افزایش تولید، رشد صادرات و کاهش مصرف برق در ایران

  • چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 14:39

خبر اول اینکه صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر 46 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال رشد داشته است.به گزارش وزارت نیرو، ایران از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزارو 9/949 گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر کرده که این میزان 23/46 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد. جمهوری اسلامی ایران در مدت مشابه سال گذشته دوهزار و 1/701 گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر کرده بود. با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف برق در کشور کاهش یافته و این امر زمینه مناسبی را برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه فراهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، نخجوان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می کند.

تولید برق 5 درصد بیشتر شد

خبر دوم اینکه تولید برق در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با زمان مشابه پارسال بیش از پنج درصد افزایش یافته است. میزان تولید برق کشور از ابتدای امسال تاکنون به 101 هزار و 3/497 گیگاوات ساعت رسیده که این میزان 31/5 درصد بیش از انرژی تولیدی کشور در زمان مشابه پارسال است. این در حالی است که از مجموع انرژی تولیدی داخل کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، 95 هزار و 2/865 گیگاوات ساعت به واحدهای حرارتی و پنج هزار و 1/632 گیگاوات ساعت به واحدهای برق آبی اختصاص داشته است. در این مدت، تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در مقایسه با دوره مشابه پارسال 44/5 درصد افزایش و تولید نیروگاه های برق آبی 18/3 درصد رشد یافته است. میزان انرژی تامین شده نیز امسال در دوره مورد بررسی 103 هزار و 6/97 گیگاوات ساعت گزارش شده است که این میزان 19/5 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.

واردات 7 درصد کم شد

خبر سوم اینکه حجم واردات برق ایران در تیرماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حدود هفت درصد کاهش یافته است.آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد، ایران هم اکنون با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، نخجوان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می کند و قرار است در آینده نزدیک کشورهای سوریه و لبنان نیز به این جمع اضافه شوند.براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در ساعت‌هایی که به برق کمتری در شبکه داخل کشور نیاز است، انرژی الکتریکی مازاد خود را به کشورهای همسایه صادر و در ساعت های اوج مصرف از این کشورها انرژی دریافت می کند.بر این اساس، حجم انرژی الکتریکی صادراتی ایران در تیرماه امسال به بیش از 949 گیگاوات ساعت رسید که این میزان 15/45 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است.همچنین میزان دریافتی برون مرزی برق ایران در تیرماه سال جاری به حدود 316 گیگاوات ساعت رسید که این میزان 87/6 در مقایسه با تیرماه پارسال کاهش یافته است.

برق در صورت نیاز داخلی صادر نمی‌شود

هیچگاه برق را تا زمانی که در داخل کشور نیاز داشته باشیم، صادر نخواهیم کرد. این را مجید نامجو وزیر نیرو اعلام و تاکید کرد: یکی از شرایط موجود در قراردادهای خارجی این است که هر زمان در کشور وضعیتی بود که به برق نیاز داشتیم، صادرات انجام نمی شوداو گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تولید برق در کشور بسیار مناسب است و توانسته‌ایم هم برق صنایع و هم برق مورد نیاز کشورهای همسایه را تامین کنیم و تعمیرات نیروگاهی نیز انجام شده است. وزیر نیرو در پاسخ به برخی انتقادها درباره صادرات برق ایران به کشورهای همسایه با وجود کمبود برق در داخل کشور تاکید کرد: تا زمانی که در داخل کشور نیاز داشته باشیم، هیچگاه برق را صادر نخواهیم کرد زیرا یکی از شرایط موجود در قراردادهای خارجی این است که هر زمان در کشور وضعیتی بود که به برق نیاز داشتیم، صادرات انجام نمی‌شود.نامجو خاطر نشان کرد: طرف‌های ما نیز در قراردادها این را پذیرفته‌اند زیرا به هیچ وقت منطقی نیست زمانی که در داخل کشور نیاز داریم، برق را صادر کنیم و اینکه برخی‌ها می‌گویند با وجود بروز مشکل در تامین برق صنایع داخلی، برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود، در جریان قراردادها نیستند و بدون اطلاع برخی انتقادات را مطرح می‌کنند.وی با رد ادعاهایی درباره وجود مشکل در تأمین برق صنایع داخل کشور اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تولید برق در کشور بسیار مناسب است و توانسته‌ایم هم برق صنایع و هم برق مورد نیاز کشورهای همسایه را تامین کنیم و تعمیرات نیروگاهی نیز انجام شده است. وزیر نیرو در عین حال تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه، باید اهداف توسعه‌ای، مطابق برنامه‌های درازمدت پیش بینی شده در وزارت نیرو انجام شود تا بتوانیم این روند را حفظ کنیم که امیدواریم با تلاش‌های همه جانبه ای که در صنعت آب و برق کشور انجام می‌شود، این اهداف محقق شود.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 59 ، شهریورماه 1391


ثبت نظر

ارسال