نمایش قبای تهران 1405

  • دوشنبه 1 خرداد 1391 ساعت 20:44

گزارش ویژه پنجره ایرانیان از مراسم رونمایی ازطرح تفصیلی تهران در برج میلاد

سرانجام قبای جدیدی که سالها سفارش دوخت ان داده شده بود ، صبح روز 25 اردیبهشت 91 به نمایش درآمد. مراسمی در برج میلاد تهران با حضور دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، مهندس مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران، نایبی، فرماندار تهران، ارشاد منش ، معاون عمرانی وزیر کشور و نیز مهندس مهدی زریبافان، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید، برخی از سفرای کشورهای خارجی، شهرداران کلان شهرها، دبیران شورایاری‌ها و ادواردو مورنو، مدیر بخش تحقیقات توسعه شهری مرکزی اسکان بشر سازمان ملل متحد حضور داشتند. آنچه می خوانید گزارشی است از آنچه یک هفته قبل از مراسم رونمایی از طرح جدید تفصیلی تهران در شورای شهر پایتخت رخ داد و اعضا نسبت به اصلاح در سند دایمی اداره شهر تهران از سوی شورای عالی شهرسازی اعتراض کردند، اتفاقی که به گفته برخی یک دوبرگردان وسط بزرگراه است و نشان از چرخش و شاید تزلزل در اداره پایتخت. پرونده ویژه پنجره ایرانیان را از  زیر و بم انچه در تهران قرار است رخ دهد، بخوانید: نخست گزارشی از اعتراض شورای شهری های تهران به تغییر در طرح تفصیلی، دوم گزارشی از گفته های آقای شهردار و مرد اول شورای شهر، سوم گفته های معاون شهرسازی شهر تهران به پرسشها و ابهامهای خبرنگاران و در نهایت پرونده این شماره نشریه با دو نوشتار از دو کارشناس شهری درباره جزییات طرح تفصیلی تهران بسته می شود:

واکنش شورای شهری به دوربرگردان

رسول خادم؛تغییر برای تامین مسکن بود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران تا سال 1404 نیازمند تولید دو میلیون و 900 هزار واحد مسکونی جدید است، اقدام اخیر شورای عالی شهرسازی مبنی بر اعطای کاربری مسکونی به اراضی وزارت راه و شهرسازی را در راستای سیاست‌ تامین مسکن در پایتخت دانست. رسول خادم در پی انتقادات دیگر اعضای شورا به تغییر پهنه‌های طرح تفصیلی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، تاکید کرد: مطابق قانون می‌توانیم پیشنهاد اصلاحی خود را به شورای عالی ارسال کنیم. وی با بیان اینکه در سال 87 کمیته‌ چهارجانبه‌ای در موضوع مسکن توسط همه دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارت مسکن، وزارت اقتصاد، شهرداری و شورای شهر تشکیل شد، اظهار کرد: این کمیته پس از یک سال فعالیت در نهایت به این نتیجه رسید که در تهران دو میلیون و 450 هزار واحد مسکونی برابر سرشماری سال 85 وجود داشته است. وی ادامه داد: برابر بررسی‌های این کمیته پایتخت تا افق 1404 به تولید دو میلیون و 900 هزار واحد مسکونی دیگر نیاز دارد. خادم با اشاره به اینکه برای افزایش ظرفیت ساخت و ساز با رویکرد اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی به این جمع بندی رسیده بودیم که چه میزان تراکم باید در تهران اعطا شود، افزود: این مسئله از ابتدا در شورای شهر هم محل تنش بود و عده‌ای اعتقاد داشتند که کاهش فاصله تولید و عرضه مسکن، تورم را کاهش می‌دهد. خادم در نهایت با اشاره به اینکه این قبیل مسائل باید مورد بررسی کارشناسی جزئی‌تر قرار بگیرد، تاکید کرد: افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن در تهران سیاستی بود که در سال‌های اخیر مورد توافق همه دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته بود.

ابتکار: سیاست دولت فراز و نشیب دارد

معصومه ابتکار ، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ـ هم در این رابطه با اشاره به اینکه شورای شهر در حوزه سیاست‌گذاری آینده پایتخت باید به صورت جدی‌تر وارد شود، خاطر نشان کرد: دیدگاه دولت در خصوص جمعیت پایتخت دچار فراز و نشیب شده است، به گونه‌ای که دولت در دو سال اخیر سیاست کاهش جمعیت تهران، کاهش تعداد دانشگاه‌هاو انتقال کارمندان دولت را دنبال می‌کرد، اما جای تعجب دارد که چگونه هم اکنون با اختصاص کاربری مسکونی به اراضی وزارت راه و شهرسازی، سیاست جمعیت‌پذیری تهران را دنبال می‌کند!وی با بیان اینکه اگر تمرکززدایی از پایتخت یک سیاست ملی است، نباید برای تهران سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که موجب افزایش جمعیت پذیری شود، افزود: تهران شهری نیست که الاماشالله بتوانیم آنرا توسعه دهیم و مشکلی پیش نیاید. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه از نظر مسائل زیست محیطی، شهر تهران از سال 75 از حد ساخت و سازی که باید صورت می‌گرفت گذشته است، گفت: زمانی سیاست دولت کاهش جمعیت تهران بود، اما هم اکنون با تصمیم اخیر شورای عالی شهرسازی، سیاست افزایش جمعیت در پایتخت را در پیش گرفته است.

چمران: افزایش خانه به معنای افزایش جمعیت نیست

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ که به نظر می‌رسید ادامه این بحث از حوصله‌ او خارج شده بود، خطاب به ابتکار گفت: سیاست دولت تغییر نکرده و افزایش خانه به معنای افزایش جمعیت نیست. وی گفت: اگر اعضای شورا اصرار دارند می‌توانند پیشنهاد اصلاح مصوبه شورای عالی شهرسازی را به صورت رسمی مطرح کنند. چمران با بیان اینکه طرح تفصیلی در 22 جلسه مورد بررسی کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی قرار گرفته است، گفت: تغییر یک شبه‌ای در طرح تفصیلی رخ نداده و نباید بحث‌های غیر مرتبط را وارد این موضوع کنیم.

بیادی : چرا پنهانکاری؟

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران ، هم که آغاز کننده این بحث بود با تایید اظهارات پروین احمدی نژاد در خصوص تخلفات ساخت و سازی که جلوی چشم همه ماست، اظهار کرد: شهرداری از مفاد و محتوای طرح تفصیلی مطلع بوده و به خود اجازه داده که آنرا در برخی از ساخت و سازها رعایت نکند، چرا باید چنین چیزی را مخفی کنیم؟ بیادی تاکیدکرد: اگر قرار است همه سیاست‌ها پس از تصویب نهایی طرح جامع تغییر کند، چه لزومی دارد که شوراها وارد این موضوع شوند؟

نجفی:شورا رسما اعتراض کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با انتقاد جدی از اقدام شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر اعمال تغییراتی در طرح تفصیلی جدید بدون اطلاع شورای شهر، گفت: این اقدام یک تبعیض نابجا و غیر قابل قبول است که منطق آن مشخص نیست. محمدعلی نجفی در ادامه تذکرات در خصوص تغییرات شورای عالی شهرسازی در مفاد طرح تفصیلی بدون اطلاع شورای شهر، اظهار کرد: اینکه اقدام شورای عالی شهرسازی از نظر حقوقی خلاف قانون بوده یا نه، جای بررسی دارد و نمی‌توان مدعی شد که چون این شورا حق تصویب طرح تفصیلی را دارد، می‌تواند بر خلاف مصوبات قبلی شورای شهر و کمیسیون ماده پنج و حتی شورای عالی شهرسازی و معماری، مصوباتی داشته باشد. نجفی افزود: مسائل حقوقی در کشور ما به حدی دچار اگر و مگر شده که به عنوان مثال تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط دولت به محل چالش تبدیل شده است و باید درباره جزئیات این اقدام شورای عالی شهرسازی نیز بررسی شود.

نجفی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی که با تغییر پهنه بندی‌های طرح تفصیلی، تمامی اراضی وزارت راه و شهرسازی را در پهنه مسکونی منظور کرده است، اظهار کرد: این اقدام غیر قابل قبول است و منطق پشت آن نیز مشخص نیست. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با قرائت بخشی از متن مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی گفت: در این مصوبه آمده است که کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در پهنه بندی‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران جهت تعیین سیاست‌های این وزارتخانه به کاربری مسکونی (R) و مختلط (M) تعلق می‌یابد. نجفی در این باره توضیح داد: پهنه M متعلق به تجاری و مسکونی توامان است و به این ترتیب بعدها امکان استفاده از اراضی وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای تجاری نیز وجود دارد. وی همچنین به بخش دیگری از مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی اشاره کرد و گفت: پس از مدتها کارشناسی و بر اساس اصول فنی به این نتیجه رسیده‌ایم که چه میزان تراکم به پهنه‌ها و پلاک‌های مختلف تعلق بگیرد، اما یک مرتبه تراکم بخش عمده‌‌ای از اراضی شهر تغییر کرده و یک یا دو طبقه به آنچه در طرح تفصیلی پیش بینی شده بود، اضافه شده است که این اقدام نیز جای سوال دارد. نجفی در خاتمه با بیان اینکه اگر منطق دولت برای اعتراض به کاربری اراضی وزارت راه و شهرسازی این بوده که چرا همه زمین‌های آنها در پهنه سبز (G) قرار گرفته است، راه درست این بود که مورد به مورد اعتراض آنها در شورای عالی بررسی و اگر خطایی صورت گرفته کاربری آن اصلاح شود، افزود: پیشنهاد من این است که اعتراض اعضای شورای شهر به این اقدام شورای عالی شهرسازی تدوین و برای بررسی به شورای عالی ارسال شود، چرا که با چنین استدلال‌هایی نمی‌توان به کل اراضی یک وزارتخانه کاربری مسکونی و مختلط داد.

پروین احمدی‌نژاد: اعتراض به تخلفات در ساخت و ساز

پروین احمدی نژاد ـ دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ هم در این رابطه، با بیان اینکه نمایندگان شورای عالی شهرسازی نیز باید برای دفاع از عملکرد خود در این جلسه حاضر می‌بودند، خاطر نشان کرد:‌ زمانی که مهمترین نگرانی ما عدم ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران بود، جلساتی با برخی اعضای شورای عالی شهرسازی برگزار کردم که در جریان آن جلسات متوجه ابهاماتی همچون خروج امضاهای اعضای شورای شهر از طرح تفصیلی شدم و مسائلی در خصوص نحوه دست یافتن شورای عالی شهرسازی به طرح تفصیلی مصوب شورای شهر مطرح شد. احمدی نژاد با طرح این سوال که اعضای شورای شهر تا چه اندازه مسئولیت قانونی، حقوقی و شرعی خود را در قبال آن دسته از تخلفاتی که مطلع هستند، انجام می‌دهند؟ توضیح داد: واکنش اعضای شورای شهر در قبال باغاتی که به صورت غیر قانونی مجوز مسکونی دریافت می‌کنند، پارکینگ‌هایی که به کاربری تجاری، اداری و ورزشگاهی تبدیل می‌شوند و در عوض خیابانهایی که تبدیل به پارکینگ می‌شوند، چه بوده است؟ وی ادامه داد: چندی پیش در قالب تذکری موضوع ساخت و سازهای تجاری در کنار بزرگراه هنگام در محدوده پارک لویزان را مطرح کردم اما در حالی که همه می‌دانید این ساخت و سازها غیر قانونی است، چه اقدامی برای جلوگیری از آن انجام شد؟ با طرح این استدلال که حقوق مکتسبه‌ای برای صاحبان این ساخت و سازها ایجاد شده است باید مجوز ادامه ساخت و ساز را بدهیم، اگر اینگونه پیش برود پس از 10 سال همه جنگلهای لویزان به ساختمان تبدیل می‌شوند. احمدی نژاد برای اطلاع اعضای شورای شهر و خبرنگاران آدرس کوچه‌ کم عرضی واقع در خیابان دربند، کوچه شهید احمدی زمانی،‌ کوچه عرفا را اعلام کرد که علیرغم فقدان شرایط لازم برای بلندمرتبه سازی، چندین ساختمان بلند در این کوچه در حال ساخت و ساز است و گفت: هم اکنون در حاشیه بزرگراه امام علی نیز یک برج 11 طبقه در حال ساخت است و بسیاری دیگر از موارد مشابه این موضوع جلوی چشم ماست و ما در قبال آن مسئولیم. به اعتقاد وی ساخت و سازهای بی‌رویه و بدون برنامه و نیز ناامنی از نظر شهرسازی به دلیل وجود بافت فرسوده، دو مشکل عمده حوزه شهرسازی در شهر تهران است.

 

 انتقادها را به رییس جمهور اطلاع دادیم

رییس شورای شهر تهران با اشاره به انتقاد شورای شهر به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی در خصوص اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی، از شورای عالی شهرسازی درخواست تجدید نظر در این خصوص کرد و گفت: این موضوع را به وزیر راه و شهرسازی و رییس جمهور نیز اطلاع داده‌ایم. مهدی چمران در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی جدید شهر تهران با بیان اینکه تهران در گذشته بدون برنامه و بر اساس دستورالعمل‌ها و بخش‌های مختلف اداره می‌شد، اظهار کرد: از سال 82 که وارد شورای شهر شدیم، دغدغه خاطر همه اعضای شورا تدوین برنامه کالبدی شهر بود و به همین خاطر 22 مشاور برای تدوین نقشه ساماندهی مناطق 22 گانه پایتخت انتخاب شدند. وی با بیان اینکه سند چشم انداز 20 ساله نیز به عنوان یک سند بالادستی توسط شورای شهر تهران برای مدیریت شهری تصویب شد،‌ افزود: تهیه طرح جامع شهر تهران یکی از ضرورت‌های دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بود که برای انجام آن وزارت مسکن و شهرسازی سابق باید بودجه تامین می‌کرد. چمران با بیان اینکه وزارت خانه یاد شده در آن مقطع زمانی اعلام کرد که بودجه‌ای برای این امر در اختیار ندارد، اظهار کرد: با این وجود مقرر شد که شهرداری تهران با بودجه خود طرح جامع شهر تهران را تهیه کند و البته بعدها و در دولت نهم هزینه صرف شده برای این طرح توسط وزارت مسکن به شهرداری تهران پرداخت شد. رییس شورای شهر تهران یکی از نکات قابل توجه در تهیه طرح تفصیلی شهر تهران را آغاز فاز مطالعاتی این طرح همزمان با طرح جامع دانست و گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا سال‌ها بین زمان تهیه طرح جامع و تفصیلی فاصله وجود دارد، اما در تهران با توجه به مطالعه همزمان هر دو طرح، این فاصله بسیار کم شد.

صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی شود

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: در آینده نزدیک باید به نقطه‌ای برسیم که اطلاع از میزان عوارض ساخت و ساز و صدور دستور نقشه به صورت الکترونیکی انجام شود و پروانه الکترونیکی برای شهروندان از طریق پرتال شهرداری تهران صادر شود. چمران با بیان اینکه شهر تهران با ابلاغ طرح تفصیلی از بی‌برنامگی خارج شده است، به نگرانی‌های مردم در خصوص اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برنامه نه تنها درد سر ایجاد نمی‌کند، بلکه موضوعات را شفاف می‌کند. وی ادامه داد: آنچه که برای شهروندان مشکل ساز بود، نبود برنامه و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای بود که هم اکنون دیگر چنین مشکلی وجود ندارد و اینگونه نیست که هر کس زرنگ‌تر باشد بتواند بیشتر از شهر استفاده کند. رییس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر تهران یک طرح کاربردی است و طرحی سلب و خشک نیست، گفت: این طرح در طی 15 سال دوره اجرا، به ضرورت تغییراتی خواهد داشت و هر زمان لازم باشد بخش‌هایی از آن اصلاح خواهد شد. وی با اذعان به اینکه طرح تفصیلی شهر تهران اشکالاتی دارد در عین حال گفت: این اشکالات با رسانه‌ای کردن موضوع حل نمی‌شود، بلکه باید در فضایی کارشناسی نظر منتقدان در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد.

تصمیم دولت اندکی وتو شد یا اصلاح؟

شهردار تهران با اعلام اعمال اصلاحاتی در مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی درباره زمین‌های دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی گفت: مقرر شده که هرجا برای تامین سرانه‌های عمومی به زمین‌های دولتی نیاز بود، این زمین‌ها به کاربری سرانه‌های عمومی اختصاص یابد. محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم رونمایی از طرح تفصیلی جدید شهر تهران که روز 25 اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران هفت سرانه عمومی همچون پارکینگ، فضای سبز، فضاهای آموزشی، بهداشتی و ورزشی مورد اشاره قرار گرفته است اظهار کرد: اگر در محل‌هایی که زمین‌های دولتی وجود دارد برای تامین این سرانه‌ها به زمین نیاز داشته باشیم دولت مکلف است که زمین‌های خود را برای این کاربری‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد. وی ادامه داد: در غیر این صورت اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی نیز در پهنه‌های مسکونی، تجاری و مختلط ممکن است قرار گرفته باشد و باید همچون سایر اراضی برای ساخت و ساز با رعایت ضوابط پهنه بندی نسبت به دریافت مجوز و تامین سرانه‌های لازم اقدام کنند.

قالیباف تاکید کرد: ما تمایل داریم که دولت تمامی اراضی خود را برای تامین سرانه‌های عمومی در اختیار شهرداری قرار دهد. اما دولت هم طبیعتا سیاست‌های خاص خود را دارد. شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه یک دغدغه همیشگی در پایتخت گسترش شهر بوده است، تاکید کرد: روند توسعه و گشترش شهر تهران باید متوقف شود و توسعه به سمت شمال و جنوب نمی‌تواند به صورت دائمی ادامه داشته باشد. قالیباف با بیان اینکه وسعت شهر در طرح تفصیلی جدید شهر تهران حدود 100 کیلومتر مربع کاهش یافه است اظهار کرد: محدوده شهر در 630 کیلومتر مربع پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اعطای تراکم به ساختمان‌های تهران نیز بر اساس مهاجرت پذیر بودن پایتخت صورت می‌گیرد افزود: نباید اجازه دهیم که شهر رشد بی‌رویه پیدا کند و باید مهاجرت پذیری تهران کنترل شود. قالیباف با بیان اینکه شهر تهران در افق چشم انداز حدود 10 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد اظهار کرد: میزان تولید مسکن نیز باید متناسب با این جمعیت و با بارگزاری در مکان‌های مناسب صورت گیرد.

70 درصد طرح تفصیلی قطعا اجرا می‌شود

شهردار تهران در ادامه در خصوص اینکه ضمانت اجرای چند درصد از طرح تفصیلی جدید تهران وجود دارد؟ به خبرنگاران گفت: قطعا بیش از 70 درصد طرح تفصیلی جدید تهران اجرا می‌شود و حدود 30 درصد باقیمانده نیز مربوط به انعطاف پذیری طرح و تغییراتی است که در صورت ضرورت باید اعمال شود. قالیباف با بیان اینکه سقفی برای اعمال تغییرات نداریم خاطرنشان کرد: هر کجا که اصلاحاتی لازم باشد توسط شورای عالی شهرسازی انجام خواهد شد و اصلاحات درون پهنه‌ای نیز توسط کمیسیون ماده 5 اعمال می‌شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه شهر تهران در گذشته به صورت کاملا سلیقه‌ای اداره می‌شد، افزود: منافع عمومی افراد در گذشته شهرسازی پایتخت با بخشنامه و به صورت سلیقه‌ای اداره می‌شد و به همین خاطر پایتخت نیازمند طرح مدونی بود که با خرد جمعی تدوین شده باشد. وی با بیان اینکه طرح جامع شهر تهران از ویژگی بهره گیری از خرد جمعی برخوردار است گفت: ادعا ندارم که طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بی نقص است، حتما اشکالاتی در این طرح‌ها وجود دارد و به همین دلیل مقرر شده که صاحب نظران و کارشناسان در طول اجرای این طرح در کنار شهرداری باشند و بر اساس واقعیت‌هایی که شهر با آن مواجه می‌شود در صورت نیاز بخشهایی از طرح تفصیلی اصلاح شود.

استقرار رصدخانه طرح تفصیلی در برج میلاد

قالیباف همچنین از طراحی رصدخانه‌ای برای پایش مدام طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: پس از ماه مبارک رمضان این رصدخانه در برج میلاد تهران آغاز به کار می‌کند. به گفته وی ماکتی از وضعیت فعلی و افق مطلوب شهر تهران در این رصدخانه نصب می‌شود و به صورت لحظه‌ای امکان گزارش گیری از وضعیت کالبدی شهر تهران در این رصدخانه فراهم می‌شود تا بتوان میزان فاصله با افق مطلوب را مورد بررسی قرار داد. وی اطمینان داد که در آینده نه چندان دور شهروندان با اجرای طرح تفصیلی جدید از آرامش خاطر برخوردار شوند و فرزندان ما نیز امید داشته باشند که شهر حقی از آنها ضایع نکرده است.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به سه سازمان نظمیه، عدلیه و بلدیه سابقه ذهنی مثبتی ندارند خاطر نشان کرد: یکی از دلایل این سابقه ذهنی منفی قوانین و مقرراتی است که مدام تغییر پیدا می‌کند و سلایق در آن دخالت دارند. وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مردم فساد اداری و رانت خواری است اظهار کرد: مهمترین رانت خواری در شهرداری تهران ناشی از این است که اطلاعات در اختیار قشر بسیار محدودی قرار می‌گیرد و یک ویژگی مهم طرح تفصیلی این است که با اجرای آن، رانت اطلاعاتی در شهرداری شکسته شد و افراد می‌توانند به راحتی از ویژگی‌های ملک خود یا املاکی که قصد خریداری آن را دارند مطلع شوند. به اعتقاد شهردار تهران مهمترین راه صحیح و پایدار مبارزه با فساد مالی و اداری انتشارات اطلاعات به صورت شفاف است که با اجرای طرح تفصیلی شهرداری در این زمینه گامی رو به جلو برداشته است.

طرح تفصیلی تاثیری بر قیمت مسکن نمی‌گذارد

قالیباف در خصوص تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر قیمت مسکن توضیح داد: با اطمینان اعلام می‌کنم که اجرای طرح تفصیلی هیچ تاثیری در قیمت مسکن نخواهد گذاشت. شهردار تهران خاطر نشان کرد: ممکن است قیمت مسکن بر اساس تورم و مسائل اقتصادی دچار تغییراتی شود که بنده به عنوان شهردار مسئول کنترل این بحث نیستم. وی خاطر نشان کرد: با این وجود طرح تفصیلی هیچ محدودیتی که منجر به افزایش قیمت مسکن شود ایجاد نکرده است. در واقع طرح تفصیلی تولید مسکن را در تهران متوقف نمی‌کند بلکه آن را هدفمند می‌کند. قالیباف با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای ساماندهی شهر به اجرا گذاشته شده است بار دیگر تاکید کرد که اجرای این طرح هیچ تاثیری در بازار مسکن ندارد. وی در عین حال یادآور شد: قبل از اجرای طرح تفصیلی در سال گذشته قیمت مسکن و نرخ اجاره بها تغییراتی داشته که ناشی از شرایط اقتصادی کشور بوده و ارتباطی با میزان ساخت و ساز در تهران نداشته است.

قالیباف در خصوص اینکه اطلاعات مربوط به مشخصات شهرسازی املاک در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؟ توضیح داد: مشخصات هر ملک در اختیار مالک آن قرار می‌گیرد و در صورتی که مالک تمایل داشته باشد می‌تواند آن را در اختیار دیگران قرار دهد و یا حتی کد نوسازی خود را در آگهی فروش ملک خود ذکر کند تا متقاضیان خرید یک ملک از آن مطلع شوند. اما شهرداری برای حریم خصوصی افراد احترام قائل شده و اطلاعات دقیق را در اختیار همگان قرار نداده است. وی با بیان اینکه اطلاعات عمومی پهنه بندی‌ها هم اکنون در سایت شهرداری تهران وجود دارد افزود: در مورد املاکی که متعلق به شهرداری است نیز اطلاعات لازم در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

 

زیر و بم طرح جدید اداره پایتخت از نگاه آقای معاون

معاون شهرسازی شهردار تهران با اعلام جزییات جدید و کامل‌تری از طرح تفصیلی شهر تهران، درباره موضوعاتی همچون قرار گرفتن عموم واحدهای مسکونی پایتخت در پهنه 6 طبقه، دو پهنه‌ای بودن برخی املاک در این طرح، نحوه تاثیرگذاری عرض گذر و مساحت املاک در تراکم، نحوه اعطای تراکم تشویقی به املاک ناپایدار و فرسوده و نیز، موضع شهرداری تهران در قبال اقدام اخیر شورای عالی شهرسازی درمورد اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی توضیح می دهد. آنچه می خوانید اظهارات مهندس علیرضا جاوید در مراسم رونمایی از ضوابط طرح تفصیلی جدید شهر تهران است که تاکید می کند: کلیه این ضوابط در قالب 64 صفحه بر روی پورتال شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir قرار خواهد گرفت و شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن از جزئیات بیشتر مربوط به زیرپهنه ملک خود مطلع شوند.  روایت خبرنگارما را از اظهارنظر آقای معاون بخوانید:

اکثر واحدهای مسکونی در پهنه 6 طبقه قرار دارد

جاوید با بیان اینکه عموم واحدهای مسکونی شهر تهران در پهنه R122 قرا دارد، افزود: در این پهنه تراکم پیش‌بینی شده 300 درصد شامل پنج طبقه مسکونی روی پیلوت و زیرزمین‌ها در سطح اشغال 60 درصد خواهد بود. وی در ادامه، با بیان اینکه اگر مساحت ملکی از حد نصاب ذکر شده برای یک زیرپهنه کمتر باشد، میزان تراکم در پهنه‌‌ها تغییر می‌کند، اظهار کرد: به عنوان مثال در پهنه R122 نصاب مساحت ملک 250 متر مربع و عرض گذر 10 متر در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: اگر عرض گذر ملک از میزان ذکر شده کمتر باشد، این مساله موجب می‌شود که یک طبقه از تراکم پیش‌بینی شده در پهنه، از آن ملک کاسته شود. جاوید همچنین، با اشاره به اینکه علاوه بر عرض گذر، مساحت ملک نیز در تراکم تاثیرگذار است، اظهار کرد: به این ترتیب اگر مساحت اولیه ملکی در این پهنه کمتر از 250 متر مربع باشد، معادل یک طبقه از تراکم آن کاسته می‌شود. معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت سوق دادن نظام دانه‌بندی در شهر تهران به سمت بافت درشت‌دانه، گفت: برای تشویق شهروندان به پایبندی به چنین سیاستی نظام تشویقی نیز در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که اگر مساحت قطعه ملک به سه برابر حد نصاب ذکر شده در زیرپهنه برسد، یک طبقه تراکم بیشتر به آن ملک اعطا خواهد شد و اگر این میزان به پنج برابر نصاب مساحت زیرپهنه برسد، معادل دو طبقه بر تراکم آن افزوده خواهد شد.

جلوگیری از تفکیک املاک

جاوید با بیان اینکه در گذشته اغلب شهروندان به دنبال تفکیک زمین‌های بزرگ خود بودند، خاطرنشان کرد: یکی از مزایای طرح تفصیلی جدید شهر تهران این است که از تفکیک املاک جلوگیری و مالکان را به تجمیع تشویق می‌کند. معاون شهرسازی شهردار تهران خاطرنشان کرد: بر اساس این سیاست، نصاب تفکیک که در گذشته 330 مترمربع بوده در طرح تفصیلی جدید به 500 مترمربع افزایش یافته است تا از طریق اعمال این سیاست‌ها، پایتخت را از نظر دانه‌بندی مدیریت کنیم. وی با اشاره به غفلت از موضوع دانه‌بندی املاک پایتخت در سال‌های گذشته، این موضوع را یکی از عوامل حاصل از فقدان یک طرح تفصیلی قاطع و همه‌جانبه در گذشته دانست و گفت: در سال‌‌های دور حتی زمین‌هایی با مساحت کمتر از یکصد متر مربع نیز تفکیک می‌شد و این مساله به ویژه در برخی مناطق جنوبی پایتخت بیشتر مشهود بود.

حداقل مساحت آپارتمان در تهران؛ 35 متر مربع

معاون شهردار تهران در عین حال یادآور شد: نظام دانه‌بندی املاک ارتباطی به قدرت خرید مردم ندارد؛ به طوری که در طرح تفصیلی جدید تهران حداقل مساحت آپارتمان 35 مترمربع قید شده و این در حالیست که به عنوان مثال در شهر اصفهان حداقل مساحت آپارتمان 60 مترمربع است. جاوید با بیان اینکه برای نخستین بار در تهران کاهش و افزایش تراکم در نظام طرح جامع و طرح تفصیلی به عنوان اهرم‌های تنبیه و تشویق در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: محدودیتی به جز مسائل مربوط به مکانیک خاک برای فرو رفت در عمق زمین وجود ندارد و ساختمان‌ها می‌توانند به هر اندازه که نیاز داشته باشند برای تامین پارکینگ، انباری و موارد دیگر در عمق زمین طبقاتی احداث کنند.

متوسط طبقات ، 2/2 طبقه است

معاون شهرسازی شهردار تهران با رد بلندمرتبه شدن شهر تهران، تاکید کرد: تهران یکی از کوتاه‌ترین کلان‌‌شهرهای دنیاست که متوسط طبقات در آن 2/2 طبقه است. وی خاطرنشان کرد: حتی در شهرهایی همچون پاریس که تلاش شده از بلندمرتبه‌سازی جلوگیری شود، متوسط تعداد طبقات ساختمان‌ها پنج طبقه یا بیشتر است. جاوید با تاکید بر اینکه ایجاد خط آسمان کاملا یکنواخت، زیبایی بصری به‌دنبال ندارد و خط افق مطلوبی ایجاد نمی‌کند، گفت: خط آسمان باید تا حدی غیریکنواخت باشد تا چشم را خسته نکند. وی ادامه داد: از آنجا که حداکثر دو طبقه احتمال کاهش یا افزایش تراکم نسبت به پهنه‌های طرح تفصیلی وجود دارد، بنابراین حداکثر اختلاف طبقات ساختمان‌های یک گذر، معادل چهار طبقه خواهد بود که خط افق مطلوبی ایجاد می‌کند.

تغییری در طرح تفصیلی تصمیم دولت بود

معاون شهردار تهران در ادامه، در خصوص موضوعاتی که اعضای شورای شهر تهران به آن اعتراض داشتند نیز، توضیح داد: اعتراض اعضای شورای شهر به بخشی از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بود که طی آن کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی و تهران کاربری مسکونی گرفته بودند. وی یادآور شد: شهرداری تهران هیچ تغییری در مفاد طرح تفصیلی نداده و نخواهد داد، چرا که در قانون نیز پیش‌بینی شده که تغییرات طرح تفصیلی باید در کمیسیون ماده 5 بررسی و تصویب شود و تغییرات اساسی این طرح نیز باید در شورای عالی شهرسازی و معماری هم مورد بررسی قرار گیرد. جاوید در خصوص مصوبه شورای عالی شهرسازی، با بیان اینکه این مصوبه مراحل قانونی خود را طی کرده است، گفت: در متن نگارش این بند از مصوبه شورای عالی ذکر شده که ظرف دو ماه کار کارشناسی با همکاری دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و شهرداری تهران کاربری و پهنه‌بندی اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی بررسی شود و سپس درباره آن تصمیم‌گیری با دقت و صحت بیشتری انجام شود. وی ادامه داد: به این ترتیب هنوز اتفاقی نیافتاده و پهنه‌بندی‌های قبلی طرح تفصیلی بریا اراضی این وزارتخانه تغییر نکرده است؛ در عین حال نگرانی‌های نمایندگان مردم در شورای شهر تهران موجب می‌شود که این مساله با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود.

تراکم تشویقی برای املاک ناپایدار و فرسوده

معاون شهرسازی شهردار تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های طرح تفصیلی جدید پایتخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: آن دسته از املاکی که در بافت ناپایدار قرار دارند و دست کم 150 مترمربع مساحت دارند، مجوز یک طبقه مازاد دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: این در حالیست که اگر مالکان با تجمیع ملک خود به حداقل مساحت 150 متر مربع دست یابند، از یک طبقه تشویقی دیگر نیز برخوردار خواهند شد و مجموعا دو طبقه تراکم بیشتر دریافت می‌کنند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه پایتخت بالغ بر 14 هزار هکتار بافت ناپایدار دارد، خاطرنشان کرد: در این میان سه‌هزار و 200 هکتار از بافت‌های ناپایدار در حقیقت بافت فرسوده هستند که شورای شهر تهران آنها را از پرداخت عوارض معاف کرده است. وی در خصوص بافت‌های میراثی و تاریخی شهر تهران نیز با بیان اینکه این بافت‌ها به صورت کامل شناسایی شده است، تصریح کرد: در ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران مقرراتی برای حفظ بافت تاریخی پایتخت در نظر گرفته شده و در مورد املاکی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده نیز، حریم مشخصی پیش‌بینی شده و ساخت‌وساز در حریم آن محدود خواهد بود.

اصلاح طرح تفصیلی تا پایان امسال نهایی می شود

جاوید در ادامه، با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران یک طرح راهبردی ـ ساختاری و دارای انعطاف‌پذیری نسبت به طرح‌های پیشین پایتخت است، خاطرنشان کرد: یک سال اول اجرای این طرح مراحل تدقیق و اصلاح طرح دنبال خواهد شد و پس از آن، در صورتی که اصلاح بخش‌هایی از طرح ضروری باشد، به صورت موردی در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه دوره زمانی اجرای طرح تفصیلی، 15 سال است، خاطرنشان کرد: هر پنج سال یکبار این طرح برای تدقیق مجدد و انطباق با وضع موجود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی در بخشی دیگر سخنانش، با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با ورود کدنوسازی ملک خود در سامانه استعلام طرح تفصیلی که در سایت شهرداری تهران قرار دارد، از زیر پهنه و ضوابط ساخت‌وساز ملک خود مطلع شوند، یادآور شد: با انتشار کلیه ضوابط طرح تفصیلی از روز دوشنبه آینده، امکان اطلاع از جزئیات بیشتر ضوابط ساخت و ساز در هر پلاک نیز فراهم خواهد شد. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اقدام شهرداری تهران مبنی بر رونمایی از طرح تفصیلی جدید برای عموم شهروندان در بین کل کلانشهرهای کشور تقریبا بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی جدید شهر تهران به حدی انعطاف‌پذیر است که موجب می‌شود شهر را مبتنی بر کاغذ اداره نکنیم. بلکه با واقعیت نظام اجرایی و ساختارهای موجود شهرسازی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود. جاوید با بیان اینکه، فرم ویژه‌ای برای طرح مشکلات شهروندان در خصوص استعلام از سامانه طرح تفصیلی در سایت شهرداری تهران پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: مشاوران طرح تفصیلی در تمام طول اجرای این طرح، طی سال‌های آینده در کنار شهرداری تهران حضور دارند و استفاده از ظرفیت‌ و دانش مشاوران متوقف نخواهد شد. وی در خصوص املاکی که کاربری و پهنه‌بندی گذشته آنها با آنچه در طرح تفصیلی جدید ذکر شده، متفاوت است، توضیح داد: طرح تفصیلی جدید شهرتهران به موضوع حقوق مکتسبه توجه کرده و برای این موضوع نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی وجود ندارد. به گفته جاوید، شهروندان مالک این دسته از املاک که دارای گواهی پایان‌کار و عدم خلافی باشند، می‌توانند هر زمان با مراجعه به شهرداری تهران از حقوق مکتسبه خود از چنین املاکی برخوردار شوند و امتیاز این حقوق را در همان پلاک یا پلاک دیگری دریافت کنند.

وضعیت سطح اشتغال و پارکینگ در طرح جدید

جاوید با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید شهر تهران تامین پارکینگ الزامی است خاطرنشان کرد: یکی از امتیازاتی که برای تامین پارکینگ در نظر گرفته شده، امکان سطح اشغال صددرصد در طبقات منفی 2 و پایین‌تر املاک است که مالکان می‌توانند با استفاده از این امتیاز به هر تعداد که لازم باشد پارکینگ خود را تامین کنند. معاون شهرسازی شهردار تهران درباره مشکلات تامین پارکینگ در بافت ریزدانه مسکونی و این موضوع که در عمل، امکان تامین پارکینگ در بسیاری از بافت‌های ریزدانه وجود ندارد، توضیح داد: در ضوابط طرح جامع شهر تهران، این موضوع مد نظر قرار گرفته که چنین املاکی می‌توانند در شعاع 250 متری ملک خود، در طول دوره ساخت‌وساز نسبت به تامین پارکینگ اقدام کنند و گواهی پایان‌کار زمانی برای آنها صادر خواهد شد که پارکینگ لازم در این شعاع تامین شود. جاوید با اشاره به اینکه پارکینگ سازی در تهران اقتصادی شده است، به تفاهم شهرداری تهران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون زمینه تفکیک اسناد هر واحد پارکینگ، در پارکینگ‌های عمومی فراهم شده و به این ترتیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند نسبت به ساخت پارکینگ و فروش آن اقدام کنند.

امکان ساخت پارکینگ ها محله‌ای

وی با بیان اینکه برابر ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران در زمین‌‌های با مساحت هزار متر و بیشتر امکان احداث پارکینگ طبقاتی وجود دارد افزود: در اراضی 300 متر و بیشتر نیز امکان تامین پارکینگ رمپی محله‌ای فراهم است. به گفته وی حداقل مساحت زمین برای ساخت پارکینگ مکانیزه نیز 50 مترمربع در نظر گرفته شده که در این فضا می‌توان تعدادی خودروی را به صورت مکانیزه ساماندهی کرد. معاون شهرسازی شهردار تهران همچنین با ادعان به وجود املاک دو پهنه‌ای در طرح تفصیلی جدید شهر تهران، اظهار کرد: چگونگی مواجهه با این املاک در یک فصل از ضوابط طرح تفصیلی ذکر شده است. جاوید در خاتمه یادآور شد: طرح تفصیلی جدید شهر تهران در 15 اسفندماه سال گذشته به تایید اولیه کمیسیون ماده پنج رسید و نهم اردیبهشت ماه از سوی شورای عالی شهرسازی تایید شد و به‌زودی از کلیه ضوابط آن رونمایی خواهد شد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 56 ، خردادماه 1391

 


ثبت نظر

ارسال