مسکن مهر از ضعف زیرساخت رنج می برد

چندسالی است که از اجرای طرح مسکن مهر در کشور می‌گذرد و متقاضیان آن، که بیشتر اقشار متوسط با درآمد کم‌ هستند، در انتظار دریافت خانه‌ای با امکاناتی متوسط برای بهره‌مند شدن از زندگی راحت و مناسب هستند.
  • دوشنبه 1 خرداد 1391 ساعت 20:28

 ساخت مسکن مهر شیراز نیز طی دو پروژه در دو منطقه صدرا و لپویی در حال اجراست. این دو پروژه هر چند به خانه دار شدن قشر کم درآمد شهر شیراز کمک می‌کند ولی مانند سایر مسکن‌های مهر در کل کشور از نقاط ضعف و قوت بسیاری برخوردار است. در بازدیدی از این پروژه‌ها، چشمگیرترین موضوع نبود طرح مشخص برای ایجاد امکانات رفاهی نظیر پارک‌ها، فضای سبز، مکان‌های ورزشی، فرهنگسراها و حتی مراکز درمانی و جایگاهی برای استقرار نیروی انتظامی در راستای حفظ امنیت ساکنین این مناطق است. علاوه بر این بسیاری از کارشناسان از عدم فرهنگ‌سازی برای ساکنان آینده این مناطق ابراز نگرانی کرده‌اند. به اعتقاد آنان، قریب به 95 درصد از متقاضیان واحدهای مسکن مهر شیراز روستاییان هستند و انگیزه اصلی آنان برای خرید این واحدها حضور در داخل شهر شیراز طی سالیان بعد از سکونتشان در صدرا و لپویی است. علی پارسا ـ یکی از پیمانکاران مسکن مهر شیراز ، با بیان اینکه طرح مسکن مهر تنها برای اقشار کم درآمد جامعه بسیار مناسب است، اظهار کرد: متاسفانه مطالعات و تحقیقات جامعی بر طرح مسکن مهر صورت نگرفته است و هدف از آن گویی صرفا ایجاد سقف برای بی‌خانمانان است. وی افزود: پروژه مسکن مهر از یک طرف به شدت درگیر پروسه‌های اداری و از سوی دیگر دریگر هزینه‌های جاری بسیاری است. پارسا تصریح کرد: ذهنیت مردم این است که با 10 میلیون تومان می‌توانند صاحب خانه شوند ولی حقیقت این است که هزینه‌های جاری مثل هزینه شهرداری، پایان کار، هزینه انشعابات، کارشناسی، ثبت نام، کد پستی، آسانسور و غیره در مجموع واحدی چهار میلیون تومان بر قیمت مسکن می‌افزاید. این پیمانکار گفت: مسکن مهر براساس اقلیم منطقه ساخته نشده است به عبارتی درمانگاه، پارک مسجد و امکانی نظیر این موارد برای مسکن‌های مهم در نظیر این موارد برای مسکن‌های مهم در نظر گرفته نشده است و همچنین شهرداری‌ها نیز هیچ خدماتی برای مسکن مهر نظیر جدول کشی و امکاناتی رفاهی را در نظر نمی‌گیرد. وی با بیان این‌که پروژه مسکن مهر صدرا نسبت به مسکن مهر لپویی موفق‌تر بوده است، تصریح کرد: نزدیکی به شهر امکان پیشرفت منطقه، امکاناتی نظیر آب و برق، گاز در شهر صدرا باعث موفق‌تر بودن این پروژه نسبت به شهر لپویی است.

بسیاری از پیمانکاران در مسکن مهر شیراز هنوز به مرحله سفت‌کاری نرسیده‌اند. این درحالی است که تنها در چند بلوک آن طرف‌تر پیمانکاران برای واگذاری واحدهایی که وعده کرده بودند (در چند ماه آینده) اعلام آمادگی کرده‌اند. قطعا زندگی کردن در میان آن همه ساختمان نیمه‌کاره خود مشکلی است که در آینده برای اولین ساکنان مسکن مهر شیراز ایجاد می‌شود. پویا ترابی ـ پیمانکار مسکن مهر شیراز اظهار کرد:‌ در دهه 70 میلادی بلوک‌سازی از بین رفته است ولی در ایران تازه در مرحله اجرا است. قرار است قشر ضعیف در این شهر ساکن شود حتی اگر زیرساخت‌ها نیز فراهم شود کار فرهنگ‌سازی به چه صورت قرار است انجام شود؟ وی ادامه داد: کسانی که فرهنگ آپارتمان‌نشینی را تاکنون تجربه‌ نکرده‌اند قرار است در این بلوک‌ها زندگی کنند و به مرور زمان مسکن مهر شیراز شکل کمپ نشینی را به خود می‌گیرد زیرا حتی از نظر معماری نیز ساختمان‌ها بسیار کوچک است. ، تاکنون تنها 370 واحد از مسکن مهر شیراز تحویل داده ‌شده است و زمان تحویل مابقی واحدها نیز مرحله به مرحله به تعویق می‌افتد. برای صدرا و لپویی زیرساخت‌ و امکانات رفاهی در نظر گرفته نشده‌ است و هرچند هنوز متقاضیان زیادی دارد بسیاری از مالکان به خصوص در لپویی انصراف داده‌اند. زمان تحویل از سوی پیمانکاران به دلیل مشکالاتی نظیر پرداخت تسهیلات، زمینهای اوقافی یا مشکلات خود پیمانکاران به تعویق می‌افتد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در آینده مشکلات بسیاری برای ساکنان این شهرها از مناظر فرهنگی، رفاهی و امنیتی ایجاد می‌شود و این بلوک‌ها به کمپ‌هایی برای ساکنان آنان مبدل می‌شود. بسیاری از بنگاه‌داران، پیمانکاران و انبوه‌سازان حاضر در مسکن مهر شیراز از برنامه‌های دولت برای فراهم ساختن زیرساخت‌های این بلوک‌ها قبل از سکنی گزیدن متقاضیان سوال می‌کنند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 56 ، خردادماه 1391

 


ثبت نظر

ارسال