به تقاضا پاسخ داده شود دیگر شاهد افزایش قیمت ها نخواهیم بود.وی گفت: در شهرهای بزرگی همچون تهران باید با ساخت برج های مسکونی با متراژهای پایین و پرداخت تسهیلات بانکی نیاز شهروندان به مسکن را تامین کرد.

مصالح ارزان قیمت بدهید

اما رییس اتحادیه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان تهران حمایت دولت از تامین مصالح ارزان قیمت و مورد نیاز تعاونی‌های مسکن را خواستار شد. علی تدین گفت: خواسته ما این است که دولت همچنان از شرکت‌های تعاونی مسکن به ویژه در بحث تسهیلات بانکی و تامین مصالح با قیمت مناسب حمایت کند. وی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش قیمتی که در بخش مصالح ساختمانی ایجاد شده تعهدی که شرکت‌های تعاونی در قبال اعضای خود داشتند دچار اختلال شده است؛ از این رو از دولت می خواهیم که مصالح ارزان قیمت در اختیار تعاونی‌های مسکن و اقشار کم درآمدی که می خواهند واحد مسکونی احداث کنند، قرار بدهد. تدین در ادامه با اشاره به وجود تفاوت میان واحدهای مسکونی خودمالکی و اجاره‌ای اظهار کرد: طبعا متقاضیانی که استطاعت مالی داشته باشند ترجیح می دهند که از واحدهایی استقبال کنند که خود مالک آن هستند اما در مسکن مهر با توجه به اینکه زمین متعلق به دولت است و متقاضیان مستاجر دولت در قالب زمین به شمار می روند تنها اعیانی زمین به نام اعضا می شود و عرصه به نام دولت هست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان تهران در عین حال منافاتی میان همزمانی اطلاع‌رسانی ثبت نام مسکن مهر با فراخوان تعاونی‌های مسکن برای جذب عضو ندید و افزود: اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش می یابد برای همه است هرچند که اعلام می شود قیمت مصالح اولیه در مسکن مهر ارزانتر است اما هم اکنون بهای مصالح ساختمانی برای انبوه‌ساز و تعاونی یکی است و هیچ تفاوتی میان مسکن مهر و تعاونی مسکن وجود ندارد.

طعنه انبوه سازان به تعاونی‌های مسکن؛ تخصص ندارید

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد:‌ تعاونی‌های مسکن تخصص ساخت و ساز مسکن ندارند و وزارت راه به عنوان وزارتخانه تخصصی نمی‌تواند با آن‌ها کار کند. ایرج رهبر درباره حضور تعاونی‌های مسکن در طرح مسکن مهر یادآور شد: از ابتدا که طرح مسکن مهر کلید خورد برنامه این بود که زمین‌ها در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار گیرد و آن‌ها برای ساخت وساز با انبوه‌سازان قرارداد بندند که مورد قبول ما قرار نگرفت زیرا هیات مدیره‌های تعاونی در ساخت و ساز سررشته نداشتند و نمی‌توانند با گروه‌های تخصصی قرارداد بندند. وی ادامه داد: مسئله مالی و مشخص بودن قراردادها با تعاونی‌های مسکن از دیگر دلایل رد پیشنهاد همکاری در ساخت مسکن مهر با تعاونی‌های مسکن بود زیرا انبوه‌ساز هیچ وقت نمی‌تواند با یک اعتبار بی محتوا وارد عمل شود. انبوه ساز نمی‌تواند یک صورت وضعیت مالی اول را بگیرد و برای بعدی منتظر بماند و در این بین کارگاه را بخواباند.

وی با یادآوری آن‌که تعاونی‌های مسکن تاکنون رزومه کاری خوبی نداشته‌اند و جزو چهار پنج درصد این تعاونی‌ها در ساخت و ساز مسکن موفق نبوده‌اند گفت: تعاونی‌های مسکن تاکنون امتحان خود را پس داده‌اند بنابراین انبوه سازان وارد عمل شده‌اند. به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان وزارتخانه برای پیشبرد طرح مسکن مهر قراردادی سه جانبه بین انبوه سازان، بانک مسکن و مسوولان دولتی امضا کرد و تعاونی‌ها ملزم به ثبت نام از اعضا و رعایت اولویت بندی برای دریافت مسکن مهر شدند. رهبر خاطرنشان کرد: با وجود قرارداد سه جانبه امضا شده تعاونی‌ها هنوز بخشی از کار را به عهده داشتند تا این‌که وزارت راه و شهرسازی دید به دلیل مشکلات مالی پیش آمده برای متقاضیان مسکن مهر نمی‌تواند با این تعاونی‌ها تعامل داشته باشد و آن‌ها را از رده کاری مسکن مهر خارج کرد. البته آن‌هایی که پیشتر از متقاضیان پول دریافت کرده بودند باقی ماندند و الان ما با مشکلات عدیده مواجه‌ایم.

وی برآورد هزینه‌ای ساخت و تحویل یک واحد آپارتمان مسکن مهر را حداکثر 37 میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: 25 میلیون تومان وام به متقاضیان مسکن مهر تعلق می‌گیرد. همچنین با توجه متراژ آپارتمان و نیز امکاناتی که دارد و همچنین این که در کجای شهر واقع شده است بین هشت تا 12 میلیون تومان دیگر نیز متقاضی پرداخت می‌کند تا بتواند صاحب یکی از واحدهای مسکن مهر باشد. رهبر اضافه کرد: در حال حاضر برخی از متقاضیان می‌گویند که 20 میلیون تومان به تعاونی‌ها پول داده‌اند یعنی حداقل هشت میلیون تومان بیشتر از برآورد ساخت. وی با تاکید بر این‌که وزارت راه به عنوان یک وزارتخانه تخصصی نمی تواند با تعاونی‌هایی که در زمینه‌های ساخت و ساز تخصص ندارند فعالیت کند، گفت: اتحادیه‌هایی که پول اضافه از مردم گرفته‌اند باید آن را مسترد کنند. البته بخشی این کار را کرده‌اند و برخی هنوز از این کار سرباز می زنند. به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در شهرک ابریشم استان البرز که واحدهای مسکن مهر در آنجا احداث می‌شود مردم با این مشکل مواجه‌ شده‌اند زیرا با وجود اعلام مشخص دریافتی تعاونی‌ها از مردم، بعضا دو برابر پول دریافت شده است. رهبر درباره وضعیت شهرک ابریشم استان البرز گفت: از 8300 واحد برنامه‌ریزی شده برای این شهرک پنج هزار واحد آماده تحویل است و 3300 واحد دیگر نیز در دست ساخت است. وی در بیان میزان ثبت نام برای واحدهای مسکونی این شهرک خاطرنشان کرد: ثبت نام برای 90 درصد این واحدها انجام شده است.

مهلت5ساله برای فعالیت تعاونی‌های مسکن

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اصلاح اساسنامه‌ تعاونی‌های مسکن و تعیین حداکثر زمان پنج ساله برای فعالیت این تعاونی‌ها خبر داد. غلامحسین حسینی‌نیا در نشست خبری هفته تعاون گفت: در حال حاضر نزدیک به 20 هزار تعاونی مسکن در کشور به ثبت رسیده که با اتمام ماموریت خود از چرخه‌ی فعالیت خارج می‌شود. وی افزود: نزدیک به 15 درصد تعاونی‌های مسکن دارای مشکل هستند که در راستای حل مشکلات آنها به ویژه در تهران کمیته تعاونی‌های مسکن مشکل‌دار را تشکیل دادیم که دبیرخانه‌ آن در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران است و رای این کمیته در مورد وضعیت تعاونی‌های مسکن حجت است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با آسیب‌شناسی و بازنگری جدیدی که صورت دادیم اساسنامه‌ی این تعاونی‌ها را اصلاح و حداکثر زمان فعالیت تعاونی‌های مسکن را در آن پنج سال تعیین کردیم. به گفته‌ی حسینی‌نیا، اصلاح اساسنامه شامل تمام تعاونی‌ها می‌شود و تعاونی‌های مسکن باید هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح اساسنامه خود اقدام کنند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 60 ، مهرماه 1391


ثبت نظر

ارسال